Kuntamarkkinoinnin kultamitalistit: ”Vaasan seudun markkinointi lepää meidän kaikkien harteilla”

Leena Forsén, Mari Kattelus - Vaasa voitti kuntamarkkinoinnin SM-kisat 2022
Leena Forsén, Mari Kattelus.

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailu

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailu järjestettiin jo 17. kerran kaikille kuntataustaisille organisaatioille. Kilpailuun on osallistunut vuosien varrella jo noin 700 markkinointiprosessia tai ‑kampanjaa mm. elinkeino-, matkailu- ja asukasmarkkinoinnin sekä henkilöstöviestinnän alueilta. Tänä vuonna kilpailuun saapui 40 kilpailutyötä, joista 10 pääsi shortlistalle ja voittajaksi valittiin Vaasan kaupungin ja Vaasanseudun Kehitys VASEK Oy:n yhteinen kampanja.

Kilpailun järjestäjinä toimivat Suomen Kuntaliitto ry, Suomen Elinkeino- ja Kehitysyhtiöt SEKES ry ja Suomen matkailuorganisaatiot SUOMA ry.

Vaasa vei kahdella kampanjallaan voiton kuntamarkkinoinnin SM-kisoissa. ”Tärkeintä markkinoinnissa on edelleen se viesti, jota asukkaat levittävät päivittäin”, sanovat naiset voittajakampanjoiden takana.

Vaasan kaupunki ja Vaasanseudun Kehitys Oy VASEK voittivat hiljattain kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun. Maailman onnellisin ihminen -kampanja ja sitä seuraava rekrytointikampanja johtivat voittoon.

Milleniaalit kohderyhmänä

Kahden voittajakampanjan kohdeyleisönä olivat milleniaalit eli 1980-luvun alusta 2000-luvun tienoille syntyneet ihmiset.

– Monet milleniaalit arvostavat luontoa, vapaa-aikaa ja merkityksellistä työtä, sanoo Vaasan kaupungin viestintäpäällikkö Leena Forsén.

– Eli juuri sitä, mitä meillä on tarjota Vaasan seudulla, esimerkiksi energiaklusterissa kehitetään ratkaisuja maailman pelastamiseen, sanoo VASEKin markkinointipäällikkö Mari Kattelus.

Hyvä yhteys strategiaan

– Vaasan hyvän mielen kampanja on osoitus onnistuneen kuntamarkkinoin vaikutuksesta kaupungin elinvoimaan ja houkuttelevuuteen, toteaa Kuntaliiton markkinointipäällikkö Eija Rautiainen.

Tuomaristo arvosti kampanjan positiivista henkeä, joka kytkeytyy vahvasti monitasoiseen strategiaan, sopii hienosti aikaansa ja tavoitti kohderyhmän monipuolisin keinoin ja yhteistyöllä.

Yksi Vaasan kaupunkistrategian päätavoitteista on olla Suomen onnellisin kaupunki.

Tiimisaavutus

Leena Forsén ja Mari Kattelus vastaanottivat arvostetun palkinnon Kuntamarkkinoilla Helsingissä. He kertovat olevansa palkinnosta ylpeitä ja häkeltyneitä. Samalla he korostavat, että kampanjan takana oli tiimiponnistus, jossa myös esimerkiksi markkinointitoimiston työ vaikutti lopputulokseen.

Vaasa hakee maailman onnellisinta ihmistä, Maria Veitola ja osallistujat Vaasa-teoksen edessä
Kuva: Vaasan kaupunki / Rauli Lehto

Markkinointitarina jatkuu

Leena Forsénin ja Mari Katteluksen mukaan aluemainonta on kuin maraton.

– Ei tässä ole kyse yhdestä tai kahdesta kampanjasta, vaan paljon pitkäjänteisemmästä työstä, Leena Forsén sanoo.

”Pitää olla totta”

Kaksikko korostaa, että hyvä markkinointi perustuu aina totuuteen. Työtä helpottaa se, että Vaasan seudun elinvoima on jo korkealla tasolla melkein millä tahansa mittarilla mitattuna. Asukkaiden ja organisaatioiden taustatuki on ratkaisevan tärkeässä asemassa.

– Alueen omat asukkaat ovat parhaita lähettiläitämme, Mari Kattelus sanoo.

Kattelus huomioi, että jokainen voi vähitellen auttaa rakentaa alueen imagoa levittämällä sanaa arjen toimivuudesta ja muista positiivisista asioista.

– Kerro eteenpäin siitä, kun sait hyvää asiakaspalvelua kaupassa tai ehkä siitä kerrasta, kun sinulla oli kaupungille asiaa ja se ratkesi nopeasti, Mari Kattelus sanoo.

– Alueella asuu yli 100 000 ihmistä ja yhdessä äänemme kuuluu pitkällekin, hän sanoo.

Tulee sisältäpäin

Leena Forsén huomauttaa, että jos me emme usko omiin viesteihimme, kukaan muukaan ei usko. Forsénin mukaan aito markkinointi ei ole keksittyä, vaan se tulee sisältäpäin. Hän korostaa kaupungin kansainvälisyyttä, jota kuvastaa esimerkiksi se, että Vaasassa puhutaan melkein sataa eri kieltä.

– Kerro vapaasti muille Vaasan kansainvälisestä fiiliksestä, tai vaikkapa upeasta luonnostamme, Leena Forsén sanoo.

 

Näin onnellisuuskampanja alkoi:

Vaasa etsii maailman onnellisinta ihmistä

Vastaa