Sista chansen anmäla sig – Sustainable Branding Days ger verktyg för att lyfta både företag, kommuner och platser

Sustainable Branding Days keynote speakers

Hur kan man utnyttja hållbarhet som attraktionskraft? Högprofilseventet Sustainable Branding Days ger konkreta svar på den frågan.

I dag är sista chansen att anmäla sig till ”Stronger Together – Sustainable Branding Days”, som ordnas den 11-12 maj. Det är frågan om ett nytt digitalt event med internationella toppföreläsare.

– Eventet går till exempel närmare in på hur vi kan utnyttja hållbarhet som attraktionskraft, säger Heidi Matinlassi, projektledare på Jakobstadsregionens Utvecklingsbolag Concordia.

Bland huvudtalarna hittas Bruce Oreck, USA:s tidigare ambassadör i Finland, Eva Seignette, hållbarhetsanalytiker från SB Insight, Gustav Stenbeck, investerare från Mestro samt Nina Ehrnrooth, vd från Partioaitta.

Eva Jilkén vet hur man lockar folk till landsbygden

Eva Jilkén
Eva Jilkéns specialområden är landsbygdsutveckling och platsmarknadsföring.

Eventets huvudtalare Eva Jilkén, från Leader Höga kusten, är utbildad jurist men har jobbat mycket med varumärkesbyggande och kommunikation, både för små och stora företag. Till hennes specialområden hör landsbygdsutveckling och platsmarknadsföring, så kallad place branding.

– Placebranding är spännande och det handlar både om att utveckla en plats för att bli mer attraktiv och att lyfta allt det positiva och den drivkraft som redan finns, för att både locka fler drivna människor och företag och samtidigt skapa en känsla av identitet och tillhörighet, säger Eva Jilkén.

Eva Jilkén tar en landsbygdsort som exempel. Hon säger att många i dag drömmer om livet på landsbygden, om lugn och livskvalitet och att man har chansen att ta tillvara på denna möjlighet.

– Men för att locka inflyttare till landsbygden gäller det att kunna visa och sprida en attraktiv bild av att det är här livskvaliteten och möjligheterna verkligen finns, som talar till den längtan som många har och genom att lyfta de drivna människor som redan tagit steget, säger Jilkén.

Höga Kusten, som Jilkén jobbat mycket med, har kommit långt på området. Metoderna som används där har till och med utvecklats till ett koncept som andra börjat använda nationellt.

– Bilderna och attityden vi förmedlar av landsbygden är avgörande, via dem kan vi kan locka till oss företag och drivna och kompetenta människor, säger Jilkén.

Bilderna och attityden vi förmedlar av landsbygden är avgörande.

Det gäller alltså att förmedla äkta berättelser från entreprenörer som skapat sitt eget liv, på en plats där man vill leva, som sett möjligheterna att genomföra dem. Ett exempel är att visa, att det går att bo naturskönt vid en älv eller vid vattnet och samtidigt jobba med ett utvecklande arbete.

– Det som är viktigt är att man involverar och lyfter människorna på den platsen. Att man skapar bilden av en attraktiv plats tillsammans, först då når man når ut med den äkta känslan.

Heidi Matinlassi instämmer i att arbetet med place branding börjar inifrån, att när man känner sig stolt för sin region så attraherar det andra. Hon säger att det samma gäller för företag som vill locka till sig kompetent arbetskraft.

Chans få personlig sparring

Sustainable Branding Days byggs upp av öppna föreläsningar och mindre workshops. Båda är gratis att delta i men kräver förhandsanmälning.

För företag som vill jobba med hållbarhet i fokus finns en chans att få feedback på sina idéer. Circular InnoLab, som den här delen av eventet heter, passar till exempel någon som funderar på att starta bolag eller för ett företag som funderar på att byta affärsmodell eller har spillmaterial.

Bland experterna som ställer upp och ger input finns Gustav Stenbeck, entreprenör och investerare. Sustainable Branding Days ger också en inblick i hur Snellman och Baltic Yachts jobbar med hållbarhet.

– Det här är en unik möjlighet för företag som har ett genuint intresse för cirkulära affärer. Under denna session påbörjar vi resan mot framtidens hållbara affärer, säger Tomas Knuts, projektledare vid Concordia.

Passa på nu, i dag är sista chansen att anmäla sig.

”Stronger together – Sustainable Branding Days” är ett tvådagars digitalt event. Arrangörer är tre av projekten där Concordia är motor: CERM, Talent Scout och Sustainable Tourism samt Novia och Centria i Jakobstad.

Sustainable Branding Days är ett officiellt EU Green Week partner event.

 

LÄS OCKSÅ:

Ett nytt högprofilsevent föds – Hållbarhet och branding ska sätta Jakobstadsregionen på kartan

Lämna ett svar