NTM-centralens utvecklingskonsultering ger företag mod att utveckla sin verksamhet

Mikko Niiniketo, Sami Kulla.

Med hjälp av utvecklingstjänster finns det möjlighet också för småföretag att hitta tillväxtstigen.

”Tack för möjligheten, den uppskattas av många!” Så säger marknadsföringsbyrån Buorres vd Sami Kulla och operativa direktör Mikko Niiniketo. De syftar på NTM-centralens utvecklingstjänster för företag och konsulteringen som hör till.

De två experterna anser att den NTM-stödda utvecklingskonsulteringen är en bra tjänst som minskar tröskeln för tillväxtsugna små- och medelstora företag att använda konsulthjälp för att utveckla företaget.

Både Kulla och Niiniketo hittas också på NTM-centralens lista över sakkunniga som står till tjänst. Kulla konsulterar kunder när det gäller teman som produktivitet och ekonomi. Niiniketos specialområde är marknadsföring och kundförhållanden.

I sin konsultering använder experterna Buorres egen kundstigsmall. Mallen hjälper till med att förtydliga kundföretagets marknadsföringskommunikation i olika skeden, och med att analysera resultatet i olika kanaler.

– Med kundstigstänkande som grund kan vi hjälpa kunden med såväl produktifiering och produktutveckling som produktivitetsutveckling, säger Kulla.

Digitaliseringen är redan här

Många kunder som drar nytta av NTM-centralens utvecklingstjänster behöver digikonsultering. Det är också i huvudsak det som Kulla hjälper dem med. I dagens värld är digital synlighet och dess effektivitet viktigt när företaget vill göra resultat och förbättra produktiviteten.

Kulla säger att allt startar med och utgår från kundens behov. Digitala utvecklingsåtgärder följer sedan ett visst mönster. Först går man igenom grunden och analyserar kundens digitala synlighet, sedan funderar man på sätt att öka kundens organiska synlighet samt förbättra synligheten som bygger på sökord. Efter det planerar man hur innehållet kan göras attraktivare och kartlägger även hur synligheten kunde förbättras med betalda medel.

– För kunden är det viktigt att hitta de rätta digitala kanalerna och att systematiskt kunna dra nytta av dem, säger Kulla.

Följ planen

Planering och systematik är viktigt i marknadsföring. Företag borde kunna berätta samma historia i alla kanaler. Lyckas det så förstärks budskapet.

Marknadsföringen utvecklas alltid tillsammans med kunden. Tillsammans planerar man till exempel en årsklocka för marknadsföringen, ett system för att schemalägga nödvändiga marknadsföringsåtgärder. Som ett resultat av konsultdagar föds ofta en lista på olika utvecklingsåtgärder.

– I samband med konsulteringen tar vi reda på vilka utvecklingsobjekt företaget har. På företagets eget ansvar vilar beslutet om vilka åtgärder man först vill ta itu med. Företaget bestämmer också själva om de vill utvecklas på egen hand eller ta hjälp av någon expert även efter utvecklingskonsulteringen, säger Niiniketo.

I samband med konsulteringen tar vi reda på vilka utvecklingsobjekt företaget har.

Niiniketo säger att målsättningen med konsulteringen är att hjälpa kundföretaget utveckla sin affärsverksamhet som helhet. Samma målsättning gäller alltid, oberoende i vilket delområde som konsulteringen sker.

Starkt kunnande som stöd i bakgrunden

Buorre är med sitt team av cirka 40 experter Österbottens största specialiserade aktör inom marknadsföring och digitalutveckling. Det innebär att Kulla och Niiniketo får ett starkt flankstöd även när det gäller att förverkliga NTM-centralens utvecklingskonsultering.

Buorre kan visa upp många lyckade konsulteringsjobb där kundföretagens affärsverksamhet växt rejält. Ett av de bästa exemplen är en kund som ökade sin omsättning från 2 miljoner till cirka 50 miljoner euro.

Fina tillväxthistorier har satts i gång även med hjälp av NTM-centralens stöd.

– NTM-centralens utvecklingstjänsters betydelse på det här området är stor. Österbottens NTM-central får en fjäder i hatten för att de skött sin egen tomt mycket bra, säger Kulla.

– Många kunder tackar också för att det gått så smidigt att använda utvecklingstjänsterna, säger Niiniketo.

Utvecklingskonsulteringen sporrade till att nå nya nivåer

Närpes Grönsaker är en av kunderna som Sami Kulla, med hjälp av NTM-stödet, har konsulterat under det senaste året. Tillsammans har man kartlagt grönsaksföretagets kundstig och funderat på digitala kommunikationskanaler och budskapens innehåll. Man har sett närmare på hur saker kan göras och tas till en konkret nivå.

– Vår utmaning i marknadsföringen är att våra kunder är central- och partiaffärer medan det slutliga valet görs av konsumenter vid grönsaksdisken. Konsulteringen hjälpte oss bättre förstå konsumentbeteendet och gav oss kunnande om hur kommunikationen i digitala kanaler bättre kan utgå från konsumenterna behov, säger Jonas Lundström, försäljnings- och marknadsföringsdirektör.

Närpes Grönsaker var mycket nöjda med den NTM-stödda konsulteringen. Samarbetet med Buorre har fortsatt även efter utvecklingskonsulteringen.

– Sanningen är den att ingen på egen hand kan veta allt. Därför är det bra att det finns aktörer som NTM-centralen som stöder utvecklingen vid små och medelstora företag. Det är helt säkert att vi i framtiden också kommer att använda NTM-centralens utvecklingstjänster, säger Lundström.

LÄS OCKSÅ:

Så här får du hjälp av NTM-centralen – Erbjuder stöd som underlättar exempelvis marknadsföring och digitalisering

Lämna ett svar