Peter Stolpe: ”Bästa investeringen jag gjort”

Peter Stolpe. Foto/kuva: Linus Lindholm

Skribenten är vd och chefredaktör för Vaasa och Botnia Insider.

VI TESTAR PÅ COACHING.

Försöker man bygga något nytt, innovativt och stort kommer man att bli nerslagen gång, på gång, på gång. Så är det bara.

För varje steg framåt krävs lika många om inte dubbelt flera snedsteg på vägen. Försöker du dessutom sälja något så går det många nej på ett ja, det kan jag garantera.

Det här vet nog alla som på allvar försökt sälja något någonsin.

Om det misslyckas kan man skylla på förutsättningar, marknaden eller vad som helst. Men anklagelser och bortförklaringar leder inte framåt. Det är bara slöseri med tid.

Ska det gå framåt måste man själv ta ansvar. Ska man orka göra det måste man bygga en struktur och rutiner som gör att man klarar av det.

Det här tror jag alla företagare som överlevt ett par år vet. Utan den kunskapen överlever företaget inte, så lätt är det.

Ska det gå framåt måste man också ha många och rätt människor runt omkring som stöttar en, det behövs faktiskt ett helt nätverk.

Min tro är att ingen någonsin åstadkommit något vettigt på egen hand, att det inte ens finns några ”Self-made”-människor.

Alla har vi fått hjälp av andra sedan barnsben, utan stöd av våra medmänniskor kommer vi inte ens ur vaggan.

Alla har vi fått hjälp av andra sedan barnsben, utan stöd av våra medmänniskor kommer vi inte ens ur vaggan.

Uppmuntran behöver vi alla samt hjälp med att utveckla vår egen förmåga att hitta nya vinklar. Det här arbetet slutar aldrig. Precis den rollen ser jag som coachingens viktigaste uppgift.

Vad kan vara mera värt än att du har någon i din ringhörna som hejar på dig? Någon som hjälper dig att se saker som är viktiga för dig ur ett lite annorlunda perspektiv?

Jag är den första att medge att det låter lite hokus-pokus över hela coaching-grejen.

När jag först hörde om det, för flera år sedan, tänkte jag att jag kan äta upp min hatt om det här fungerar.

Jag tänkte att coachingen bara är ett ”lär känna dig själv”-koncept i mängden. Att coacharna dessutom har gjort det så lätt för sig att det är man själv som måste komma med svaren.

Trots det tackade jag ja när jag fick chansen att prova på att coachas av Peter Höckert, en av Sveriges bästa ledarskaps- och affärscoacher.

Jag gjorde det faktiskt mest för att jag känner Peter Höckert sedan tidigare och vet att han är grymt inspirerande och kunnig.

Peter Höckert håller sig i framkant utan att vara så där sliskig som en del rikssvenska konsulter kan vara, om ni förstår vad jag menar.

Nu har vi kört coaching några gånger tillsammans, virtuellt över nätet.

Sanningen är nog bara att jag nu får äta upp min hatt.

Konceptet är både simpelt och genialt på samma gång. Det är man själv som styr samtalet men med coachens hjälp och frågor leder det precis dit det borde, till konkreta resultat, alltså.

Från mitt perspektiv sett fungerar det så att jag kopplar upp mig till ett Skype/Teams samtal. Peter Höckert sitter på andra sidan nätet.

Vi pratar ofta först lite allmänt om hur läget är och vad som är på gång. Höckert frågar mera specifikt vad jag vill prata om den här gången.

Jag har redan tidigare bestämt att det är försäljning för hela slanten som gäller. Det är det jag kämpar mest med, så det är det vi pratar om.

Vi går in på både allmänna och mera specifika frågor och situationer.

Det lustiga är att det alltid ”dyker upp” mycket, mycket bra idéer. Nästan på ett magiskt sätt. Koncepten som vi pratar om vidareutvecklas och helt nya synvinklar föds.

I coachingens eget koncept ingår väl egentligen inte att servera idéer, då kallas det ofta mentorskap i stället.

Men vem bryr sig om vad det heter, så länge det fungerar?

Peter Höckert har drivit sitt företag Penica under tiotals år och har massvis med egen erfarenhet av försäljning. Därför kommer han ibland också med egen input.

När han kommer med egna idéer är han ändå noggrann med att fråga om det är ok innan.

Men, inte bryr jag mig om varifrån kanonidéer kommer, bara de kommer. Två huvuden är klokare än ett, och dum är den som inte lyssnar på andra.

Peter Stolpe.

I slutändan är det kanske heller inte mina eller hans idéer, utan en blandning som är mera värd än de enskilda delarna.

I praktiken föder den här helheten i alla fall ett samtal som ger enorm energi och nya idéer. Jag ser redan goda, konkreta resultat av det vi jobbar med.

Allt tyder på att det här kan bli den bästa investeringen någonsin.

FOTNOT: Kolumnen är den andra i en artikelserie där Vaasa Insiders skribenter provar på coaching. Nyhetschefen Anne Niskakangas provar på Marica Lassus och skriver på finska.

LÄS OCKSÅ:

Unik chans prova på ett coachtillfälle utan kostnad – De bästa experterna lockar fram nya lösningar

Lämna ett svar