Peter Stolpe: ”Glöm hisspitchen, du får kanske bara ett enda ord på dig att väcka intresse”

Peter Stolpe

Peter Stolpe är vd och chefredaktör för Vaasa & Botnia Insider.

En global brist på uppmärksamhet gör att det ofta inte längre finns ett par minuter för att fånga någons intresse. En del av de bästa företagen kan sammanfatta sin verksamhet med ett enda ord.

I näringslivet pratas det ibland om betydelsen av en ”elevatorpitch”, det vill säga en hisspitch. Med det menas att man på kort tid, ungefär lika länge som det tar att åka upp i en hiss, ska gå att förklara vem man är, vad företaget gör och hur man löser någons problem.

Konceptet om en hisspitch föddes under en tid när företagsledare och andra beslutsfattare var svåra att kontakta. Råkade man ändå gå in i samma hiss som en vd var det bara att passa på och försöka göra intryck.

Grejen nu för tiden, åtminstone i Finland, är att företagsledare inte alls är svåra att kontakta. Nästan alla går att mejla eller ringa eller till och med dra i ärmen på ett event. Lyckas inte det så hittar man ofta någon i sitt eget nätverk som känner personen i fråga, eller åtminstone någon som känner någon, så att dörrarna öppnas.

Den stora utmaningen börjar efter att den första kontakten är etablerad. I dag bombarderas vi alla av intryck och information. Hur kan jag fånga någons intresse med information då denne redan har för mycket av det?

Okej, den här personen känner kanske inte mig och vet inte vad vi har att erbjuda. Det kanske stämmer men likväl finns den informationen också tillgänglig, ofta bara en googling bort.

Så problemet är inte brist på information utan brist på uppmärksamhet. Får du rätt ledares uppmärksamhet riktad till det du vill slutar det sannolikt bra.

I det här samhället råder alltså brist på uppmärksamhet och inte på information.

Det råder brist på uppmärksamhet och inte på information.

Peter Stolpe.
Peter Stolpe.

Nå, funkar inte hisspitchen för att väcka just uppmärksamheten? Svaret på den frågan verkar vara nej, i alla fall enligt Daniel H. Pinks bok ”To sell is human”.

I sin bok hänvisar Pink till andra författare som hävdar att hisspitchen är död, att vi numera inte har ett par minuter på oss att fånga någons uppmärksamhet. Det hävdas att vi ibland bara har ett enda ord på oss. För företag gäller det att bli så fokuserade att det här ordet i princip blir synonymt med vår verksamhet.

Det är omöjligt tänker vi kanske. Men ett exempel på att det går att lyckas smög sig redan in i denna text. Googling är i princip synonymt med sökmotorsökning.

För ett litet företag som Vaasa Insider kunde man tycka att det skulle vara lättare att skapa eller välja rätt ord än för en global jätte. Men att sammanfatta vilket företag som helst i ett enda ord är knepigt.

För Vaasa Insider var ”storytelling” det första ordet som jag själv tänkte på. På svenska finns det ändå inte någon bra motsvarighet och dessutom går det att hävda att story och telling är en sammansättning av två olika ord.

Ordet vi istället väljer för Vaasa Insider är ”inspiration” – där är ribban hög och värd att jobba för. Genom historier jobbar vi för att inspirera andra. På så vis kan vi vara med och bidra till att bygga en bättre framtid.

LÄS OCKSÅ:

Vaasa Insider kasvaa viidettä vuotta peräkkäin – Tilinpäätös näyttää voittoa

Lämna ett svar