Ett nytt högprofilsevent föds – Hållbarhet och branding ska sätta Jakobstadsregionen på kartan

Emma Westerlund, Sara Åhman, Heidi Matinlassi, Tomas Knuts, Sara Libäck-Sandin.
Emma Westerlund, Sara Åhman, Heidi Matinlassi, Tomas Knuts, Sara Libäck-Sandin.

Bruce Oreck blir ett av dragplåstren på ”Sustainable branding days”. Jakobstadsregionen vill skapa något nytt, stort och hållbart tillsammans.

Jakobstadsregionen sår nu ett frö till något som förhoppningsvis ska bli lika stort som Vaasa EnergyWeek. Med den inställningen, och med både lokalt och internationellt erkända föreläsare lanseras nu ”Stronger together – Sustainable branding days”.

Under två dagar i maj kommer allt att handla om hållbarhet och branding. Med branding menas varumärken och varumärkesstrategier.

– Det här är något vi alla behöver jobba med för att vara konkurrenskraftiga; företag, kommuner, skolor och till och med platser, säger Tomas Knuts, projektledare på Jakobstadsregionens utvecklingsbolag Concordia och CERM.

Starka tillsammans

Sara Åhman, Heidi Matinlassi, Sara Libäck-Sandin, Tomas Knuts, Emma Westerlund.

”Stronger together – Sustainable branding days” är ett tvådagars digitalt event. Arrangörer är tre av projekten där Concordia är motor: CERM, Talent Scout och Sustainable Tourism samt Novia och Centria i Jakobstad.

– Vi ser det här som mycket viktigt, hållbarhetstänkandet behövs till exempel för att attrahera arbetskraft till regionen, säger Heidi Matinlassi, Concordias projektledare som jobbar med Talent scout.

– Turisterna blir mera miljömedvetna, turismföretagen har mycket att vinna på det här, säger Sara Libäck-Sandin, Concordias projektledare på Sustainable Tourism.

Bra drag på Dag 1

Den första huvudtalaren på hållbarhetsdag nummer 1 är Bruce Oreck. Bruce Oreck, som är känd för sina inspirerande föredrag, är bekant som USA:s tidigare ambassadör i Finland. Oreck bjuder på en överblick över vad som händer i världen på hållbarhetsområdet.

Eva Jilkén berättar om hur det går till att attrahera entreprenörer till glesbygden – och sedan behålla dem där. Eva Jilkén berättar även om hur Höga Kusten gjort för att profilera sig.

Eva Seignette.

Baltic Yachts vd Anders Kurtén ger en inblick i hur en modern båtbyggare tänker och jobbar med hållbarhet. Eva Seignette, från SB Insight, går närmare in på vad ett hållbart brand innebär. Dagen avslutas med workshoppar och diskussioner.

Dag 2 tar upp ”Green Cash”

Gustav Stenbeck inleder den andra hållbarhetsdagen. Stenbecks kärnbudskap är att en produkt eller tjänst inte får försämras för att bli hållbar. Han pratar mycket om ”Green Cash”.

Gustav Stenbeck.

Partioaittas Nina Ehrnrooth fångar upp samma tema, klädföretaget har jobbat mycket med dessa frågor. Antti Koivukangas bidrar med att berätta om Snellmans 70-åriga jobb med hållbarhet – och varför de fortsätter jobba med det.

Dagen avslutas med att gå närmare in på ett fåtal nya affärsidéer, där utvalda företagare kan få experthjälp med sina idéer.

Möjlighet få studiepoäng

Novia och Centria vill vara med för att det är viktigt att utbilda nuvarande och framtidens arbetskraft i ämnet.

– Vi har ett ansvar att vara med och skapa förutsättningar för lärande om hållbarhet, säger Emma Westerlund, utbildningsledare på Novia.

Vi har ett ansvar att vara med och skapa förutsättningar för lärande om hållbarhet.

Emma Westerlund säger att det finns ett tydligt behov av mera kunskap och förståelse. Centrias Sara Åhman är inne på samma linje.

– Vi har ett starkt intresse för branding och har också lyft upp hållbarhet som forskningsområde, säger Åhman.

Arrangörerna vill locka med många studerande på eventet. Som extra morot är det möjligt att få en studiepoäng för deltagandet, via Novias öppna högskola.

När och hur?

Det är gratis för alla att delta i dagarna som ordnas digitalt den 11-12 maj, med start klockan 10. Anmälningen görs digitalt och hittas på www.jakobstadsregionen.fi.

 

LÄS OCKSÅ:

Österbotten får ”Finlands mest konkreta färdplan för cirkulär ekonomi”

Lämna ett svar