Vasas guldmedaljörer i marknadsföring: ”Marknadsföringen av regionen vilar på våra allas axlar”

Leena Forsén, Mari Kattelus - Vaasa voitti kuntamarkkinoinnin SM-kisat 2022
Leena Forsén, Mari Kattelus.

FM i kommunal marknadsföring

FM i kommunal marknadsföring ordnades i år för sjuttonde gången för alla kommunalt anknutna organisationer. Genom åren har redan omkring 700 marknadsföringsprocesser eller -kampanjer deltagit i tävlingen. Bidragen har gällt till exempel näringsliv, turism, invånarmarknadsföring och personalkommunikation. I år kom det in 40 tävlingsbidrag, varav 10 gick vidare till slutlistan. Vinnaren var Vasa stads och Vasaregionens Utveckling Ab VASEKs gemensamma kampanj.

Tävlingen arrangerades av Finlands Kommunförbund rf, Finlands Regionala Utvecklingsorganisationer rf (SEKES) och Föreningen Finlands turistorganisationer FFTO rf.

Vasa tog hem vinsten i FM i kommunal marknadsföring med två av sina kampanjer. ”Den viktigaste marknadsföringen är ändå budskapet som dagligen sprids vidare av invånarna”, säger ett par av kvinnorna bakom de vinnande kampanjerna.

Vasa stad och Vasaregionens Utveckling Ab VASEK tog nyligen hem priset för den bästa kommunala marknadsföringen i hela Finland. Det var kampanjen om världens lyckligaste människa samt den efterföljande rekryteringskampanjen som ledde till seger.

Målgrupp millenialer

Målgruppen för de två vinnande kampanjerna var millenialer, alltså människor födda från början av 1980-talet fram till cirka 2000-talet.

– Många av millenialerna värdesätter saker som fritid, natur och meningsfulla jobb, säger Leena Forsén, kommunikationschef på Vasa stad.

– Alltså precis det vi har att erbjuda i Vasaregionen, i till exempel energiklustret finns jobb som räddar världen, säger Mari Kattelus, marknadsföringschef på VASEK.

Fin koppling till strategin

Eija Rautiainen, kommunförbundets marknadsföringschef, anser att Vasas positiva kampanj visar hur en lyckad kommunal marknadsföring påverkar stadens livskraft och attraktivitet.

– Juryn uppskattade kampanjens positiva anda som var starkt kopplad till en strategi på flera nivåer, passade utmärkt för sin tid och nådde sin målgrupp med mångsidiga medel och samarbete, säger Eija Rautiainen.

I Vasas stadsstrategi är just ett av huvudmålen att skapa Finlands lyckligaste invånare.

Teaminsats

Leena Forsén och Mari Kattelus fick äran att ta emot det prestigefyllda priset på en ceremoni i Helsingfors. Kvinnorna säger att de är stolta och överväldigade över utmärkelsen. Samtidigt framhåller de att det var en teaminsats där många, inklusive marknadsföringsbyrån, bidragit till slutresultatet.

Maria Veitola m.fl. vid Vaasa-verket vid inre hamnen
Foto: Vasa stad / Rauli Lehto

Maratonlopp på riktigt

De stolta pristagarna beskriver marknadsföring av regionen som ett maratonlopp.

– Det är inte en eller två kampanjer det här handlar om egentligen, det är ett betydligt mera långsiktigt arbete, säger Leena Forsén.

”Måste vara sant”

De två damerna framhåller att all bra marknadsföring bottnar i sanning. Att vi här i regionen, mätt med nästan vilken mätare som helst, verkligen har det bra ställt gör kampanjmakarnas jobb lättare och ger möjlighet till ett enormt flankstöd.

– Regionens egna människor är de allra bästa ambassadörerna, säger Mari Kattelus.

Mari Kattelus säger att det i all enkelhet kan handla om att sprida ordet om fungerande vardagssaker, positiva budskap som bygger upp image för hela regionen sakta men säkert.

– Berätta vidare när du fick bra kundbetjäning i butiken eller kanske om den gången när du hade ett ärende till staden och det löstes snabbt,  säger Mari Kattelus.

– Det bor långt över 100 000 människor i regionen och tillsammans kan våra röster höras långt, säger hon.

Kommer inifrån

Leena Forsén säger att om inte vi tror på våra egna budskap så kommer ingen annan att göra det heller. Forsén menar att äkta marknadsföring inte är påhittad utan kommer inifrån. Hon lyfter till exempel fram den internationella aspekten i staden, att det i Vasa pratas nästan hundra olika språk.

– Berätta gärna vidare om den internationella ”feelisen” vi har här eller kanske om vår fantastiska natur, säger Leena Forsén.

 

LÄS OCKSÅ:

Vasaborna har blivit snäppet lyckligare pandemin till trots – ”Människornas positiva inställning är fantastisk”

Lämna ett svar