Konsultti auttaa tuotteiden ja palvelujen kehittämisen eri vaiheissa

Tommi Siljamäki.

Yrityksen toimintaa sekä sen tuotteiden ja palvelujen kehittämistä kannattaa ajatella tulevaisuutta silmällä pitäen.

Asiakkuuspäällikkö Tommi Siljamäki on työskennellyt Palosaaren yrityskeskuksessa sijaitsevassa muotoilukeskus MUOVAssa jo 10 vuotta. Tuona aikana hän on osallistunut lukemattomien yritysten erilaisiin tuotteiden ja palveluiden muotoiluprojekteihin.

MUOVA on Vaasan ammattikorkeakoulun alaisuudessa toimiva muotoilukeskus, joka on toiminut Vaasassa jo 30 vuotta. Taideteollinen korkeakoulu perusti aikoinaan MUOVAn kaltaisia alueellisia muotoilukeskuksia eri puolille maata. MUOVA toimii ja voi hyvin edelleen. Se kertoo siitä, että Pohjanmaalla on ollut yrityksiä, jotka ovat osanneet hyödyntää sen palveluja.

Siljamäki on tehnyt tällä ohjelmakaudella myös ELY-keskuksen tukemia kehittämiskonsultointeja. Hän konsultoi pk-yrityksiä Innovaatioiden kaupallistaminen -osa-alueella ja hänen erityisalaansa on tuotteiden ja palveluiden kehittäminen. ELY:n kehittämispalveluiden lisäksi hän toimii myös Business Finlandin asiantuntijakumppanina.

Fyysisiä tuoteinnovaatioita

– Eri rahoitusmuotojen ketjuttaminen on mahdollisuus, jota moni yritys on hyödyntänyt. Yritys voi käyttää sekä ELYn kehittämispalveluja että Business Finlandin innovaatioseteliä kehittämisprojektien eri vaiheissa, Siljamäki kertoo.

Muova.

Yksi tällainen yritys on laihialainen Soutu Finland Oy, joka valmistaa pääosin alumiinista erilaisia veneiden metalliosia kuten hankaimia ja hankainholkkeja sekä keulasilmukoita. Soutu Finlandin tavoitteena on hyödyntää alumiiniosaamistaan ja kehittää yritykselle uusia tuotteita.

– Innovaatiosetelin puitteissa visualisoimme ja kehitimme yrityksen tuoteideoita niin, että yritys pystyi tehtyjen kuvien avulla keskustelemaan asiakkaiden kanssa tuoteideoidensa kiinnostavuudesta, Siljamäki sanoo.

Asiakkailta saamansa palautteen perusteella yritys valitsi kehitettävät tuotteet. Niiden joukkoon valikoituivat esimerkiksi uudentyyppinen keulasilmukka sekä älypollari, joka samalla valaisee laituria. Nyt Siljamäki auttaa kehittämiskonsultoinnin keinoin yritystä viemään tuoteideoita eteenpäin, jotta niiden valmistus voi myöhemmin alkaa.

Käyttäjälähtöinen palvelumuotoilu

Siljamäen toinen esimerkki liittyy vaasalaisen metallialan yrityksen, Tarkmet Oy:n, palvelujen tuotteistamiseen. Alihankintaan erikoistunut yritys osti kolme vuotta sitten hydraulisia puristimia valmistavan yrityksen.

Tarkmetin toimitusjohtaja Ari Kärjenmäki uskoi, että hydraulipuristimiin liittyvät palvelut kiinnostavat asiakkaita, kunhan ne vain tukevat oikealla tavalla asiakkaiden liiketoimintaa. Tätä palvelutoimintaa Tommi Siljamäki ryhtyi yhdessä Tarkmetin muotoilemaan tätä ELYn kehittämispalvelujen avulla.

– Isot yritykset ovat jo siirtyneet ajattelemaan palveluja osana tuotepakettia, mutta konepaja-alan pk-yritykset ovat vasta pikkuhiljaa siirtymässä tähän ajattelutapaan. Jos yritys haluaa kasvaa ja kansainvälistyä, erilaisten huolto- ja tukipalvelujen kehittäminen fyysisen tuotteen oheen on tarpeen, Siljamäki muistuttaa.

Tuetuilla palveluilla suuri merkitys

Siljamäen mukaan tuetuilla palveluilla on suuri merkitys yrityksille etenkin siinä vaiheessa, kun tuotteen tai palvelun kehittämisessä on paljon epävarmuustekijöitä. Jo muutamalla ELYn tukemalla konsultointipäivällä yritys voi ratkaisevasti selvittää erilaisia tulevaisuuden tuote- ja palveluratkaisuja. Tämän takia esimerkiksi ELYn ja Business Finlandin tukimuotojen osuus on korostunut tuotteiden ja palvelujen kehittämisessä.

– Nämä tukimuodot ovat erittäin hyviä ja tarpeellisia, ja niitä on helppo hakea, sanoo Siljamäki.

Nämä tukimuodot ovat erittäin hyviä ja tarpeellisia.

Hän haluaisi herätellä etenkin seudun konepajateollisuutta huomaamaan, että tuotteiden ja palvelujen kehittämisessä on vielä paljon hyödyntämätöntä potentiaalia. Esimerkiksi alihankkijana toimivat yritykset pystyisivät omalla osaamisellaan luomaan paljon lisäarvoa kehittämällä uusia tuotteita ja palveluja. Samalla niistä syntyisi uusia tukijalkoja yritystoiminnalle.

– Tämä vaatii ajattelutavan muuttamista ja katseen kääntämistä kohti tulevaisuutta. Se saattaa olla monelle pk-yritykselle ratkaisevan tärkeää siinä vaiheessa, kun halutaan irrottautua pelkästä hintakilpailusta. Silloin pitää pystyä tarjoamaan asiakkaalle enemmän ja parempaa, Siljamäki toteaa.

 

LUE MYÖS:

Näin ELY-keskus auttaa – Tarjolla tukea helpottamaan esimerkiksi markkinointia ja digitalisointia

Vastaa