Jakobstadsregionen behöver 2 500 nya arbetstagare – I juli ordnas ett evenemang där man berättar om tjänster och möjligheter i området

Den 19 juli presenterar sig företag, kommuner och utbildningsanordnare i Jakobstadsregionen för personer som funderar på att flytta till området. På evenemanget som är öppet för alla informerar man om såväl jobbmöjligheter som om tjänster och att bo i regionen.

Finlands västkust har på senare tid figurerat ofta i de nationella nyheterna på grund av de stora investeringsplanerna. Däremot har det ägnats mindre uppmärksamhet åt de många expansionerna och tillväxtplanerna som sker i mindre skala.

– Många små och medelstora företag i Jakobstadsregionen söker aktivt tillväxt. Det händer mycket i den här regionen och många företag i flera olika branscher investerar aktivt, säger Heidi Matinlassi om Talent Insights-projektet. Matinlassi är projektchef i Jakobstadsregionens Utvecklingsbolag Concordia.

Enligt undersökningen Attract! som publicerades i maj kommer företagen i Jakobstadsregionen att behöva nästan 2 500 nya arbetstagare under de kommande tre åren.

– Behovet är ganska jämnt fördelat. Ungefär 50 procent av jobben finns inom tillverkningsindustrin och ungefär 50 procent är olika experttjänster.

Rekryteringsevenemang den 19 juli

Jakobstadsregionens Utvecklingsbolag Concordia ordnar ett rekryteringsevenemang den 19 juli. Evenemanget ordnas i Campus Allegros entréhall och på innergården. Utöver 28 företag kommer representanter för kommunerna Jakobstad, Pedersöre, Nykarleby, Kronoby och Larsmo, flera utbildningsanordnare och bostadsbolag att presentera sig.

Matinlassi förklarar att tanken är att personer som överväger att flytta till området ska få en inblick i hur livet där kan te sig, beträffande allt från arbete till fritid och boende.

– Vi försöker erbjuda ett så omfattande helhetspaket som möjligt till dem som är intresserade.

Traditionellt evenemang

I sommar är det fjärde gången rekryteringseventet ordnas enligt detta koncept. Matinlassi säger att evenemanget är öppet för alla.

Eventet har dock marknadsförts specifikt till personer som bott i regionen tidigare. En inbjudan till evenemanget har skickats ut per post till sammanlagt cirka 2 500 personer.

Matinlassi berättar att man tänkt som så att människor som tidigare har bott i Jakobstadsregionen redan är positiva till att flytta tillbaka.

– Inbjudningarna har fått ett positivt mottagande. Vi vet att de som blivit inbjudna tidigare år har deltagit i evenemanget, och det har också gjorts rekryteringar bland dem.

Mitt under Jakobs dagar

Rekryteringsevenemanget äger rum mitt under Jakobs dagar, då det ordnas en massa väldigt olika programpunkter i Jakobstad. Tidpunkten för rekryteringsmässan är ingen slump.

– Många som är hemma från Jakobstadsregionen och många återkommande sommargäster besöker annars också området just under Jakobs dagar. De olika evenemangen under Jakobs dagar drar närmare 100 000 besökare.

Jakobs dagar inverkar också annars på programmets karaktär. Matinlassi berättar att rekryteringsevenemanget bjuder på bland annat intervjuer med personer som tidigare har flyttat till Jakobstadsregionen, lotteri, kaffeservering och överraskningsprogram.

Talent Insights

Talent Insights projektet inleddes 1.10.2021 som ett samarbetsprojekt mellan Jakobstadsregionen och Kristinestad och sträcker sig över 27 månader.

Målsättningen är att bl.a. öka arbetskraftsförsörjningen, fungera för ökad inflyttning samt utveckla arbetsgivarimage.

Projektet finansieras av Europeiska landsbygdsfonden via NTM-centralen i Österbotten.


 

LÄS OCKSÅ:

”Kom hit, här finns jobb!” – Jakobstadsregionen sänder ut starka budskap

Lämna ett svar