Jakobstadsregionen premierar de bästa av de bästa – Keymet får pris som årets attraktivaste arbetsplats

Hedi Matinlassi, Eva Gädda, Jenni Svenfelt, Janne Vähäkangas.
Hedi Matinlassi, Eva Gädda, Jenni Svenfelt, Janne Vähäkangas.

Jakobstadsregionen har många jobb att erbjuda, så många att det blir konkurrens om arbetskraften. För arbetsgivarna gäller det att utmärka sig positivt – vilket Keymet nu gör.

Janne Vähäkangas. Keymet
Janne Vähäkangas.

Keymet är ett snabbt växande Jakobstadsföretag i metallbranschen. Bolaget tilldelas i dag Jakobstadsregionens pris för den mest attraktiva arbetsplatsen att jobba på 2022.

– Det känns bra och uppskattat, för det är inte lätt att hitta yrkeskunnigt folk i vår bransch, säger Janne Vähäkangas, vd för Keymet.

Rekryterar som bäst

Jenni Svenfelt. Keymet
Jenni Svenfelt.

Keymet har 35 anställda och rekrytering på gång. Företaget söker ett par medarbetare till sin tunnplåtsproduktion och har därtill ett ständigt behov när det gäller CNC-experter.

Företaget utmärker sig med högkvalitetsprodukter som bygger på precisionsarbete. Många av Keymets kunder hittas inom flygplans- eller elektronikindustrin.

Jenni Svenfelt, Supply Chain-ansvarig, säger att drygt 60 procent av det som företaget tillverkar i nuläget går på export.

Tredje gången gillt i ny skepnad

Jakobstadsregionens ”Most Attractive Place to Work” är ett pris som delats ut två gånger tidigare, 2019 och 2020. I år har priset transformerats och kommer i en ny skepnad med nya kriterier.

Det nya priset har utsetts genom en tävling, ledd och koordinerad av projekten Talent Insights och Seutukaupunkirekry. Juryn har bestått av totalt fem personer från Jakobstadsregionens Utvecklingsbolag Concordia.

I årets prismotivering konstateras att det vinnande företaget arbetat med arbetsplatsbranding både långsiktigt och genomtänkt. Vinnarna har använt Instagram på ett inkluderande sätt för att föra fram arbetsplatsens styrkor.

– Ett syfte med priset som sådant är att synliggöra regionens attraktiva arbetsmarknad, säger Concordias Hedi Matinlassi, projektledare på Talent Insights.

Fem finalister

20 olika arbetsgivare från regionen hade anmält sig till tävlingen genom att använda de fem hashtaggarna #maptwjreg22, #mostattractiveplacetowork, #jakobstadregion, #jakobstadsregionen och #pietarsaarenseutu.

De andra finalisterna i tävlingen var OSTP, Amada Automation Europe, Dobra Finland och Abilita.

Concordias Eva Gädda, projektledare för Seutukaupunkirekry, uppmanar alla intresserade att kolla in arbetsgivarna som använt hashtaggarna på Instagram.

– Om du gillar det du ser så skicka gärna in en öppen jobbansökan till dem, det kan hända att de har det perfekta jobbet för dig även fast det inte är offentliggjort, säger Eva Gädda.

Skicka gärna in en öppen jobbansökan.

Satsning på arbetsgivarimage

Jakobstadsregionen har i höst arbetat mycket med företagens arbetsgivarimage, bland annat genom event och workshoppar. Regionen har många fina arbetsgivare och lediga jobb att erbjuda.

Heidi Matinlassi säger att arbetsgivarimage har två olika infallsvinklar. Hon säger att det först och främst gäller att se till att ”det egna huset är i skick”, vilket också inspirerat utformningen av årets prispokal, som är ett hus som bärs upp av händer.

– För om det egna huset är i skick kan de bästa ambassadörerna vara de som redan jobbar för företaget, säger Heidi Matinlassi.

Först sedan, när de egna rutinerna och systemen fungerar, gäller det att tuta ut budskapet om det till en bredare publik.

Långsiktigt jobb

Matinlassi och Gädda säger att det egentligen är lite för sent att börja jobba med arbetsgivarbranding när behovet av arbetskraft redan uppstått.

De beskriver arbetsgivarbrandingen som ett långsiktigt jobb som borde pågå hela tiden, vare sig det är rekrytering på gång eller inte.

Läs mer om Talent Insights och Talangattraktion och ta kontakt: www.jakobstadsregionen.fi.

LÄS OCKSÅ:

Jakobstadsregionen och Kristinestad attraherar kunnig arbetskraft med UusioUra som språngbräda

Lämna ett svar