ELY:n kehittämiskonsultoinnit lähtevät asiakkaan tarpeista

Mika Konu, Kaj Sandberg. Kuva/Foto: Sami Pulkkinen

Kehittämispalvelujen asiakaslähtöisyys ja edullisuus madaltavat kynnystä niiden käyttämiseen.

Teknologiakeskus Oy Merinova Ab:n palveluksessa on kolme ELY-keskuksen yhteistyökumppanina toimivaa konsulttia. Pitkän tuotannollisen kokemuksen pk-yrityksissä hankkinut projektipäällikkö Ritva Vainio konsultoi pk-yrityksiä tuottavuuteen ja talouteen liittyvissä asioissa, projektipäällikkö Kaj Sandbergin erityisalaa ovat johtaminen ja henkilöstö, ja toimitusjohtaja Mika Konun konsultoinnit liittyvätun kasvu ja uudistumiseen. Lisäksi Konu tekee myös kehittämispalveluihin kuuluvaa analyysipalvelua.

Merinova on ollut ELY-keskuksen ja sen edeltäjien läheinen yhteistyökumppani koko 30-vuotisen olemassaolonsa ajan. Nykyinen yhteistyömuoto ELY-keskuksen yritysten kehittämispalveluiden kanssa on Konun mukaan ollut voimassa kuutisen vuotta.

– Viime vuosina ELY:n palvelut ovat kehittyneet entistä asiakaslähtöisempään suuntaan. Aiemmin ne olivat enemmän määrämuotoisia, Konu sanoo.

ELY:n palvelut ovat kehittyneet entistä asiakaslähtöisempään suuntaan.

Merinova on koko historiansa ajan tehnyt erilaisia kehittämishankkeita niin pk-yritysten kuin isojen teollisuusyritystenkin kumppanina. Aiempina vuosina tehdyt laajat alihankintaverkostojen kehittämishankkeet ovat tuoneet Merinovalle laajan kontaktipinnan teollisiin pk-yrityksiin. Monet niistä ovat potentiaalisia ELY:n kehittämispalveluasiakkaita.

Konsultointia todelliseen tarpeeseen

Ritva Vainio ja ”konsulttikoira” Urho.

Vainio tekee projektipäällikön tehtäviä enää osa-aikaisesti. Hänellä on pitkä kokemus etenkin ISO-standardin mukaisissa konsultoinneissa, mutta tuottavuus ja talous -teeman alla konsultoitavien asioiden kirjo on todella laaja.

– Monet konsultoinnit liittyvät laatuasioihin, mutta mukana on ollut myös esimerkiksi tuotannon uudistamiseen, layoutin muutoksiin, ohjeistuksiin ja logistiikkaan liittyviä konsultointeja, Vainio luettelee.

Myös hän kiittelee sitä, kuinka asiakaslähtöisiä ELY:n tukemat konsultoinnit ja projektit nykyään ovat.

– Minullakin on vain positiivista sanottavaa ELY:n yritysten kehittämispalveluista. Jollei Ritva olisi vinkannut minulle ELY:n tukemista konsultoinneista, tämä vaihtoehto olisi saattanut jäädä käyttämättä, sanoo erikoisvalaisimia valmistavan Jukolux Oy:n toimitusjohtaja ja osakas Ismo Aukee.

Kristian Mäkelä (Jukoluxin yhteistyökumppani EFC Finlandilta, Sami Gräsbeck, Ismo Aukee ja Rainer Rönnback esittelevät Jukoluxin tuotteita.

Jukoluxissa ELY-keskuksen tukemia konsulttipäiviä käytettiin siihen, että Vainio valmensi Aukeeta ja Jukoluxin muuta henkilökuntaa, kun he työskentelivät saadakseen ISO9001- ja ISO14100-standardin mukaiset sertifioinnit yrityksen toiminnalle.

Sertifikaattien saaminen oli perusedellytys sille, että yritys voi valmistaa ja markkinoida räjähdysherkkiin tiloihin soveltuvia erikoisvalaisimia.

– Kaltaisellemme startup-yritykselle, joka pyrkii yhteistyöhön kansainvälisesti toimivien isojen yritysten kanssa, on erittäin tärkeää saada sertifioinnit kuntoon. Jos emme olisi saaneet toteutettua projekteja ELY:n kehittämispalvelujen tuella, olisin joutunut käyttämään aikaa vaihtoehtoisen rahoituksen etsimiseen, Aukee miettii.

Jukoluxilla on tällä hetkellä menossa myös kansainvälistymiseen tähtäävä projekti, jossa hyödynnetään ELY-keskuksen kehittämiskonsultointia.

Parikymmentä konsultointitehtävää vuodessa

Merinovan konsultit tekevät vuosittain parikymmentä ELY:n kehittämiskonsultointitehtävää. Suurin osa niistä tapahtuu Pohjanmaalla ja Keski-Pohjanmaalla, mutta joitakin toimeksiantoja on ollut myös Pohjois-Pohjanmaalla, Pirkanmaalla ja Etelä-Suomessa.

– Käytännössä olemme konsultoineet ELY-keskuksen asiakkaita Kotka-Oulu -akselilla, Konu laskeskelee.

Kaj Sandberg ja Mika Konu.

Suurin osa ELY:n kehittämiskonsultoinneista toteutuu siten, että asiakas tekee hakemuksen ELY-keskukselle konsultin ehdotuksen perusteella. Toki konsultointipyyntöjä tulee myös asiakkailta omaehtoisesti, sillä ELY-keskusten hyväksymät konsultit ovat yhteisellä listalla, josta asiakas voi valita haluamansa konsultin. Hyvin tehdystä työstä sana leviää yrittäjältä toiselle.

– Kehittämiskonsultoinnit ovat kätevä tapa lähteä kehittämään yrityksen toimintaa. Meidän konsulteilla on laaja kirjo myös muunlaisissa projekteissa kertynyttä osaamista, jota voi hyödyntää kehittämiskonsultoinnissa, Sandberg kertoo.

ELY:n kehittämiskonsultoinnit käsittävät keskimäärin kolmesta kuuteen konsulttipäivää eli ne ovat yleensä hieman muita projekteja lyhyempiä. Lyhyt kesto ja edullinen hinta tekevät kehittämiskonsultoinnin hyödyntämisen helpommaksi myös yrityksille, jotka eivät aiemmin ole käyttäneet konsulttia.

Konsultointien lisäksi yrityksille on olemassa myös muita ELY:n tukemia palveluvaihtoehtoja.

– Analyysi-palvelun avulla voi selvittää yrityksen liiketoiminnan nykytilan ja tehdä yritykselle suunnitelma siitä, mitä palveluja sen kannattaisi lähteä kehittämään. Se sopii mainiosti sellaisille yrityksille, jotka eivät tiedä, mitä liiketoiminnan osa-alueita kannattaisi lähteä kehittämään, Konu muistuttaa.

LUE MYÖS:

Näin ELY-keskus auttaa – Tarjolla tukea helpottamaan esimerkiksi markkinointia ja digitalisointia

Vastaa