Pohjanmaan tilamyymälät näkyväksi nettikarttaan – Lähituotteiden ostaminen luo positiivista kierrettä

Esite Matriket Österbotten - Ruokamaa Pohjanmaa; Mats Sabel
Ruokamaa Pohjanmaa -hanke on Mats Sabelin johdolla laittanut Pohjanmaan tilamyymälät kartalle.

Pohjanmaalta löytyy yli 70 tilamyymälää. Tukemalla heitä tai ostamalla muita paikallisesti tuotettuja tuotteita, voi vaikuttaa konkreettisesti lähialueen elinvoimaan.

Jokainen, joka valitsee pohjalaista ruokaa joko kaupasta tai suoraan viljelijältä, on mukana tukemassa yhteistä hyvää. Todellinen ongelma on nimittäin se, että yleensä vain pieni osuus tuotteiden hinnoista menee viljelijöille, jotka ruuan tuottavat.

– Kuluttajien ostopäätöksillä on huomattavat vaikutukset alueelle, esimerkiksi verorahojen ja kunnan kassan karttumiseen. Myös paikalliset alihankkivat saavat työtä ja maaseutu pysyy elävänä, kertoo ProAgria Lantbrukssällskapetin johtaja Meira-Pia Lohiluoma.

Tilapuodeista ratkaisu

Tilamyymälät ovat maatiloja, jotka myyvät omia tuotteitaan suoraan kuluttajille. Laajemmin katsottuna tilapuodeiksi luetaan myös myymälät, jotka ovat keskittyneet lähituotettujen tuotteiden ­myyntiin.

Myymälät ovat usein ihastuttavia ja persoonallisia. Niiden suurena etuna on se, että toiminnasta jää maanviljelijöille ja tuottajille suurempi osuus tuotteiden hinnoista.

Monista tilamyymälöistä välittyy vahva mielenkiinto ja intohimo toimintaan.

– Pohjanmaan tilamyymälöiden tuotteiden laatu on kertakaikkiaan upea ja houkutteleva, kertoo projektipäällikkö Mats Sabel, joka vetää Ruokamaa Pohjanmaa -hanketta.

Monista tilamyymälöistä välittyy vahva mielenkiinto ja intohimo toimintaan.

Näkyväksi nettiin

Pohjanmaalla on usean eri alan tilamyymälöitä. Niiden toiminta kattaa kaiken elintarvikkeista käsitöihin ja maatilamatkailuun.

Tuotteiden korkean laadun lisäksi tilamyymälöille on yhteistä se, että niiden markkinointi ei ole erityisen aktiivista. Mats Sabelin mukaan esimerkkejä löytyy valitettavasti jopa sellaisista myymälöistä, joita edes naapurit eivät tunne.

Ruokamaa Pohjanmaa -hankkeessa onkin nyt luotu kartta, joka tuo näkyväksi Pohjanmaalla sijaitsevia tilamyymälöitä. Kartta on ajantasainen ja digitaalinen, joten siitä saadaan paljon hyötyä. Kartalla on nyt kaikkiaan 73 tilamyymälää, jotka sijaitsevat pohjoiseen Lohtajalle, etelään Siipyyhyn ja itään Ähtäriin asti.

Katso digitaalinen kartta osoitteessa tilamyymalat.dynamonarpes.fi

Ainutlaatuisia kalkkunoita

Monet tilamyymälät tarjoavat ainutlaatuisia tuotteita. Hyvä esimerkki on Övermarkissa sijaitseva Hemmanet, josta voi ostaa laidunkalkkunoiden lihaa. Laiduntavat kalkkunat saavat kesäkuukausina nauttia raikkaasta rannikkoilmasta ympäri vuorokauden.

Hemmanetin toimitusjohtajan Kristian Bengtsin mukaan suoramyynti kuluttajille vaatii paljon työtä, mutta se on samalla mielenkiintoista ja palkitsevaa.

Kristian Bengts
Kristian Bengts

– On hienoa saada suora yhteys asiakkaisiin, joiden kanssa pääsee vuoropuheluun ja joilta saa palautetta, sanoo Kristian Bengts.

Tiivis vuoropuhelu onkin tuonut paljon yhteistyötä asiakkaiden ja Hemmanetin välille, esimerkiksi parhaiden reseptien luomiseen.

Hemmatin toinen tärkeä myyntikanava on Reko, jossa heillä on mahdollisuus tavata asiakkaitaan. Yritys myy suoraan myös esimerkiksi herkkukaupoille ja ravintoloille.

Kalkkunoiden kysyntä on kausiluonteista, ja suurinta se on joulunaikaan. Jotta työnteko olisi tasaisempaa ympäri vuoden, Hemmanet kasvattaa myös nurmikkoa. Valmiit siirtonurmet myydään yksityishenkilöille ja yrityksille.

Myynnissä kymmeniä tuotteita

Rosmarie Finne
Rosmarie Finne

Sulvalla sijaitsee puolestaan maatila ja tilamyymälä, jossa on satsattu huomattavaan määrään tuotteita. FinneFarm viljelee ja myy tällä hetkellä lähes 50 erilaista tuotetta, erityisesti vihanneksia.

FinneFarmin tilamyymälän tarina alkoi muutamia vuosia sitten, kun tuolloin 9-vuotiaalla Ines Tuohimaalla oli tylsää. Yritteliäs nuori tyttö aloitti oman Ines Minimarknad -myymälän, jota hän hoiti pari vuotta, kunnes jalkapallo ja muut harrastukset alkoivat viedä enemmän aikaa.

– Tuolloin konsepti muutettiin toimimaan itsepalveluna ja avoimeksi ympäri vuorokauden. Myös myymälän nimi muuttui Ines Marketiksi, kertoo Inesin äiti Rosmarie Finne.

Myymälän löytää osoitteesta Sulvantie 121.

Rehellistä väkeä

Ines Marketissa myydään tuotteita, joita viljellään FinneFarmilla. Myös muiden tuottajien hunajaa ja munia on otettu myymälän valikoimaan.

Rosmarie Finnen mukaan se, että asiakkaat hoitavat kaiken itse, on toiminut todella hyvin. Maksuvälineinä käy käteinen ja pankkisiirto.

– Kun asiakkaisiin luottaa, niin homma sujuu, toteaa Rosmarie Finne.

FinneFarmin toimitusjohtajan Christer Finnen mukaan tilamyymälä nähdään sekä palveluna että täydentävänä toimintana. Se, että ihmiset voivat ostaa läheltä, sopii hyvin muuhun ympäristötyöhön, jota tiloilla tehdään.

Parhaillaan FinneFarm investoi kahteen aurinkovoimalaan. Christer Finne haluaakin korostaa energian säästämisen mahdollisuuksia, mikä on asia, joka hänen mielestään saa liian vähän huomiota.

FinneFarm on itse lyhyessä ajassa pystynyt säästämään kolmanneksen koko sähkönkulutuksestaan säätämällä omia laitteitaan.

Puodit tulevat asiakkaiden luo

Ines Market sijaitsee lähempänä Sulvan keskustaa, ja siten myös asiakkaita, kuin itse maatila, jossa vihanneksia viljellään. Toinen tilamyymälä, joka on kehittänyt samaa konseptia, on Tilapuoti Två Gårdar.

Mats Björklund, Conny Englund (Två Gårdar)
Mats Björklund, Conny Englund (Två Gårdar)

Två Gårdar on pystyttänyt tilamyymälänsä keskelle Pietarsaaren toria. Puodissa he myyvät lähi- ja luomutuotteita.

– Lähellä tuotetuksi laskemme ne tuotteet, jotka on tuotettu noin 100 kilometrin säteellä torista, kertoo Conny Englund, joka on yrityksen osaomistaja.

Muut omistajat ovat Mats Björklund ja Jonas Kackur, ja kaikki kolme ovat viljelijöitä. Tilapuodin nimi on kuitenkin Två Gårdar, eikä Tre Gårdar, sillä Björklund ja Kackur pyörittävät maatilatoimintaa yhdessä.

Två Gårdarin kolme viljelijää myyvät tilapuodissa osan omien tilojensa tuotteista. Conny Englund on erikoistunut lampaisiin ja myy karitsan ja lampaan lihaa.

Mats Björklund ja Jonas Kackur viljelevät puolestaan perunoita. Björklund tuottaa myös naudanlihaa, kun taas Kackur panostaa marjaviljelmiin, vadelmiin ja mustaherukoihin.

Torimyymälä täydentää maatilojen toimintaa. Puoti on auki pari päivää viikossa sekä myös ennen tärkeimpiä pyhäpäiviä.

Millaista kysyntää tuotteille on?

Mats Björklund, Conny Englund
Mats Björklund, Conny Englund

– On tärkeää olla mukana luomassa kysyntää. Suuri osa työstämme liittyykin myyntiin ja markkinointiin, sanoo Conny Englund.

– Meille tämä on myös maatalouden tärkeää lähettilästyötä. Kerromme tarinaa siitä, miten ruoka tulee maatiloille pöydille, Englund lisää.

Conny Englund on myynyt koko elämänsä. Hänen mielestään on erittäin tärkeää, että asiakkaisiin saa suoran yhteyden.

Mats Björklundin mukaan tärkeintä on itse viljely. Hän uskoo, että fotosynteesi on ainoa tuotanto, jota meillä on maailmassa, ja että loppu on vain jalostusta.

– Se, että tässä prosessissa saa olla aktiivisesti mukana, on todella hienoa, sanoo Björklund.

Mats Björklund lisää, että maataloudessa on jotain todella erityistä, jota hän ei osaa kuitenkaan tarkemmin selittää.

– Uskon, että kyse on siitä, miten voimme työskennellä yhdessä luonnon kanssa. Tämä erityisyys näkyy siinäkin, miten yli 80-vuotiaita maanviljelijöitä ei vain saa alas traktoreistaan, hän kuvailee.

Artikkelit julkaistaan osana ProAgria Lantbrukssällskapetin hanketta Lokalt nu – konsumenten i fokus!
Lokalt nu NTM_ÖSL_AÖ_EJFLU

LUE MYÖS SAMASTA SARJASTA:

Ruoan ilmastovaikutukset kuriin – Pohjalaisviljelijät tekevät kovaa työtä ympäristön hyväksi

Oma valinta kaupassa ratkaisee – Pohjalaisviljelijät tekevät investointeja ja yhteistyötä pysyäkseen kärjessä

Vastaa