Ulkopuolisen näkemys auttaa matkalla kohti digitaalista maailmaa

Markku Ikonen.

Hyvin tehty suunnitelma auttaa ja nopeuttaa digitalisaation toteuttamista yrityksissä.

Markkinoinnin, viestinnän ja verkkopalveluiden kehittäjänä Markku Ikosella on pitkä kokemus. Viimeiset viisi vuotta hän on toiminut digimarkkinoinnin asiantuntijana digi- ja viestintätoimisto Morgan Digital Oy Ab:n ja sen edeltäjän palveluksessa, jonne hän siirtyi lehtialalta. ELY-keskuksen yritysten kehittämispalveluiden markkinointi ja asiakkuudet -aihealueen asiantuntijana hän on toiminut tämän ohjelmakauden alusta lähtien.

Ikonen suhtautuu ELY-keskuksen kehittämispalveluihin lämpimän myönteisesti, sillä hän on työssään nähnyt, kuinka paljon niistä voi olla apua pk-yrityksille.

– Vaikka ELY:n kehittämispalveluiden tukemissa hankkeissa ei varsinaisesti toteuteta yritysten verkkosivuja, somemarkkinointia tai muita digiratkaisuja, pohjatyöhön ja suunnitteluun käytetty aika helpottaa ja nopeuttaa varsinaista tekemistä. Suunnittelun pitkäjänteisyys ja ulkopuolisen näkemyksen saaminen ovat tärkeitä yrityksen ottaessa ensimmäisiä digiaskeleita, Ikonen sanoo.

Pohjatyöhön ja suunnitteluun käytetty aika nopeuttaa varsinaista tekemistä.

Ikonen pitää tärkeänä sitä, että voi hyödyntää myös Morganin muiden asiantuntijoiden osaamista ELY-konsultoinneissa. Etenkin digiprojekteissa siitä on apua, sillä kehittämiskohteet voivat vaatia monen eri alan osaamista.

Kiinnostus digitaalisuuteen kasvaa

Markku Ikonen.

Sekä isot että pienet yritykset ovat yhä digimyönteisempiä ja kiinnostuneita digitaalisuuden tuomista mahdollisuuksista myös omaan liiketoimintaansa. Moni yritys ainakin seuraa kehitystä, vaikka ei olisi vielä itse aivan valmis kokeilemaan. Verkkosivut, verkkokaupat, digitaalinen markkinointi, erilaiset sovellukset ja järjestelmät kiinnostavat. Niiden avulla halutaan kehittää toimintaa ja lisätä liikevaihtoa.

Moni yritys on jo ottanut ensimmäiset askeleet digitaalisessa maailmassa ja edessä on seuraavan vaiheen kehittäminen. Ikonen on konsultoinut esimerkiksi useampaa verkkokauppayritystä, jotka haluavat kehittää toimintaansa saadakseen parempaa näkyvyyttä ja enemmän liikevaihtoa.

– Näissä tapauksissa olemme miettineet muun muassa, mikä on hakukoneiden merkitys ja kuinka saamme yrityksen tuotteet paremmin näkyviin hakukoneissa, kuinka toimii markkinoinnin automaatio, milloin kannattaa mainostaa sosiaalisessa mediassa ja mitä kanavia kannattaa käyttää, Ikonen kertoo.

Digitalisaation avulla on voitu nopeuttaa ja helpottaa myös esimerkiksi huoltoyrityksen toimintaa. Kun asentajat tekevät huoltokäyntiraportit iPadeilla suoraan järjestelmään, työläs ja vahingoille altis tietojen syöttäminen paperilta järjestelmään jää pois välistä.

Uusia palveluita perinteiselle alalle

Markus Apuli.

ELY:n tukemista kehittämiskonsultoinneista Markku Ikonen nostaa esiin Koutsit Group Oyn tapauksen, jossa yrittäjä halusi tuoda perinteiselle alalle uutta toimintamallia. Pitkään ravintola-alalla toimineen Markus Apulin pari vuotta sitten perustama ravintola-alan valmennusyritys halusi ryhtyä toteuttamaan myös verkkovalmennuksia.

– Valmennusten sisältö ja valmentajat minulla oli jo valmiina, mutta Markulta tarvitsin apua liiketoiminnan kehittämiseen ja digitalisoimiseen, Apuli kertoo.

ELY:n kehittämiskonsultoinnin avulla syntyi selkeä suunnitelma Koutsit Akatemian verkkovalmennusten kehittämisestä ja markkinoinnista. Konsulttipäivien aikana muun muassa perehdyttiin markkinoilla oleviin verkkovalmennualustoihin ja valittiin niistä parhaiten Koutsit Groupin vaatimuksiin sopiva. Samalla myös tutustuttiin muiden alojen verkkovalmennuksiin ja niistä saatuihin kokemuksiin.

Nyt ensimmäiset verkkovalmennukset ovat jo valmiina ja syksyllä niitä on tarkoitus lähteä markkinoimaan laajemmin.

– Olen todella tyytyväinen siihen, mitä saimme aikaan ELY:n tukemien konsulttipäivien aikana. ELY:n kehittämishankkeen hakeminen ja päätöksen saaminen oli myös paljon joustavampaa ja nopeampaa kuin olin kuvitellut, Apuli kiittelee.

 

LUE MYÖS:

Näin ELY-keskus auttaa – Tarjolla tukea helpottamaan esimerkiksi markkinointia ja digitalisointia

Vastaa