De flesta finländare har möjlighet att skapa sig en ekonomisk buffert och bygga sig en förmögenhet. Det vet Sandra Österholm, kundansvarig på Aktia i Vasa, som personligen hjälpt många av sina kunder med att få besparingarna att växa och på det sättet skapat en ekonomisk trygghet och flexibilitet åt kunderna. Hennes hemliga vapen är förmögenhetsplanen.
”På Aktia fokuserar vi på att skapa en skräddarsydd helhetslösning åt våra kunder med hjälp av ett verktyg som vi kallar för förmögenhetsplan. Med den hjälper vi kunden att se sina egna ekonomiska möjligheter, öka sin förmögenhet, förbereda sig för ekonomiska risker och få en helhetsbild av sin ekonomi och sitt sparande”, säger Sandra Österholm.
Aha-upplevelse
”När vi presenterar förmögenhetsplanen för våra kunder har många fått en aha-upplevelse, för en del av kunderna har det till och med varit en revolutionerande upplevelse.”
Till exempel när en kund behöver ett lån är det väldigt vanligt att kunden enbart tänker på frågor kring det specifika lånebehovet.
”Mitt mål är att få kunderna att tänka större och längre. Detta gör vi genom att utöver lånet också bygga upp lösningar som skyddar kundens ekonomi på lång sikt. Vi hjälper våra kunder att tänka framåt och att skapa välstånd också för framtida generationer,” säger Sandra Österholm.
Trygghet och sparande i fokus
Både Sandra Österholm och Jonathan Salo, chef för försäljningen i Aktia Österbotten, vet att många kunder känner att det är utmanande att spara.
”Många tror kanske att det bara är de som har stora inkomster som kan spara, men sparande är för alla, man behöver varken ha stora inkomster eller stort startkapital. Det viktigaste är att komma i gång med sparandet och sedan låta tiden göra jobbet. Även en mindre summa kan på lång sikt bli stor tack vare ränta-på-ränta effekten”, säger Jonathan Salo.
Det viktigaste är att komma i gång med sparandet.
Personliga lösningar för varje kund
Österholm och Salo har personligen hjälpt hundratals kunder att hitta lösningar som passar just deras livssituation och ekonomi.
”Att få personlig betjäning på sitt eget modersmål av en egen personlig kontaktperson när stora ekonomiska beslut ska tas i livet är något som uppskattas väldigt mycket bland våra kunder. Vi hjälper kunderna att hitta den bästa lösningen – en lösning som passar kunden idag men som också håller i längden”, säger Jonathan Salo.
LÄS OCKSÅ: