Göran Östberg: ”Kestävyystyö on päättymätön matka”

Göran Östberg

Kirjoittaja Göran Östberg toimii kiertotalousalan projektipäällikkönä Vaasanseudun Kehitys Oy VASEKilla.

Kestävyydestä ja vastuullisuudesta puhutaan nyt paljon. Tuntuu kuitenkin, ettei niiden tarjoamia etuja yritystoiminnalle oikein vieläkään ymmärretä.

Maailma muuttuu väistämättä, ja muutoksen tuomat hyödyt kannattaa jokaisen yrityksen käyttää hyödykseen. Vastuullisuus ja kiertotalous ovat yhteiskunnassa jäädäkseen, joten on aina parempi olla edelläkävijä kuin perässähiihtäjä.

Vastuullisuus ja kiertotalous ovat yhteiskunnassa jäädäkseen, joten on aina parempi olla edelläkävijä kuin perässähiihtäjä.

Woman holding a picture of a solar panelKestävyyteen ja vastuullisuuteen liittyy monia väärinkäsityksiä. Niitä pidetään kukkahattujen huuhaana ja ilmastoon liittyvänä fanaattisuutena. Asioita kärjistetään liikaa ja ajatellaan, että jättämällä punaisen lihan pois ja laittamalla katon täyteen aurinkopaneeleja ei muuta enää tarvitsekaan tehdä.

Toisaalta taas hoitamalla oman vastuunsa vain maksamalla ilmastokompensaatioita ei tee sitäkään vähää mitä ne aurinkopaneeleja asentavat.

Kestävyystavoitteet ovat hankalia, eivätkä mitenkään yksiselitteisiä. Kyse ei kuitenkaan ole rakettitieteestä. Jostain on aina aloitettava, ja silloin kannattaa aloittaa pienistä teoista.

Liiketoiminnalle on aina hyödyksi, kun seuraa mitä on tulossa ja pyrkii aktiivisesti löytämään uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Toimintaympäristö, asiakkaat, lainsäätäjät, rahoittajat ja jopa työntekijät asettavat paineita yrityksille.

Nämä paineet kannattaa ottaa vakavasti, sillä yrityksen koko liiketoiminnan on oltava vastuullinen, mikäli aikoo olla markkinoilla vielä kymmenenkin vuoden päästä.

Yrityksen koko liiketoiminnan on oltava vastuullinen, mikäli aikoo olla markkinoilla vielä kymmenenkin vuoden päästä.

Jos nyt haastattelet uutta työntekijää yritykseesi, voikin olla, että se olet sinä, jolle esitetään tiukkoja kysymyksiä ja asetetaan vaatimuksia. Nykyajan työntekijä ei halua olla mukana toiminnassa, joka ei ota ympäristöä huomioon. Nuorille – niin asiakkaille ja työntekijöillekin – vastuullisuuden huomioiminen on itsestään selvää, siksi sen pitäisi olla itsestään selvää myös yrityksille.

Tiekartta Pohjanmaa matkalla muutokseenTutustu kestävän kehityksen ja kiertotalouden tiekarttaan, joka on laadittu juuri yritystäsi varten. Osallistu erilaisiin tilaisuuksiin ja tutustu materiaaleihin sekä pohdi niiden sanomaa oman toimintasi näkökulmasta.

Pienyrittäjällä etenkin on usein paljon käynnissä, mutta oman yrityksen kestävään toimintaan panostaminen on yhtä tärkeää kuin markkinointi ja myyntikin.

Kestävyysajattelun täytyy tunkeutua yrityksen koko toimintaan. Sitä ei tehdä ainoastaan imagon kiillottamiseksi, mutta muista kuitenkin viestiä asiakkaille ja sidosryhmillesi, miten olette edenneet matkallanne kohti kestävämpää ja ympäristön paremmin huomioivaa toimintaa. Se on sinulle merkittävä myyntivaltti.

Laadun eteen ponnistelu ei yrityksessä lopu koskaan, eikä myöskään kestävyystyö valmistu milloinkaan. Kyse on jatkuvasta uudistumisesta ja parantamisen prosessista, johon kannattaa sitouttaa koko henkilökunta.

LUE MYÖS:

”Me teemme paljon, mutta emme osaa kertoa siitä” – Vastuullisuus muuttui nopeasti trendistä vaatimukseksi

Vastaa