Österbottens gårdsbutiker samlas på nätet – Att köpa lokalt bildar ett positivt kretslopp

Poster Matriket Österbotten - Ruokamaa Pohjanmaa; Mats Sabel
Projektet Plattform för Matriket Österbotten under Mats Sabel har framställt en digital karta över gårdsbutiker i Österbotten.

I Österbotten finns över 70 gårdsbutiker. Stöder man dem, eller annars bara handlar lokalproducerade varor, är man konkret med och bidrar till ett levande närsamhälle.

Den som väljer att handla österbottnisk mat, oberoende om det är i butiken eller direkt från bonden, är med och stöder ett kretslopp.

– Konsumenternas beslut får enorma ringar på vattnet, det blir skattepengar, det syns i kommunens kassa, lokala underleverantörer får jobb och landsbygden hålls levande, säger Meira-Pia Lohiluoma, direktör för ProAgria Lantbrukssällskapet.

Ett verkligt problem är att en så liten andel av produkternas pris når jordbrukarna som producerar maten.

Gårdsbutiker tacklar problemet

Gårdsbutiker är gårdar som har egna produkter och säljer dem på plats direkt till konsumenterna. I en lite vidare bemärkelse kan man som gårdsbutiker även räkna in butiker som har en tyngdpunkt på lokalproducerade varor.

Gårdsbutiker är ofta charmiga och till och med personliga. En stor fördel med verksamheten är att de låter jordbrukare och producenter behålla en större andel av produkternas pris.

Många som driver gårdsbutiker har ofta grundat hela sin verksamhet på intresse och passion.

– Det gör att kvaliteten på produkterna överlag är underbar på gårdsbutikerna i Österbotten, säger Mats Sabel, projektchef för projektet Plattform för matriket Österbotten.

Många som driver gårdsbutiker har ofta grundat hela sin verksamhet på intresse och passion.

Marknadsföringen utmanande

I Österbotten finns gårdsbutiker i en rad olika nischer, verksamheten inbegriper allt från att mala mjöl till att sticka tröjor och erbjuda övernattningar.

Förutom hög kvalitet på sina produkter har många av butikerna gemensamt att de inte är speciellt aktiva med sin marknadsföring. Mats Sabel säger att det tyvärr finns exempel där grannarna inte ens känner till gårdsbutiken.

Samlas nu på nätet

Mats Sabel har genom projektet Plattform för Matriket Österbotten tagit fram en karta på gårdsbutiker i Österbotten. Den här kartan har nu uppdaterats och blivit digital, så alla kan ha nytta av den.

Hela 73 gårdsbutiker finns nu listade, från Lochteå i norr till Sideby i söder och Ähtäri i Öster.

Besök den digitala kartan på gardsbutiker.dynamonarpes.fi

Unika kalkoner

Många av gårdsbutikerna har helt unika produkter att erbjuda. Hemmanet i Övermark är ett bra exempel.

På Hemmanet kan man köpa kött från ängskalkoner. Med det menas att kalkonerna fått gå på grönbete och fått njuta av den friska kustluften under sommarmånaderna.

Kristian Bengts
Kristian Bengts

Kristian Bengts, Hemmanets vd, säger att det är mycket jobb med att sälja direkt till konsumenterna men att det samtidigt är intressant och givande.

– Det är fint att få direktkontakt med kunderna, att få respons och skapa dialog, säger Kristian Bengts.

Den täta dialogen har lett till mycket samarbete mellan kunderna och Hemmanet, till exempel när det gäller att vaska fram de bästa recepten.

Flera ben att stå på

REKO är en annan viktig försäljningskanal för Hemmanet, där de också får chansen att träffa kunder. Bolaget säljer också till exempelvis delikatesshandlare och restauranger.

Efterfrågan på kalkoner är säsongsbetonad och som störst till julen. För att få en jämnare arbetsfördelning odlar Hemmanet därför gräsmattor. De färdiga gräsmattorna säljs till privatpersoner och företag.

50 olika produkter

Rosmarie Finne
Rosmarie Finne

På en gård i Solf, som också driver en gårdsbutik, har man satsat på betydligt flera produkter. FinneFarm odlar och säljer i dagsläget närmare 50 olika produkter, med tyngdpunkt på grönsaker.

FinneFarms gårdsbutikshistoria började för några år sedan då Ines Tuohimaa, då en 9 år gammal flicka, hade tråkigt. Den driftiga flickan startade en egen försäljning, Ines Minimarknad, och drev den i två år tills andra intressen, som fotboll, började kräva mer tid.

– Så konceptet ändrades till att fungera enligt självbetjäningsprincipen och är öppen 24/7 samt bytte namn till Ines Market, säger Rosmarie Finne, mamma till Ines.

Butiken hittas på Solfvägen 121.

Ärligt folk

På Ines Market säljer man en del av det som odlas på FinneFarm. Honung och ägg, som andra producenter står bakom, har man också tagit in i sortimentet.

Rosmarie Finne säger att det fungerat jättebra att låta kunderna sköta sig själva. Kontanter och bankgiro accepteras som betalningsmedel.

– Litar man på att folk uppför sig så gör de det, säger Rosmarie Finne.

Christer Finne, vd för FinneFarm, säger att gårdsbutiken ses som en servicefunktion och ett komplement. Att folk får handla lokalt passar också bra in med allt annat miljöarbete som görs på gården.

Som bäst satsar FinneFarm i två anläggningar för solenergi. Christer Finne passar i sammanhanget på att lyfta fram en sak som han tycker fått för lite uppmärksamhet, det vill säga möjligheten att spara energi.

Bara genom att uppgradera och trimma sina egna anläggningar har FinneFarm på kort tid kunnat spara in en tredjedel av hela elförbrukningen.

Butiken kommer till konsumenterna

Ines Market ligger närmare Solf centrum, och därmed många av konsumenterna, än gården där grönsakerna odlas. En gårdsbutik som tagit samma koncept till det extrema är Två Gårdar.

Mats Björklund, Conny Englund (Två Gårdar)
Mats Björklund, Conny Englund (Två Gårdar)

Två Gårdar har tagit sin gårdsbutik och ställt upp den på torget i Jakobstad. I butiken säljer de närproducerad eller ekologisk mat.

– Som närproducerat räknar vi sådant som är producerat inom en radie på ungefär 100 kilometer från torget, säger Conny Englund, delägare i det öppna bolaget bakom satsningen.

Mats Björklund och Jonas Kackur heter de två andra delägarna, som alla är jordbrukare. Att det heter Två Gårdar och inte Tre Gårdar beror på att Björklund och Kackur driver sitt lantbruksföretag tillsammans.

Kompletterar varandra

De tre jordbrukarna bakom Två Gårdar säljer en del av produkterna från sina egna lantbruk i butiken. Conny Englund har specialiserat sig på får och bidrar därmed med lammkött.

Mats Björklund och Jonas Kackur odlar potatis. Mats Björklund har därtill produktion av nötkött medan Kackur håller på bygga upp bärodlingar, både hallon och svartvinbär.

Torgbutiken ses som ett komplement till jordbruken. Butiken har öppet ett par dagar i veckan samt inför stora helger.

Finns det efterfrågan på produkterna?

Mats Björklund, Conny Englund
Mats Björklund, Conny Englund

– Det gäller att vara med och skapa efterfrågan, en stor del av jobbet vi gör handlar om att sälja och marknadsföra, säger Conny Englund.

– Vi ser det här som ett ambassadörskap för jordbruket, vi berättar hur maten kommer från jord till bord, säger Englund.

Conny Englund har hållit på med försäljning hela livet. Han ser det som otroligt viktigt att få ha kundkontakt.

Mats Björklund säger att det för honom är själva odlandet som är viktigt. Han menar att fotosyntes är den enda produktion vi har här i världen, att resten bara är förädling.

– Att få vara en aktiv del i den här processen är fantastiskt, säger Björklund.

Mats Björklund säger att han inte riktigt kan förklara det men att det är något speciellt med jordbrukande.

– Jag tror det handlar om att få arbeta konkret med naturen, det här är något som gör att till och med gamla gubbar som är över 80 år knappt går att få ner från traktorerna, säger han.

Artikeln publiceras som en del av ProAgria Lantbrukssällskapets projekt Lokalt nu – konsumenten i fokus!
Lokalt nu stöds av NTM_ÖSL_AÖ_EJFLU

 

LÄS MER FRÅN SERIEN:

Ruoan ilmastovaikutukset kuriin – Pohjalaisviljelijät tekevät kovaa työtä ympäristön hyväksi

Oma valinta kaupassa ratkaisee – Pohjalaisviljelijät tekevät investointeja ja yhteistyötä pysyäkseen kärjessä

Lämna ett svar