Lähellä tuotetun biokaasun merkitys kasvaa

KUVA: Stormossen / Annika Ekholm

Autoilijat ovat viime kuukausina tuskailleet tankkaamisen kalleutta, eikä helpotusta ole näköpiirissä. Venäjän sota Ukrainaa vastaan tulee nostamaan hintoja entisestään. Tässä tilanteessa kotimaisen biokaasun käyttö liikennepolttoaineena sekä suunnitelmat kaasuntuotannon kasvattamisesta ovat tervetulleita.

Biokaasun hintaan lisättiin vuodenvaihteessa valmistevero, joka nosti liikenteessä käytettävän biokaasun hintaa. Silti kotimainen biokaasu on edelleen hinnaltaan kilpailukykyistä verrattuna maakaasuun tai bensiiniin ja dieseliin. Se on myös niitä ympäristöystävällisempää.

Tavoiteltava vaihtoehto

Kestävästi uusiutuvista raaka-aineista tuotettu biokaasu on tärkeä lisä polttoainevalikoimaan, kun siirrytään kohti hiilineutraalia yhteiskuntaa, kirjoittaa Vaasan yliopiston tutkija Petra Berg Viisaita aikeita -blogissa. Samassa tekstissään hän kertoo, että biokaasun tuotannon lisääminen edellyttää, että alueella on riittävä määrä sitoutuneita loppukäyttäjiä. Ilman käyttäjiä ei uusia tuotantoinvestointeja pystytä tekemään.

Ilman käyttäjiä ei uusia tuotantoinvestointeja pystytä tekemään.

Tämä ongelma nousi esiin myös 28.2.2022 julkaistussa Ilkka-Pohjalaisen artikkelissa, jossa kerrottiin Nurmon Bioenergia Oy:n investointipäätöksen viipymisestä.

Valtioneuvoston tavoitteena on nostaa vuoteen 2030 mennessä kotimaisen biokaasun tuotanto neljään terawattituntiin (TWh) vuodessa. Tuontienergian korkea hinta ja kansainvälisissä suhteiden epävakaisuus saattavat vauhdittaa biokaasun tuotantoinvestointeja, mutta kovin nopeaa ratkaisua energian hintoihin ne eivät tuo.

Eurooppalainen edelläkävijä

Kuuden pohjalaiskunnan yhteinen jätteenkäsittelylaitos Ab Stormossen Oy on ollut edelläkävijä biokaasun tuotannossa. Vuonna 1990 käyttöön vihitty yhdyskuntajätteen mädätyslaitos oli järjestyksessä toinen koko Euroopassa.

Alkuvuosina kaasua käytettiin yhtiön omiin tarpeisiin sekä esimerkiksi lämmittämään Botniahallia. Nykyään kahdessa reaktorissa valmistettavaa ja edelleen jalostettua kaasua käytetään pääosin liikennepolttoaineena. Lisäksi sitä tuotetaan jonkin verran omaan käyttöön. Kaasun sivutuotteena mädätetystä jätteestä syntyy multaa yhdyskuntarakentamiseen ja seudun asukkaiden puutarhoihin.

Aimo Latvala.

– Tällä hetkellä tuotamme kaasua noin 16 gigawattituntia (GWh) vuodessa, mutta alueelta löytyy raaka-ainetta nostaa tuotanto jopa 500 gigawattituntiin, sanoo toimitusjohtaja Aimo Latvala.

Tuotannon nosto edellyttäisi esimerkiksi kotitalouksien biojätteen tehokkaampaa lajittelua, maatalouden sivuvirtojen hyödyntämistä ja kolmannen reaktorin rakentamista. Latvalan mukaan kolmannen reaktorin rakentaminen on harkinnassa, mutta päätöksiä ei vielä ole tehty.

Kierrätettävästä raaka-aineesta ei tule olemaan pulaa. Käytännössä kaikki alueen maataloudessa syntyvä lanta on vielä hyödyntämättä. Lisäksi Stormossenilla tehdyn kokeilun perusteella on todettu, että tällä hetkellä vain noin 30 prosenttia kotitalouksien biojätteestä otetaan käyttöön, mutta tehokkaammalla lajittelulla määrä voitaisiin helposti tuplata.

Biokaasun kysyntä kasvaa

Stormossen on muodostanut yhdessä Pirkanmaan Jätehuollon ja Etelä-Karjalan Jätehuollon kanssa BIG-biokaasubrändin. BIG-tankkausasemilla myydään uusiutuvaa ja paikallisesti tuotettua biokaasua liikennekäyttöön. Vaasassa on kaksi tankkausasemaa, joista toinen on Koivulahdessa Stormossenin läheisyydessä ja toinen moottoritien vieressä sijaitsevalla ABC-asemalla.

Stormossenin tuottamalla liikennekaasulla on jo nyt melko vakaa käyttäjäkunta.

– Biokaasun kysyntä liikennepolttoaineena on kasvanut ja kasvaa yhä. Uskomme, että esimerkiksi keskiraskaalle liikenteelle biokaasu sopii erittäin hyvin. Vaasan kaupunkiliikenteen linja-autot ja muutamat kaasua käyttävät jäte- ja kuorma-autot ovat tästä hyviä esimerkkejä, Latvala toteaa.

Biokaasun käytön puolesta puhuvat etenkin sen ympäristöystävällisyys ja edullisena pysyvä hinta. Nähtäväksi jää, kuinka nopeasti sen tuotanto lisääntyy.

 

LUE MYÖS:

Stormossen edistää ilmastotavoitteita – Kiertotalous osana yhtiön uutta osakassopimusta

Lämna ett svar