Med ny teknologi och nya sensorer går det smidigt att följa upp luftkvaliteten inomhus. ”Bra luftkvalitet är viktig både på jobbet och i hemmet”, säger Kenneth Turpeinen, vd för NY-JA.
NY-JA har jobbat med inomhusmiljö på olika sätt i snart 50 år. En central del av det handlar om luftkvaliteten inomhus, där man räknar med att vi spenderar upp till 90 procent av vår tid.
– Luften är a och o, den är lika viktig eller kanske till och med viktigare än maten vi äter, säger Kenneth Turpeinen, vd för NY-JA Sotnings och fastighetsservice Ab.
Forskning visar att dålig luft kan ställa till med allt från trötthet till sjukdomar.
– Hur mycket av sjukfrånvaron som beror på dålig luft vet ingen men vi vet att koncentrationen blir sämre och fler misstag sker när koldioxidhalten i ett rum stiger.
Luften är a och o.
Nya sensorer
NY-JA erbjuder många olika sätt för både företag och privatpersoner att mäta, upptäcka och åtgärda problem med inomhusluften. NY-JA har under lång tid varit snabb med att ta i bruk olika former av ny teknologi som på konkurrenskraftiga sätt hjälper till i den här processen.
Ett bra och färskt exempel på det är så kallade Nollge-sensorer som NY-JA nu erbjuder i samarbete med JNT. Sensor-apparaterna, som är ungefär lika stora som en handflata, finns av olika modeller och mäter till exempel koldioxidhalt, luftfuktighet, temperatur och partiklar i luften samt tryckdifferenser.
– Tryckdifferenser kan ha stor betydelse, för om det till exempel finns ett undertryck i byggnaden kan ersättningsluft börja leta sig in genom sprickor och bergull och föra med sig fiber och partiklar, säger Kenneth Turpeinen.
Det går att köpa sensorerna direkt via NY-JA men också att bara hyra dem för några veckor för att ta reda på om det finns problem.
Fastighetsbolag och privatpersoner
Nollge-sensorerna går på små batterier med en batteritid på minst fem år. Sensorerna är uppkopplade till nätet och levererar fortlöpande data upp i molnet. Den här datan analyseras sedan för att dra slutsatser.
NY-JA:s största kundgrupper för just dessa sensorer är fastighetsbolag och privatpersoner. Bland NY-JA:s kunder hittas även många industriföretag, som till exempel kan få hjälp med luftrening och läcksökning i trycksatta system.
Sparar pengar
Ett växande område inom NY-JA handlar om tjänster som på olika sätt sparar energi och därmed pengar. En ny tjänst som passar bra till små-och medelstora företag, verkstäder, församlingar och stiftelser är en så kallad ”täsmäkatselmus”, fritt översatt en riktad granskning.
Inom ramen för den här tjänsten går experter igenom kundernas utvalda system, som exempelvis uppvärmningen eller ventilationens värmeåtervinning, och tar reda på vad som kunde göras effektivare. NY-JA erbjuder den här tjänsten i samarbete med Lamit Oy och Ari Järvinen.
– Våra experter kan även hjälpa med att söka stöd från Business Finland för till exempel nya energiinvesteringar eller installationer, säger Kenneth Turpeinen.
Ny logo lanserad
Ventilationsfilterförsäljning – och byten är en del av NY-JA:s vardagliga arbete. Detsamma gäller även sotningen, ett viktigt område som företaget jobbat med ända sedan bolaget grundades 1976.
För att bättre spegla bredden i verksamheten har NY-JA nyligen uppdaterat både sin logo och slogan. Hur företaget jobbar med inomhusmiljö som helhet är något som lyfts fram i det nya marknadsföringsmaterialet.
– Luft är a och o men det går inte att stirra sig blind på bara det, i inomhusmiljön och i vårt arbete ingår även sådant som ljus, ljud, värme och luftfuktighet, säger Kenneth Turpeinen.
Mera information om företaget och dess kontaktuppgifter hittas på webbplatsen nyja.fi.
LÄS OCKSÅ: