KWH 90 VUOTTA – Jatkuvassa muutoksessa – OSA 5

Kautta pitkän historiansa KWH-konserni on löytänyt mahdollisuuksia myös vaikeimpina hetkinä. Vaasa Insider julkaisee kesän aikana kokonaisuudessaan kirjan KWH 90 vuotta – Jatkuvassa muutoksessa. Kirja tarjoaa ainutlaatuisen katsauksen yrityksen liiketoiminnan rakentumiseen. Tämä on kirjan viides osa.

5 – MUOVI

Vesilukot selvisivät

Kun turkistuotanto on 1990-luvun alussa loppunut, valmistaa KWH-konserni päätuotteensa yllättäen muovista. Tuotteet ovat vesiputkia, toimistokalvoja, pakkauksia ja vesilukkoja. Vuoteen 2019 mennessä vain vesilukot ovat jäljellä.

1950-luvulla muovi on uusi ja jännittävä materiaali, eikä tulevien vuosikymmenien ympäristökeskustelu ole vielä tahrannut sen mainetta. Ei siis ehkä yllätä, että Wiik & Höglundin kaltainen tulevaisuuteen suuntautunut monialayritys ryhtyy muovialalle.

Muovialalle siirtyminen tapahtuu kuitenkin enemmän sattumalta kuin harkitun strategian seurauksena. Wiik & Höglund tekee näihin aikoihin yhteistyötä uumajalaisen yrityksen kanssa, joka tarjoaa heille yksinoikeutta tuottaa muovisia lattialaattoja Suomessa.

KWH on valmistanut historiansa aikana lukuisia muovituotteita, joista yksi oli rakennusteollisuuden erilaiset profiilit.

Muutaman vuoden sisällä muovialalla ostetaan ja aloitetaan useita uusia toimintoja. Vain mielikuvitus näyttää olevan rajana sille, mitä tästä uudesta ja jännittävästä materiaalista voi valmistaa.

Seuraavien vuosikymmenten aikana KWH-yhtymä valmistaa monenlaisia muovituotteita CD-levyjen kansista vaippakuoriin.

Pitkäaikaisen toimitusjohtajan Peter Höglundin joulukoristeiden joukosta löytyy myös todellinen harvinaisuus – Prevexin valmistama muovinen Uudenkaarlepyyn perinteinen usko, toivo, rakkaus -aiheinen joulukoriste.

1990-luvun alussa turkistoiminnan lopettamisen jälkeen muovituotteet dominoivat KWH:n tuotevalikoimaa. Suurin osa konsernin liikevaihdosta tulee vesi- ja viemäriputkista sekä toimistokalvoista, jotka kaikki valmistetaan muovista.

KWH on vuosikymmenten aikana valmistanut monenlaisia muovituotteita CD-levyjen kansista vaippamuoveihin.

1990-luvun puoliväli on KWH Plastin kulta-aikaa. Siihen aikaan maailmassa ei ole toimistoa, jonka hyllyt eivät pursuaisi muovitaskuilla täytettyjä mappeja.

Jos joku onkin kuullut paperittomasta toimistosta, puheet on luultavasti kuitattu epärealistisina tulevaisuuden fantasioina.

Tässä valmistetaan toimistokalvoja niin sanotulla kalanterilla. Se on valssaustyökalu, joka litistää kalvon halutun paksuiseksi.

Näihin aikoihin Peter Höglund toimii KWH Plastin toimitusjohtajana, ja yritys on Euroopan toiseksi suurin toimistokalvojen tuottaja.

”Vielä 1990-luvun puolivälissä tuloksemme on mainio, mutta sitten alamäki alkaa. 90-luvun lopulla vihreä aalto vahvistuu, ja PVC-muovi saa huonon maineen. Siirrymme käyttämään PP-muovia, mutta se on sekä teknisesti että taloudellisesti haastavampaa. Kannattavuuden ja volyymin kasvattamiseksi aloimme valmistaa myös muovipakkauksia.”

Muovipakkaukset eivät kuitenkaan menesty, ja yhtiö ajautuu kannattavuusongelmiin.

2000-luvun alussa paperiton toimisto ei olekaan enää science fictionia vaan lyömässä läpi myös todellisuudessa. Toimistokansioiden kysyntä laskee samaa tahtia tietokoneiden ja digitaalisten arkistojen yleistymisen kanssa.

Koska KWH Plastin toiminta on ollut vastatuulessa jo useiden vuosien ajan, on todettava, ettei toimistokalvojen tuotannosta enää saada kannattavaa toimintaa.

Joulukuussa 2008 KWH Plast lopettaa 60 vuotta jatkuneen toimistokalvojen tuotantonsa Pietarsaaressa.

Kuten niin usein aikaisemminkin saa KWH:n johto jälleen todeta, että tuotantoa jatkettiin luultavasti liian pitkään. Jälkikäteen ajateltuna lopettaminen olisi ollut järkevämpää tehdä jo aikaisemmin.

Seuraavien vuosien aikana myös muu muovinvalmistus myydään pois: 2010 Arta Plast Ab ostaa KWH:n elintarvikepakkauksien valmistuksen, ja vuonna 2012 Schur Flexibles ostaa elintarvikefoliotuotannon.

KWH-konserni on jälleen näyttänyt kykynsä hylätä vanha ja antaa tilaa uudelle.

Mielenkiintoisena yksityiskohtana KWH Plastin vanhat toimitilat Pietarsaaressa ovat yhä käytössä. Nykyisin Mirka kokoaa samoissa tiloissa sähkölaitteitaan, ja kysyntä on niin suurta, että tilat alkavat käydä pieniksi.

KAPEASTI ERIKOISTUNUT PREVEX MUOTOUTUU

KWH Pipen fuusioiduttua Uponorin infrastruktuuritoimintojen kanssa 2010-luvun alussa on KWH-konsernin valikoimassa enää yksi muovituote, vesilukot.

Vesilukko on putken osa, joka löytyy keittiön tiskialtaan ja kylpyhuoneen käsienpesualtaan alta yhdistäen ne viemäriin.

Se on toisin sanoen tuote, johon suurin osa ei kiinnitä lainkaan huomiota ennen kuin se tukkiutuu ruuantähteistä tai hiustupoista.

Prevexille vesilukot ovat kuitenkin kaikki kaikessa, sillä yritys on erikoistunut vain ja ainoastaan niihin.

1950-luvulla KWH alkoi valmistaa styroksia. Kuten lähes kaikkien muovituotteiden, myös styroksin valmistus on lopetettu kauan sitten.

Henrik Höglundin mukaan yrityksellä on kilpailijoihin verrattuna hyvin kapea tuotevalikoima.

”Yksikään Prevexin kilpailijoista ei uskaltaisi erikoistua niin kapealle markkinaalueelle. Me taas olemme uskaltaneet sen tehdä, koska konsernin sisällä valmistetaan muutakin. Konsernin näkökulmasta olemme siis ottaneet riskin, joka ei kuitenkaan ole kovin suuri. Ajatuksena tietenkin on, että riskin ottaminen myös kannattaa ja antaa korkeampia tuottoja.”

Niche-ajattelu on tuonut menestystä, ja Prevex on vesilukkoihin erikoistumisestaan eli vuodesta 2010 lähtien kasvattanut kannattavuuttaan.

Ennen vuotta 2010 yritys valmisti myös ruiskuvalettuja elintarvikepakkauksia, mikä ei koskaan noussut kovin kannattavaksi toiminnaksi.

Jos palaamme ajassa vielä askeleen taaksepäin, on Prevex valmistanut myös monia muita erilaisia muovituotteita.

Yritys perustettiin perheyrityksenä vuonna 1955, ja se fuusioitui KWH:n ruiskuvalettujen muovituotteiden liiketoimintojen kanssa vuonna 1984.

Prevex oli ajalleen tyypillinen yritys, jolla ei ollut selkeää strategiaa, ja joka oli alusta alkaen toiminut kuten muutkin sen ajan yritykset: jos raaka-ainetta oli saatavilla, testattiin mitä kaikkea siitä olisi mahdollista valmistaa.

Kun KWH astuu kuvioihin, alkaa konserni rationalisoida Prevexin toimintaa. Omistuksen siirryttyä kokonaan konsernille vuonna 2003, yhtiön linja selkiytyy entisestään.

MYÖS PREVEX KANSAINVÄLISTYY

Vuonna 2007 syntyy päätös Prevexin erikoistumisesta pelkkiin vesilukkoihin, ja samoihin aikoihin päätetään myös Uudenkaarlepyyn tehtaan täydestä automatisoinnista.

Valmistuksen automatisoiminen korkeiden tuotantokustannusten maassa 2000-luvulla kuulostaa kieltämättä järkevältä, mutta Prevex ja KWH:n johto saavat oppia, että siinäkin voidaan mennä liian pitkälle. Peter Höglund kertoo:

”Vesilukko koostuu 25–30 erilaisesta komponentista, joten prosessissa on useita kohtia, joissa jokin voi mennä pieleen. Opimme, että prosessi nopeutuu ja tehostuu, kun kokoautomatisaatio unohdetaan ja mukaan otetaan muutama manuaalinen työvaihe. Automatisaatio on luonnollisesti tulevaisuutta, mutta yritimme kerralla haukata liian suuren palan.”

Prevex on ainut yhtiö maailmassa, joka on uskaltanut erikoistua ainoastaan vesilukkojen valmistukseen eikä mihinkään muuhun.

Jos on korkeasti erikoistunut, pitää markkinoiden olla isot. Yrittäessään löytää tietä lähemmäs Keski-Euroopan päämarkkinoita Prevex ostaa puolalaisen vesilukkotehtaan vuonna 2016.

Suuri syy ostoon on yhtiön suurin asiakas – iso kansainvälinen huonekalutehdas – joka toimitusvarmuussyistä vaatii tuotannon sijoittumista kahteen eri paikkaan.

Suuri kysymys Prevexin tulevaisuuden kannalta on, kannattaako tiukkaa erikoistumista jatkaa vai voiko kasvua löytyä valikoimaa laajentamalla.

Mirkan kokoa Prevex tuskin koskaan saavuttaa, koska vesilukkojen kokonaismarkkinat ovat hiomamateriaalia rajallisemmat.

Konsernin pitkän ajan tavoite kuitenkin on, että Prevex saavuttaa yli 50 miljoonan euron liikevaihdon. Kun se tapahtuu, on palkkio jo selvillä: Prevexistä tulee oma liikeyksikkönsä Mirkan ja KWH Logisticsin rinnalle.

LUE MYÖS:

KWH 90 VUOTTA – Jatkuvassa muutoksessa – OSA 4

KWH 90 VUOTTA – Jatkuvassa muutoksessa – OSA III

KWH 90 VUOTTA – Jatkuvassa muutoksessa – OSA II

KWH 90 VUOTTA – Jatkuvassa muutoksessa – OSA I

 

Vastaa