Viimeinen tilaisuus ilmoittautua – Sustainable Branding Days tarjoaa työkaluja yritysten, kuntien ja paikkojen edistämiseen

Sustainable Branding Days keynote speakers

Miten kestävyyttä voidaan käyttää vetovoimana? Tähän kysymykseen Sustainable Branding Days antaa konkreettisia vastauksia.

Tänään on viimeinen mahdollisuus ilmoittautua digitapahtumaan Stronger Together – Sustainable Branding Days, joka järjestetään 11.-12. toukokuuta.

Maksuttomassa online-tapahtumassa esiintyy kansainvälisiä huippupuhujia, kuten Yhdysvaltain entinen Suomen-suurlähettiläs Bruce Oreck, kestävyysanalyytikko Eva Seignette, sijoittaja Gustav Stenbeck ja Partioaitan toimitusjohtaja Nina Ehrnrooth.

– Tutkimme esimerkiksi, miten kestävää kehitystä voidaan käyttää vetovoimana, sanoo Pietarsaaren seudun kehittämisyhtiö Concordian projektipäällikkö Heidi Matinlassi.

Eva Jilkén osaa houkutella ihmisiä maaseudulle

Eva Jilkén
Eva Jilkén on erikoistunut maaseudun kehittämiseen ja paikkamarkkinointiin.

Eva Jilkén, yksi tapahtuman keynote-puhujista, on koulutettu juristi ja on työskennellyt sekä pienten että suurten yritysten kanssa tuotemerkin kehittämisen ja viestinnän parissa. Hänen erityisalojaan ovat maaseudun kehittäminen ja paikkamarkkinointi.

– Paikkamarkkinointi on jännittävää, koska siinä edistetään jonkin paikan kehitystä nostamalla esille sen hyviä piirteitä houkutellakseen uusille ihmisille ja yrityksille samalla kuin sille luodaan identiteetti ja yhteenkuuluvuuden tunteen, Eva Jilkén sanoo.

Jilkénin mukaan moni ihminen haaveilee nykyään maalaiselämästä, sen rauhallisuudesta ja elämänlaadusta, mutta houkutellakseen uusia asukkaita maaseutukuntien pitää pystyä näyttämään, että tämä elämänlaatu on todella olemassa.

– Halutaan luoda viehättelevän kuvan paikan antamista mahdollisuuksista toteuttaa unelmia nostamalla esille niitä, jotka ovat jo ottaneet tämän askeleen ja luoneet itselleen tahdotun elämänsä paikassa, jossa halutaan elää, Jilkén sanoo.

Jilkén on esimerkiksi työskennellyt Korkearannikon kehityksessä, jonka kohdalla on jo tehty isoja askeleita. Siellä käytetyt menetelmät ovat jopa kehittyneet kehykseksi, jota käytetään maanlaajuisesti.

– Ne kuvat ja näkökulmat, jotka annamme maaseudusta, ovat keskeisiä työkaluja houkuttelemaan sinne hyviä yrityksiä ja päteviä ihmisiä, Jilkén sanoo.

Tärkeää on siis välittää aitoja ja jännittäviä tarinoita ja ideoita, esimerkiksi miten asuminen veden äärellä toimii yhdessä kehittämistyön kanssa.

– On tärkeää ottaa mukaan alueen ihmisiä ja yrityksiä luomaan yhdessä houkuttelevan kuvan paikasta autenttisella tavalla, vain siten saadaan aikaan oikean tunteen, Jilkén sanoo.

Myös Heidi Matinlassi painostaa sitä, että paikkamarkkinointi alkaa sisältäpäin.

– Tämä asia koskee niin paikkoja kuten yrityksiäkin, että niiden pitää tuntea ylpeyttä ja osallisuutta houkutellakseen osaavia ihmisiä, Matinlassi sanoo.

Mahdollisuus henkilökohtaiseen sparraukseen

Sustainable Branding Days-tapahtuman sisältöön kuuluu sekä avoimia luentoja että pienempiä työryhmiä. Kaikki ohjelma on ilmaista osallistujille, mutta vaatii ennakkoilmoitusta.

Yritykset, jotka haluavat asettaa kestävän kehitykseen keskipisteeseen, voivat saada palautetta ajatuksistaan. Tämä ohjelma, jota kutsutaan nimellä Circular InnoLab, sopii sekä yritysten perustamista pohtiville että vakiintuneille yrityksille, jotka miettivät toimintamallinsa muuttamista tai haluavat vähentää tuotantohävikkiään.

Yritysjohtaja ja sijoittaja Gustav Stenbeck on yksi asiantuntijoista paikalla tarjoamassa alan tietämystään. Snellman ja Baltic Yachts antavat puolestaan käytännön esimerkkejä omasta työstään kestävän kehityksen parissa.

– Tämä on ainutlaatuinen tilaisuus yrityksille, jotka ovat aidosti kiinnostuneita kiertotaloudesta. Tämän tapahtuman aikana aloitamme matkan kohti tulevaisuuden kestävää liiketoimintaa, sanoo Concordian projektipäällikkö Tomas Knuts.

Tänään on viimeinen mahdollisuus ilmoittautua, joten tee se heti tapahtuman kotisivun kautta.

”Stronger Together – Sustainable Branding Days” on kaksipäiväinen online-tapahtuma. Tapahtuman järjestää Pietarsaaren seudun kehitysyhtiö Concordian johtavat projektit CERM, Talent Scout ja Sustainable Tourism sekä ammattikorkeakoulut Novia ja Centria Pietarsaaressa.

Sustainable Branding Days on virallinen Euroopan vihreän viikkon (EU Green Week) tapahtuma.

 

LUE MYÖS:

Pietarsaaren seutu nostaa kestävyyden keskiöön toukokuun uudessa tapahtumassa

Vastaa