Viexpo auttaa matkalla maailmanvalloitukseen

Kristian Schrey.

50 vuotta täyttävä Osuuskunta Viexpo toteuttaa myös ELY-keskuksen Yritysten kehittämispalveluita, jotka liittyvät kansainvälistymisprosessiin.

Kolmen pohjalaismaakunnan alueella toimiva Osuuskunta Viexpo on jo lähes 50 vuoden ajan auttanut pohjalaisyrityksiä kansainvälistymään. Tammikuussa 1970 pietarsaarelaisyritysten aloitteesta perustettu osuuskunta oli Suomen ensimmäinen alueellinen vienninedistämisorganisaatio.

Vaikka Viexpo on yksityinen osuuskunta, se on toiminut jo kymmeniä vuosia ELY-keskuksen ja sen edeltäjien läheisenä kumppanina kansainvälistymisasioissa.

Laaja palvelujen kirjo

Pitkään toimineella Viexpolla on laaja verkosto ja kokemus yritysten kansainvälistymisestä. Sen palvelutarjottimelta löytyykin apua kansainvälistymisprosessin eri vaiheissa oleville yrityksille.

Kohdemarkkinoiden markkina-analyysien, vienninedistämismatkojen, messujen ja vientirenkaiden lisäksi Viexpo tarjoaa myös käännöspalveluita sekä konsulttiapua.  Vuosittain Viexpo vie maailmalle yli 100 yritystä ja tapaa noin 400 yrityksen edustajia.

Viexpo toimii myös ELY-keskuksen puitetoimittajana ja tekee Yritysten kehittämispalveluihin kuuluvaa Analyysi –palvelua. Sen avulla yritys saa kokonaiskäsityksen liiketoiminnan nykytilasta, tulevaisuuden suunnasta, mahdollisista strategiavaihtoehdoista ja kehittämismahdollisuuksista. Analyysin jälkeen yrityksen on mahdollista jatkaa toimintansa kehittämistä esimerkiksi ELY-keskuksen tai BusinessFinlandin avustuksilla.

Analyysi on ensiaskel kansainvälistymiseen

Kristian Schrey.

Kristian Schrey on tehnyt Analyysi -palvelua pääasiassa pienille yrityksille, jotka ovat vielä aivan kansainvälistymisensä alkuvaiheessa. Analyysi onkin hyvä toteuttaa varhaisessa vaiheessa, jottei tuhlata yrityksen aikaa ja muita resursseja vääriin asioihin.

– Osa analysoiduista yrityksistä on kehittänyt tuotteitaan alusta lähtien kansainvälisiä markkinoita silmällä pitäen. Toki mukana on myös sellaisia yrityksiä, jotka ovat vasta yritystoiminnan kehittyessä ryhtyneet miettimään, että kasvua voisi löytyä myös kansainvälisiltä markkinoilta, Schrey kertoo.

Analyysi on yleensä palveluketjun ensimmäinen solmu. Analyysin jälkeen kansainvälistymistä suunnitteleva yritys pystyy miettimään, mihin asioihin sen kannattaa keskittyä kansainvälistymisen polulla, kun resurssit yleensä kuitenkin ovat siinä vaiheessa hyvin rajalliset.

Analyysiin kuuluu aina osana myös aineettoman omaisuuden pikatesti ja aineettomien oikeuksien tarkistuslista, joiden avulla varmistetaan, että yrittäjä huomioi itselleen tärkeät immateriaalioikeudet omassa liiketoiminnassaan. Se on erittäin tärkeää kansainvälisille markkinoille siirryttäessä.

Hyödyntäminen kannattaa

Yritys saa analyysin tuloksena konkreettiset kehitysaskeleen, joiden noudattaminen jää yrityksen omalle vastuulle.

– Yleensä Analyysiin osallistuvat tai muuten kansainvälisille markkinoille haluavat yritykset ovat motivoituneita ja haluavat kehittyä ja kasvaa, Schrey toteaa.

Analyysiin osallistuvat yritykset ovat motivoituneitaja haluavat kehittyä ja kasvaa.

Hänen näkemyksensä mukaan kansainvälistyvien yritysten kannattaisi hyödyntää Analyysi -palvelua nykyistä enemmän. Analyysi antaa yrityksen kansainvälistymiselle tukeva pohjan, josta on hyvä edetä.

Myös EduGems Oy:n toimitusjohtaja Linda Suomela-Hemangkorn on sitä mieltä, että asiantuntija-apua kannattaa käyttää. Inkoossa sijaitsevan yrityksen liikeideana on viedä suomalaista koulutusosaamista Aasiaan, etenkin Kiinaan, jossa perheet panostavat lasten koulutukseen ja ovat kiinnostuneita suomalaisesta koulutusjärjestelmästä ja puhtaasta luonnosta.

– Tavoitteemme on järjestää lapsille suunnattuja leirikouluja, joissa yhdistetään tiedeaineiden opetus liikuntaan ja puhtaaseen luontoon. Yhteistyökumppaninamme Suomessa toimii muun muassa Folkhälsan, kertoo Suomela-Hemangkorn.

Hän valitsi Analyysin tekijäksi nimenomaan Viexpon Kristian Schreyn, koska tämä vastaa Viexpossa Kiinan yhteistyöstä.

– Oli hienoa päästä puhumaan asiantuntijan kanssa. Hän osasi hienosti kiteyttää tilanteemme ja sen, miten meidän kannattaa edetä. Analyysiraporttia tulemme käyttämään hyväksemme yrityksen jatkokehittämisessä, Suomela-Hemangkorn vakuuttaa.

LUE MYÖS:

Näin ELY-keskus auttaa – Tarjolla tukea helpottamaan esimerkiksi markkinointia ja digitalisointia

 

Vastaa