KWH 90 VUOTTA – Jatkuvassa muutoksessa – OSA 6

Kautta pitkän historiansa KWH-konserni on löytänyt mahdollisuuksia myös vaikeimpina hetkinä. Vaasa Insider julkaisee kesän aikana kokonaisuudessaan kirjan KWH 90 vuotta – Jatkuvassa muutoksessa. Kirja tarjoaa ainutlaatuisen katsauksen yrityksen liiketoiminnan rakentumiseen. Tämä on kirjan kuudes osa.

6 – LOGISTIIKKA

KWH Logistics löysi uuden markkinaraon satamista

Vuonna 2019 konsernin nopeimmin kasvava liikeryhmä ei ole Mirka vaan KWH Logistics. Yritys on löytänyt alan, josta harva kilpailija on kiinnostunut. Apua matkan varrella on saatu myös Venäjältä.

Helmikuussa 2014 maailma pidättää hengitystään, kun Venäjä miehittää Krimin niemimaan. Tilanne johtaa epävakaaseen geopoliittiseen tilanteeseen ja länsimaiden pakotteisiin Venäjää vastaan. Venäjä puolestaan vastaa omilla pakotteillaan.

Miehityksen jälkeen selviää, ettei Venäjän johto aio enää sallia raaka-aineiden vientiä maasta Natoon kuuluvien Baltian maiden kautta.

Vaihtoehtoiset reitit ovat siis tarpeen, ja katseet kääntyvät Suomen suuntaan. Jo ennestään iso osa transitoliikenteestä, eli läpikulkumatkalla olevista vientituotteista, matkaa Venäjältä maailmalle Suomen kautta.

Liiketoimintaryhmä KWH Logistics perustettiin vuonna 2001, mutta juuret ulottuvat kauas vuosikymmenten taakse.

Uuden maailmantilanteen ansiosta KWH Logistics saa nähdä kauttakulkuliikenteen kasvavan huomattavasti 2010-luvun lopulla.

Yksi kuvaava esimerkki on KWH Logisticsin käytettynä ostama hiilenkäsittelylaitos, joka asennettiin Poriin vuonna 2019. Laitoksen tehtävä on vastaanottaa Siperiasta junalla tuotua hiiltä. Laitos sijaitsi aiemmin Virossa mutta jäi olosuhteiden vuoksi käyttämättömäksi.

Vuonna 2019 kauttakulkuliikenteen volyymi on jo niin suuri, että se on ohittanut KWH Logisticsin kotimaisen tavaraliikenteen määrän. Samalla yritys on kasvanut Suomen kauttakulkuliikenteen johtavaksi toimijaksi.

Kokoluokkaa kuvaa hyvin, että KWH Logistics on yksi rautatielogistiikkayhtiö VR Transpointsin suurimmista asiakkaista.

KWH Logisticsin omistama tytäryhtiö Rauanheimo purkaa joka päivä 400 junavaunullisen lastit suomalaisissa satamissa. Rauanheimo ottaisi mielellään käyttöön enemmänkin junavaunuja, jos niitä vain olisi saatavilla.

Vuonna 2019 kauttakulkuliikenteen volyymi on jo niin suuri, että se on ohittanut KWH Logisticsin kotimaisen tavaraliikenteen määrän.

MUILLE HAASTAVA MARKKINARAKO

2010-luvulla KWH Logisticsin kasvu on ollut kaksinumeroista useimpina vuosina. Kauttakulkuliikenteen lisäksi kasvu johtuu markkinaraosta, jonka yritys on onnistunut löytämään. Kilpailijat joko eivät ole kiinnostuneita samasta markkinaraosta tai niillä ei ole taloudellisia resursseja sen hallitsemiseen.

Kyseinen markkinarako on tavaran käsittely satamissa. Vuonna 2019 KWH Logisticsista tuli Suomen suurin satamaoperaattori, ja yritys on kymmenessä vuodessa onnistunut jalkautumaan neljääntoista satamaan Oulusta Kotkaan.

Nopean kasvun on mahdollistanut emoyhtiön kyky suuriin investointeihin. Kilpailijoilla ei ole taitoa eikä tahtoa ryhtyä samanlaisiin panostuksiin, selittävät Peter ja Henrik Höglund.

”Suomen satamaoperaattorit ovat joko pieniä perheyrityksiä, joilta puuttuu pääomaa tai sitten isompia yrityksiä, jotka ovat teollisuuden, useimmiten metsäteollisuuden omistuksessa. Pienillä perheyrityksillä ei ole taloudellisia mahdollisuuksia niin suuriin investointeihin kuin nopea kasvu vaatisi. Isot yritykset taas eivät ole kovin kiinnostuneita panostamaan satamatoimintaan, sillä se ei kuulu omistajien ydintoimintaan.”

KWH Logistics on siis onnistunut löytämään hyvin kannattavan markkinaraon. Kasvu ei ole kuitenkaan tullut ilmaiseksi.

Uusi kalusto on vaatinut suuria investointeja – esimerkiksi aiemmin mainittu Porin hiilenkäsittelylaitos maksoi kymmeniä miljoonia euroja.

Investointien perusajatus on aina logistiikkaketjun muokkaaminen mahdollisimman tehokkaaksi. KWH Logistics hoitaa mieluiten koko ketjun itse aina tehtaasta alukseen saakka.

Satamatoiminnan ja kauttakulkuliikenteen lisäksi on olemassa kolmas nopeasti kasvava liiketoiminta-alue – tavaravirtojen ja logistiikan hoitaminen tehdasalueiden sisällä.

Tämä ala kasvaa, koska teollisuus haluaa yhä useammin ulkoistaa ydintoimintoihinsa kuulumattomat tehtävät.

Äänekosken uudella sellutehtaalla KWH Logistics ja VR Transpoint ovat hoitaneet logistiikkaketjun niin tehdasalueen sisällä kuin myös tehdasalueelta Helsingin satamaan, josta sellu jatkaa matkaansa ulkomaille.

LOGISTIIKAN PITKÄT PERINTEET

KWH:n päätyminen juuri logistiikka-alalle kävi hyvin samalla tavalla kuin muutkin konsernin panostukset: osin sattumalta, osin tietoisen strategian tuloksena.

Liiketoimintaryhmä syntyy vuonna 2001, kun KWH päättää koota yhteen useita logistiikka-alan tytäryhtiöitä. Samalla yhtiö ostaa Silja Linen ulos huolintayhtiö Backman-Trummerista ja jää sen ainoaksi omistajaksi.

Trummerissa KWH on ollut osaomistaja jo vuodesta 1954, joten konsernin nykyisestä logistiikan pääalasta voi kiittää perustaja Emil Höglundia.

KWH ostaa 1990-luvulla roskapankki Arsenalilta muutamia satamaoperaattoreita kuten turkulaisen Stevenan. Hieman myöhemmin ostetaan Rauanheimo, joka kasvaa 2010-luvulla KWH Logisticsin yrityksistä vahvimmin.

Ryhmittymään kuuluu myös Suomen kylmä- ja pakastevarastoalan johtava yritys,KWH Freeze.

Kun KWH oli mukana vielä turkisliiketoiminnassa, minkinrehun säilömiseen tarvittiin pakastevarastoja. Nykyään turkistuotanto on lopetettu, mutta KWH Freeze on kasvanut pakkasvarastojen markkinajohtajaksi Suomessa.

Tähänkin löytyy selitys historiasta – KWH oli aikanaan maailman suurin turkistuottaja, joka valmisti vuosittain myös kymmeniä tuhansia tonneja minkinrehua.

Rehun raaka-aineena käytettiin silakkaa ja kalajätettä, joten kylmäketjujen piti olla kunnossa.

Turkistuotantonsa yhtiö on lakkauttanut jo ajat sitten, mutta rehunsaannin varmistaneet pakastevarastot jatkavat toimintaansa.

KWH Freeze ei ole pieni toimija alallaan – puolet kaikista Suomessa syötävistä pakasteista on jossain vaiheessa kulkenut yrityksen Vantaalla sijaitsevan varaston läpi.

Logistiikka on pääomaintensiivinen ala, ja pelkästään KWH Freezen kiinteistöjen arvo on 75 miljoonaa euroa.

Sekä jäädyttämöalan että muiden logistiikan alojen kasvu perustuu nopeisiin ja varsin suuriinkin investointipäätöksiin.

Asiakkaat arvostavat logistiikkaketjun sujuvuutta, sillä ellei se toimi, joutuvat tehtaat käymään tyhjäkäynnillä ja yritykset menettävät isoja summia.

Peter ja Henrik Höglundin mukaan KWH Logisticsin nykyinen investointitahti alkaa jo saavuttaa jonkinlaiset ennätysluvut konsernin sisällä.

”Emme koskaan aikaisemmin konsernin historiassa ole tehneet näin suuria investointeja. On tietysti hyvä, että KWH Logistics on suurelta osin pystynyt rahoittamaan investoinnit omasta taskustaan. 30 vuotta sitten asetimme tavoitteeksi riippumattomuuden pankeista, ja sen tavoitteen olemme nyt saavuttaneet. Maailma tuntuu todella kääntyneen päälaelleen, kun korot ovat negatiivisia ja me lainaamme rahaa pankeille.”

Vuonna 2018 KWH Logistics tuotti kolmanneksen koko konsernin liikevaihdosta. Koska kasvu on niin voimakasta, logistiikan osuus konsernin liikevaihdosta jatkaa kasvuaan. Näyttää todennäköiseltä, että KWH Logistics tuottaa pian jo puolet konsernin liikevaihdosta. Yhtiö alkaa myös saavuttaa Mirkan asemaa niin kokonsa kuin merkityksensäkin puolesta.

LUE MYÖS:

KWH 90 VUOTTA – Jatkuvassa muutoksessa – OSA 5

KWH 90 VUOTTA – Jatkuvassa muutoksessa – OSA 4

KWH 90 VUOTTA – Jatkuvassa muutoksessa – OSA III

KWH 90 VUOTTA – Jatkuvassa muutoksessa – OSA II

KWH 90 VUOTTA – Jatkuvassa muutoksessa – OSA I

Vastaa