Mika Palosaari: ”Uudella asiakaspalvelumallilla tavoitellaan nopeaa starttia työnhakuun”

Mika Palosaari

Kirjoittaja Mika Palosaari on Pohjanmaan TE-toimiston johtaja.

Puolitoista vuotta sitten kirjoitin tällä palstalla käynnistymässä olevasta Kokkolan seudun työllisyyden hoidon kuntakokeilusta sekä juuri silloin aloitetusta työllisyyden ekosysteemistä Vaasan seudulla. Pohjanmaalla ei kuntakokeiluihin innostuttu. Molemmat liittyvät olennaisesti käynnissä olevaan työvoimapalveluiden valtakunnalliseen muutokseen.

Kuntakokeilujen piti olla harjoitusta muutokseen, jossa työvoima- ja elinkeinotoiminnan palvelut siirretään valtakunnallisesti kuntien hoidettavaksi vuoden 2024 lopulla. Sitähän ne toki ovat nytkin, mutta päätös siirrosta tehtiin hyvin pian kokeilujen alettua, joten kokemusperäistä tietoa tämän siirtopäätöksen tekemiseen ei ehtinyt muodostua.

Nyt kokeilujen kokemuksista hyödytään ainakin Keski-Pohjanmaalla, jossa kuntakokeilua toteutetaan kaikkien kuntien toimesta yhdessä.

Olennainen osa tehokasta työvoimapalvelua on malli, jolla asiakaspalvelua toteutetaan

TE-palvelut tapaaminen

Uusi valtakunnallinen asiakaspalvelumalli otettiin käyttöön toukokuun alussa. Kone lähti kyllä käyntiin ensi polkaisulla, mutta ei ihan ilman savua.

TE-palvelun uusi asiakas tavataan viiden päivän kuluessa työnhaun aloittamisesta. Tämä on kova tavoite, jonka tarkoitus on hyvä; nopea startti työnhaun alkuun.

Alkuhaastattelun jälkeen TE-palvelut ja työnhakija-asiakas käyvät kahden viikon välein työnhakukeskusteluita kolmen kuukauden intensiivijakson ajan. Jaksoa seuraa niin ikään kolmen kuukauden mittainen omatoiminen työnhaku.

Mikäli työnhaku edelleen jatkuu, toistuu kolmen kuukauden intensiivijakso. Työnhakijan työnhakuvelvoite asettui 0–4 työpaikan hakemiseen kuukauden aikana riippuen työnhakijan sekä työmarkkinan tilanteesta. Tietysti useampiakin työpaikkahakemuksia saa tehdä.

Muutoksen työllistävä vaikutus TE-toimistoissa on mittava

Uusien asioiden omaksumiseen menee aikaa sekä TE-asiantuntijoilla että työnhakija-asiakkailla. Mallin tavoite, työllisyyden paraneminen, on kovan työn takana.

Olin taannoin mukana TE-toimistojen edustajana eurooppalaisessa PES-arvioinnissa, jossa testattiin julkisten työvoimapalveluiden toimintaa Suomessa. Palaute asiantuntevalta kansainväliseltä arviointiryhmältä oli varsin positiivista, toki kehittämisehdotuksiakin tuli useita.

Mika Palosaari
Mika Palosaari.

Mieleen jäi kuitenkin arviointiryhmän puheenjohtajan maininta loppupuheenvuorossaan, jossa hän totesi nyt toteutettavan muutoksen työvoimapalveluissamme olevan suurimpia, mitä eurooppalaisessa työnvälityksessä on nähty. Asiantuntijaryhmä toivotti kovasti onnea uudistuksiin ja kehotti pitämään hyvää huolta laadukkaista työnvälityspalveluistamme!

Puolitoista vuotta sitten totesin, että työllisyyden edistämisen saralla tapahtuu nyt paljon. En silloin vielä ymmärtänyt, kuinka paljon tulee tapahtumaan. Toivottavasti onnistumme säilyttämään kärkipaikan työllisyydessä Pohjanmaalla.

 

LUE MYÖS:

Mika Palosaari: ”Tulevaisuuden työmarkkinat”

Vastaa