En utomstående synvinkel hjälper på vägen mot en digital värld

Markku Ikonen.

En bra plan hjälper och snabbar upp digitaliseringen av företag i alla branscher.

Markku Ikonen, som utvecklar marknadsförings-, kommunikations- och nättjänster, har lång erfarenhet. Under de senaste fem åren har han jobbat som expert på digimarknadsföring på digital- och kommunikationsbyrån Morgan Digital och dess föregångare. Innan Ikonen kom till Morgan arbetade han i tidningsbranschen.

Med NTM-centralens utvecklingstjänster, som expertkonsult på området marknadsföring och kundförhållanden, har Ikonen jobbat sedan början av den här programperioden.

Markku Ikonen är riktigt positiv till NTM-centralens utvecklingstjänster. Genom sitt eget arbete har han på nära håll sett hur mycket tjänsterna kan hjälpa små- och medelstora företag.

– Även om NTM:s utvecklingsstöd inte direkt kan användas till att förverkliga företagens webbplatser, marknadsföring på sociala medier eller andra digilösningar så hjälper stödet med grundarbetet och planeringen. Det i sin tur snabbar upp jobbet med allt. Långsiktighet i planeringen och att få en utomstående synvinkel är viktiga steg i digitaliseringen, säger Ikonen.

En bra planering snabbar upp allt det andra jobbet.

Markku Ikonen ser det som viktigt att det i NTM-konsulteringen också går att utnyttja Morgans andra experter. Det här är bra speciellt i digiprojekt där utvecklingen ofta kräver kunskaper från flera olika branscher.

Intresset för digitalisering växer

Markku Ikonen.

Både stora och små företag blir allt mera öppna och intresserade av möjligheterna som digitaliseringen medför. De flesta företag följer åtminstone med utvecklingen, även om alla inte riktigt är redo att steget framåt själva.

Webbsidor, webshopar, digital marknadsföring, olika applikationer och system intresserar. Med hjälp av nya verktyg vill och kan man utveckla verksamheten och öka omsättningen.

Många företag har redan tagit sina första steg i den digitala världen. Framför dem finns nästa steg, nästa steg och nästa steg i utvecklingen. Ikonen har till exempel konsulterat flera webshopsföretag som vill utveckla sin verksamhet, få mera synlighet och ökad försäljning.

– I de här fallen har vi till exempel funderat på sökmotorernas betydelse, hur vi där bättre får fram företagets produkter, hur automatisering av marknadsföringen fungerar, när det löns att marknadsföra i sociala medier och vilka kanaler det löns att använda, säger Ikonen.

Med hjälp av digitaliseringen går det också att underlätta och försnabba verksamheten för till exempel serviceföretag. När en montör gör sin servicebesöksrapport på en iPad kommer man helt undan det arbetsdryga skedet att flytta information från papper, ett skede där risken för misstag är stor.

Nya tjänster till traditionella branscher

Markus Apuli.

När det gäller utvecklingskonsultering med NTM-stöd lyfter Markku Ikonen exempelvis gärna fram Koutsit Group i restaurangbranschen. Företagaren ville skapa ett nytt sätt att verka i en traditionell bransch. Markus Apuli, med lång erfarenhet av restaurangbranschen, grundade för ett par år sedan coachingföretaget som nu också ville satsa på coaching på nätet.

– Innehållet i coachingen och tränarna hade jag redan, men av Markku behövdes hjälp att utveckla affärsverksamheten och digitalisera den, säger Apuli.

Med hjälp av NTM:s utvecklingskonsultering föddes en tydlig plan på att utveckla och marknadsföra Koutsit Akatemias nätträning.

Under konsultdagarna gick man till exempel igenom de nätträningsplattformer som finns på marknaden och valde den som bäst uppfyller Koutsits Groups behov. På samma gång bekantade man sig även med hur andra branscher använt nätutbildning och tog reda på vilka erfarenheter som finns.

Nu är de första nätcoachingarna redan klara och till hösten är tanken att börja marknadsföra dem i större skala.

– Jag är riktigt nöjd med vad vi fick till stånd under de NTM-stödda konsultdagarna. Att söka stöd till utvecklingsprojektet och få beslut gick också mycket snabbare och smidigare än jag föreställt mig, säger Apuli.

LÄS OCKSÅ:

Så här får du hjälp av NTM-centralen – Erbjuder stöd som underlättar exempelvis marknadsföring och digitalisering

Lämna ett svar