Ingen Vasaregion utan VASEK – Ny bok berättar hur Vasaregionens aktörer lärde sig arbeta strategiskt tillsammans

Lars Rosenblad
Lars Rosenblad

Vasaregionens Utveckling Ab VASEK höll på företagardagen den 5 september en pressträff som en del av deras 20-årsjubileum som uppmärksammas hela året. Dagen till ära publicerades en bok om VASEKs verksamhet och den regionala utvecklingens historia. Boken kan läsas digitalt utan kostnad – vi har länken i artikeln.

Författaren av VASEKs jubileumsbok Vasaregionen i utveckling, Lars Rosenblad, är kommunikationsföretagare med bakgrund som journalist. I boken dokumenterar han de viktigaste händelserna under VASEKs 20 första verksamhetsår och redogör för hur de arbetat som utvecklingsbolag.

Någon traditionell företagshistorik är det dock inte fråga om. Uppdraget var att skriva en jubileumsbok som kopplar VASEKs verksamhet till större skeenden i samhället och näringslivet.

– Jag tog mig an uppdraget med hjälp av journalistens och kommunikatörens verktygslåda, inte yrkeshistorikerns, förklarar Rosenblad.

Boken baserar sig på skriftliga originalkällor och intervjuer med nyckelpersoner på Vasek och ägarkommunerna.

Stefan Råback, verkställande direktör på VASEK, säger att det var viktigt för dem att inte bara skriva om bolaget i sig utan hela regionens utveckling och de olika skeden som har varit.

– Det blev ett intressant paket och helhet, konstaterar han.

Stefan Råback

Företagsamhet och kommunikation driver framgång

Under 20 år hinner mycket hända och många dokument skapas. Rosenblad berättar på pressträffen att det varit svårt att sammanfatta en så bred innehållsmassa. Men företagandet är definitivt den röda tråden.

– Företagstjänsterna är vad VASEK är mest känt för. Man har byggt ett oerhört gott rykte och ett starkt varumärke, med tydliga resultat.

Rosenblad har erfarenhet av att bevaka VASEK som journalist i sin karriär men även som företagare. Rosenblad är vd för digital- design- och kommunikationsbyrån Morgan Digital, som även producerat boken.

– Jag grundade själv mitt företag via VASEK för 13 år sen och hade stor hjälp av deras tjänster.

En annan aspekt som Rosenblad vill belysa och berömma är kommunikationen, som genom åren varit tydlig.

– VASEKs kommunikation är välkänd, eftersom den är synlig. Vasaregionsborna har kunnat ta den till sig och utvärdera den.

VASEK – ett varumärkesbyggande som gett resultat

Bolaget VASEK, som grundades 2003 av de 11 dåtida kommunerna i Vasaregionen, består idag av sju ägarkommuner. Huvuduppgifterna — företagstjänster, regional utveckling och regional marknadsföring — är fortfarande desamma som när företaget grundades.

”Havet är en del av vår vardag och hjälper oss att ladda batterierna. Havet finns i vårt DNA.
Passion är modet att leva, uppleva nytt och sikta högt.
Energi är känsla, passion och gemensamma handlingar. Det är en kraft som kan förändra världen.”

– från VASEKs hemsida

I VASEKs syn på regionens dragkraft är det tre ord som utkristalliserats under årens lopp. Hav, passion och energi – vilket alla kulminerar i strävandet efter att bli nordens ledande energikluster.

I boken ger Rosenblad perspektiv på detta nya ord, energiklustret, som strax före 2010 började synas i medierna och i den politiska diskussionen i Vasaregionen:

”Tio år senare vet de flesta invånare i regionen att en viktig del av arbetsplatserna, skatterna och därmed välfärden kommer från exportföretagen i Nordens viktigaste energiteknologikluster. Man vet också att den gröna energiomställningen bort från fossila bränslen skapar enorm global efterfrågan som driver regionens industri framåt och gör att Vasaregionen sitter med trumf på hand, inte minst genom satsningen på energilagring och batteriteknologi inom ramen för GigaVaasa-satsningen. Energiklustret blir på ett årtionde en grundsten i den regionala identiteten – inte minst tack vare Vaseks insats i kommunikationen.” (utdrag ur boken)

Energy Vaasa har blivit ett känt begrepp utanför regionen vilket märks konkret i stadsbilden i och med evenemanget EnergyWeek, marknadsföringens flaggskepp, som i år lockade över 7100 evenemangsbesökare från 44 olika länder.

”Arbetskraftspendlingen får ny betydelse när man inte längre bara far på jobb till Vasa, utan man jobbar tillsammans med tusentals andra för att motarbeta klimatförändringen.” (utdrag ur boken)

Men marknadsföringen stöter också på utmaningar. Under pandemiåren minskade rörligheten på ett globalt såväl som nationellt plan kraftigt, och återhämtningen är långsam. Hur locka hit nya studerande och få dem att stanna kvar?

En viktig roll inom marknadsföringsarbetet blir därför att få högskolestuderande att stanna kvar efter studierna. Imagebyggandet är också viktigt för nyetableringar av företag, samt för att främja turism tillsammans med andra aktörer.

– Det har uppstått en sorts ”mismatch” hos de unga kring vad de vill jobba med och vad som finns till buds, säger Råback.

Det här försöker VASEK tillsammans med staden och högskolorna råda bot på genom riktade kampanjer till studerande, nämner han som exempel.

VASEKs jubileumsbok i fysiskt format.

Viktigt näringspolitiskt med en gemensam linje

Rosenblad tycker att det är viktigt att söka perspektiv, och lyfta det. Att Finland blev EU-medlem förändrade allt för Vasaregionen, menar han.

Som bakgrund beskriver han ett Finland som innan medlemskapet i EU betraktade regionpolitik främst som ett koordinerande av ”fattigstöd”, alltså utvecklingspolitik.

Som medlem i EU flyttades fokus till stadsregionen som ett tillväxtcentrum.

– Finlands regionalpolitik idag bygger på att tillväxten kommer från stadsregionerna. Regionen exporterar direkt till den globala marknaden. Regionerna kring universitetsstäderna ska stå som bas för hela EU:s tillväxt.

Rosenblad har under skrivprocessen upptäckt en utveckling som är oberoende av politiskt beslutsfattande. Politikerna är koordinatorer av offentliga tjänster, universitet och företagande. Ingen är chef för den andra utan det handlar om att samarbeta.

– Oberoende vem som sitter i regeringen – vänster, höger eller mitten – så är alla jag talat med överens om att det är stadsregionen kring universitetsstäderna som ska generera tillväxt. Det här är viktigt men dåligt känt. Regionens betydelse blir därmed stor för den ansvarar för hela landets välfärd.

Entreprenörskap uppstår inte i ett näringslivsvakuum, inte ens i USA. Rosenblad drar paralleller till Silicon Valley – ett framgångsrecept som Vasaregionens politiker ofta använder som ett ideal.

– Apples telefon har utvecklats med delstatens stöd. Alla system som Iphone bygger på kommer från statligt finansierad forskning och även Steve Jobs fick startpeng en gång i tiden.

Strategiskt tillsammans – av naturliga orsaker

En stadsregion kan inte skapas med pennstreck på en karta, hävdar Rosenblad. Stadsregionen uppstår genom mänskligt beteende; vart du reser för att jobba, för att shoppa och idka dina hobbyn. Det är naturligt och sen gammalt.

I boken beskriver Rosenblad ur ett historiskt perspektiv hur det på sätt och vis uppstod ett pendlingsområde kring Vasa redan på 1600-talet. Då under Korsholms härads och Mustasaari sockens tider. 400 år senare, återuppstår samma fenomen i modern skepnad, under namnet ”Vasaregionen”.

– Eller rättare sagt, Vasaregionen görs synlig igen, för funktionellt hade den existerat hela tiden. Genom VASEK började alla använda samma begrepp. VASEKs stora målsättning, en identitet, har växt fram.

Det är en utveckling som måste växa fram naturligt, det är inget som politiker kan besluta om, konstaterar Rosenblad.

– Vasaregionen skulle inte finnas utan VASEK. Som region har vi lärt oss arbeta strategiskt tillsammans.

Tomas Häyry
Tomas Häyry

Tomas Häyry, bolagets styrelseordförande och Vasas stadsdirektör, säger att det under loppet av 20 år blivit tydligt att företag i regionen behöver tjänster som erbjuds av utvecklingsbolaget både under goda och dåliga konjunkturscykler.

– Det är naturligt att vi konkurrerar med de andra regionerna om arbetare och satsningar på infrastuktur, men vi gör också mycket samarbete, inflikar Häyry.

När Vasaregionen har en stark identitet blir det enklare att samarbeta med andra, sammanfattar Rosenblad.

OM VASEK

  • VASEK är ett utvecklingsbolag som ägs av sju kommuner (Vasa, Korsholm, Malax, Korsnäs, Vörå, Laihela och Storkyro) och är grundat 2003. Organisationen har 20 anställda.
  • VASEKs område omfattar 113 400 invånare och 12 000 företag. Kommunerna finansierar verksamheten årligen med 15 euro per invånare med total budget på 2,3 miljoner.
  • VASEKs vision är att de vill vara Finlands starkaste utvecklingsbolag och bli den mest attraktiva och framgångsrika stadsregionen i vårt land.
  • VASEKs mission är att erbjuda sakkunniga företagstjänster, skapa tillväxt i regionen, och jobba med kommunikationen för att locka kunnig arbetskraft till regionen. De mest betydande branscherna i Vasaregionen är industri, handel, bygg och logistisk.
  • VASEK erbjuder personliga och avgiftsfria utvecklingstjänster för företagare. Årligen använder 1800 företagare och blivande företagare nyföretagartjänsten Startias och VASEKs rådgivningstjänster samt även ägarskiftes- och generationsskiftestjänster. 89 % av de företag som har gått via nyföretagartjänsten Startia är verksamma efter två år, och ifjol uppstod 178 nya företag.

Boken finns att läsas digitalt via VASEKs hemsida. Fysiska exemplar kommer att delas ut till regionens bibliotek för utlåning inom kort.

 

LÄS OCKSÅ:

Peter Källberg: ”Svalare ställen lockar – Är vi beredda?”

Vastaa