Konsultti haastaa yritystä selkeyttämään brändiään

Maarit Kallio. Kuva/foto: Katja Lösönen

Muutostilanteissa tai yritystoiminnan rönsyiltyä markkinoinnin tai jopa koko toiminnan punainen lanka saattaa olla hukassa.

Maarit Kallio, toinen Katinka Kreative Oy -bränditoimiston perustajista ja osakkaista, on auttanut yrityksiä oman brändin löytämisessä ja selkeyttämisessä jo yli 10 vuotta. Hänellä on kokemusta eri toimialojen brändin rakentamisesta ja markkinoinnin kehittämisestä jo ennen Katinka Kreativen perustamista. Myös ELY-keskuksen kehittämiskonsultointihankkeissa hän on auttanut hyvin erilaisia yrityksiä kaivamaan esille omat vahvuutensa ja selkeyttämään kokonaisuuksia.

– Haluan auttaa yrityksiä tekemään merkityksellistä ja vastuullista markkinointia, jossa mielikuvat perustuvat todellisuuteen. Kun brändinrakentamisen pohjatyö on tehty kunnolla, yrityksen on helppo jatkaa brändin kehittämistä ja markkinointia sen pohjalta, Kallio kertoo.

Omien sanojensa mukaan hänen vahvuuksiaan ovat laajojen kokonaisuuksien hahmottaminen ja johdonmukainen eteneminen. Myös sinnikkyys ja perusteellinen perehtyminen asioihin kuuluvat hänen luonteeseensa.

ELY-keskuksen tukea voi käyttää moneen asiaan

Kallio toimii ELY-keskuksen yritysten kehittämispalvelujen asiantuntijakumppanina markkinointi ja asiakkuudet -osa-alueella. ELY-keskuksen konsultointiavustusta hän kehottaa asiakkaitaan hakemaan silloin, kun yrityksen brändiä on tarve vahvistaa ja markkinointiin pitää saada johdonmukainen ote.

Konsultointiavustusta on mahdollista hyödyntää hyvin laajasti yrityksen liiketoiminnan kehittämiseen ja uudistamiseen. Avustuksen turvin voidaan keskittyä esimerkiksi olemassa olevien tai uusien palveluiden sekä tuotteiden tuotteistamiseen.

Omista vahvuuksista on osattava kertoa

Kalliolla on omakohtaista kokemusta tuotteistamisesta, sillä hänellä on myös oma kansainvälisesti menestynyt koiranomistajille suunnattu lifestylebrändi Kind, joka tunnetaan kestävistä, pohjoismaisen tyylikkäistä koiratarvikkeista. Kindin perustaminen ja brändin rakentaminen on antanut hänelle syvemmän näkemyksen ja kyvyn auttaa muita yrityksiä kehittymään ja kansainvälistymään.

– Oman kokemukseni mukaan seudultamme löytyy upeita yrityksiä, joiden tulisi tuoda rohkeammin esille omat vahvuutensa, Kallio toteaa ja jatkaa:

– On hyvin mahdollista, että yrityksille itselleen omat vahvuudet tuntuvat itsestään selvyyksiltä ja niistä unohdetaan kertoa. Kannustan yrityksiä pysähtymään ja miettimään mitä he haluavat asiakkaillensa antaa, mihin heillä uskotaan ja missä he ovat erityisen hyviä.

Omat vahvuudet tuntuvat itsestään selvyyksiltä ja niistä unohdetaan kertoa.

Kallion mukaan brändin rakentaminen vaatii pitkäjänteistä strategiatyötä ja uskoa omiin kykyihin menestyä. Kun yritys viestii brändistään johdonmukaisesti mielenkiintoisella ja kohderyhmiä puhuttelevalla tavalla, tunnettuus alkaa kasvaa ja pian tulokset näkyvät yrityksen liikevaihdossa.

Kokonaisuus hukassa yritysoston jälkeen

Ari Kärjenmäki ja Maarit Kallio. Kuva: Katja Lösönen

Lähes kaksikymmentä vuotta toiminut vaasalainen metallialan yritys Tarkmet Oy osti kolme vuotta sitten hydraulisia puristimia ja akkumagneettinostimia valmistavan MKH Press Oy:n. Kaupan myötä vahvana alihankintatoiminnan osaajana tunnetusta yrityksestä tuli myös omien tuotteiden valmistaja, mikä aiheutti haasteita yrityksen markkinoinnille.

– Olimme hukassa markkinoinnin kanssa, koska emme tienneet, miten markkinoida ja myydä omia tuotteita. Tähän asti meidät oli tunnettu alihankkijana, mutta nyt meidän olikin tehtävä töitä markkinoinnin eteen, muistelee Tarkmetin toimitusjohtaja Ari Kärjenmäki.

Kallio auttoi Tarkmetia selkeyttämään brändiä ja markkinointiviestinnän linjauksia, joihin oli tullut muutoksia yrityskaupan jälkeen. Lopputuloksena oli entistä vahvempi yritysbrändi, jonka alla on vahvoja tuotebrändejä. Kehittymishaluisen yrityksen vahva tuotekehitysosaaminen ja kyky toteuttaa vaativia erikoisratkaisuja asiakkailleen ovat edelleen vahvoja.

– Oli hyvä päätös valita Maarit Kallio avuksemme. Hän auttoi meitä saamaan uuden kokonaisuuden hallitusti Tarkmetin brändin alle, joten nyt näytämme ulospäin yhtenäiseltä brändiltä, Kärjenmäki myhäilee tyytyväisenä.

Kallio haluaa vielä keskustella Tarkmetin henkilöstön kanssa yrityksen brändistä varmistaakseen, että kaikilla on samat tavoitteet ja mielikuva yrityksestä.

– Heillä kaikilla on syytä olla ylpeitä omasta osaamisestaan, työpaikastaan ja työpaikan brändistä, hän muistuttaa.

LUE LISÄÄ:

Näin ELY-keskus auttaa – Tarjolla tukea helpottamaan esimerkiksi markkinointia ja digitalisointia

 

Vastaa