Konsult utmanar företag att förtydliga sina varumärken

Maarit Kallio. Kuva/foto: Katja Lösönen

Världen ändras snabbt och företagsverksamheten likaså. Det kan vara positivt men leder ibland till att den röda tråden i verksamheten tappas bort.

Maarit Kallio, en av varumärkesbyråns Katinka Kreative Oys grundare och delägare, har hjälpt företag att hitta och förtydliga sina brand i över tio år. Kallio har erfarenhet av att bygga varumärken i olika branscher redan från tiden innan Katinka Kreative grundades.

Även i NTM-centralens utvecklingskonsultprojekt har hon hjälpt mycket olika typer av företag att hitta sina styrkor och förtydliga helheter.

– Jag vill hjälpa företag skapa betydelsefull och ansvarsfull marknadsföring där bilderna vi förmedlar bygger på verkligheten, säger Kallio.

– När grunden för brandbyggandet har gjorts ordentligt har företaget sedan lätt att fortsätta utveckla varumärket och marknadsföringen, säger hon.

Maarit Kallios styrka är att hitta helhetsbilden i komplexa situationer och att systematiskt kunna röra sig framåt. Till hennes natur hör även ihärdighet och förmågan att grundligt sätta sig in saker.

NTM-centralens stöd kan användas till många olika saker

Kallio är en av NTM-centralens samarbetspartners för utvecklingstjänster. Hon hjälper företag utvecklas när det handlar om marknadsföring och om kundförhållanden.

Kallio uppmanar kunder att söka NTM-centralens konsultstöd när företaget har ett behov av att stärka sitt brand och att få ett enhetligare grepp om marknadsföringen.

Det går att dra nytta av det mångsidiga NTM-stödet för att utveckla och förnya affärsverksamheten. Med hjälp av stödet kan kunderna koncentrera sig till exempel på att utveckla gamla eller nya tjänster eller på produktifiering av varor.

Styrka berätta om egna styrkor

Maarit Kallio har personlig erfarenhet av produktifiering. Hon står bakom ett internationellt framgångsrikt lifestylebrand, Kind, som riktar sig till hundägare. Varumärket Kind kännetecknas av hållbara och stilrena hundtillbehör med nordisk design.

Uppbyggnaden av brandet har gett Kallio en djupare förståelse och förmåga att hjälpa andra företag utvecklas och internationaliseras.

– Av egen erfarenhet vet jag att det här i regionen finns fantastiska företag som kunde bli bättre på att modigt föra fram sina egna styrkor, säger hon.

– Det är mycket möjligt att företagens styrkor för dem själva ses som självklarheter och att de därför glömmer bort att berätta om dem. Jag uppmuntrar företag att stanna upp och fundera på vad de vill ge till kunderna, vad företaget tror på och vilken som är deras specialitet.

Företagens styrkor ses som självklarheter och de glömmer därför bort att berätta om dem.

Det krävs långsiktigt strategiarbete för att bygga ett brand. Enligt Kallio krävs det också tro på sin egen förmåga att lyckas. När ett företag med sitt brand systematiskt och på ett intressant sätt lyckas kommunicera med sina målgrupper, blir varumärket kändare och snart börjar resultatet också synas i omsättningen.

Helheten tappades bort efter företagsköp

Ari Kärjenmäki och Maarit Kallio. Foto: Katja Lösönen

Vasa- och metallföretaget Tarkmet, med en närmare 20-årig historia, köpte MKH Press Oy för tre år sedan. MKH Press Oy hade gjort sig ett namn inom tillverkning av hydrauliska pressar och magnetiska lyftapparater.

Genom affären blev Tarkmet, som specialiserat sig som underleverantör, även tillverkare av egna produkter. Förändringen ledde till utmaningar.

– Vi var borttappade i vår marknadsföring, vi visste inte hur vi skulle marknadsföra och sälja egna produkter. Fram till dess var vi välkända som underleverantör men plötsligt behövde vi börja jobba med marknadsföringen, säger Ari Kärjenmäki, Tarkmets vd, när han minns tillbaka.

– Vi var borttappade i vår marknadsföring, vi visste inte hur vi skulle marknadsföra och sälja egna produkter. Fram till dess var vi välkända som underleverantör men plötsligt behövde vi börja jobba med marknadsföringen, säger Ari Kärjenmäki, Tarkmets vd, när han minns tillbaka.

Kallio hjälpte Tarkmet att förtydliga sitt brand och dra upp nya riktlinjer för marknadsföringskommunikationen. Slutresultatet blev ett ännu starkare företagsbrand och under det starka produktvarumärken. Det här byggdes upp samtidigt som det utvecklingsvilliga företagets produktutvecklingskunnande och förmåga att förverkliga utmanande speciallösningar fortfarande behölls.

– Det var ett bra beslut att ta hjälp av Maarit Kallio. Hon hjälpte oss att kontrollerat få in en ny helhet under Tarkmets varumärke. Nu fungerar vi som ett enhetligt brand även utåt, säger Kärjenmäki.

Arbetet är långsiktigt. Kallio vill ännu diskutera med Tarkmets personal om brandet, för att vara säker på att alla har samma mål och bild av företaget.

– De har all orsak att vara stolt över sitt egna kunnande, sin arbetsplats och arbetsplatsens brand, säger hon.

LÄS OCKSÅ:

Så här får du hjälp av NTM-centralen – Erbjuder stöd som underlättar exempelvis marknadsföring och digitalisering

 

Kommentera