Välgörenhetskampen drar igång

Vaasa och Botnia Insider ska ge bort ett marknadsförings- och synlighetspaket till en organisation som är värd det. Läsarna av vår fysiska tidning Botnia Insider väljer vem som får paketet.

Vaasa och Botnia Insider kontaktas ofta av människor som vill att vi lyfter upp det värdefulla arbete som olika typer av föreningar och välgörenhetsorganisationer gör. Det gillar och respekterar vi! Tyvärr har vi inte möjlighet att alltid tacka ja men vi försöker bidra när vi kan och hinner.

Vi har nu valt ut en handfull organisationer som kämpar för värdefulla saker. Varenda en av dem är värda uppmärksamhet, uppföljning och reportage. En av dem kommer att få det direkt och på deras egna villkor. Har du ett nummer av vår senaste papperstidning Botnia Insider, som delas ut i dag, är det du som väljer vem som får paketet.

Gör så här: Gå in på webbplatsen, skriv in det unika kodnumret på din tidning (som du hittar på tidningens första sida) och ange vem du vill att vi stöder. Den organisation som får flest röster vinner.

Varför gör vi just så här? Vaasa och Botnia Insider vill vara en aktiv del av samhället. Vi har fått och får så mycket av andra att vi vill ge något bra tillbaka.

Att vi väljer just denna metod beror på att vi bygger ett nytt system som vi vill testa. Vi har fått ett stöd från NTM-centralen (tack!) för ett innovativt pilotprojekt där vi kan märka alla våra tidningar med unika koder.

Projektet är speciellt inte minst för att upplagan är så stor, vi trycker över 70 000 tidningar. Vi kopplar sedan ihop varje kod med postnummerområdet som tidningen delades ut på.

Så när du skriver in koden på vår webbsajt så vet vi på vilket område du bor, trots att du inte uppgett det.

Varför är det här så bra då? Jo, för att i förlängningen kan vi då utveckla system som gör att vi ännu bättre kan lyckas med annonseringen, vilket sparar miljö och pengar samt skapar helt nya värden.

I just det här fallet får vi bara lite data att leka med och säkerställt att systemet fungerar. Men tänk till exempel att det som var tryckt bredvid koden var en kupong, en värdesedel för fem euro till en restaurang/bio/teater/butik.

Läsaren klipper ut värdesedeln (eller kanske fotar den, det är inte det som är poängen). Hen kommer sedan in med kupongen och handlar för lite till av egna pengar på samma gång, som så ofta händer. Läsaren går hem nöjd och kupongen lämnar kvar, helt utan att kunden fyllt i några uppgifter om sig själv.

Restaurang-/bio-/teater-/butiksägaren scannar i slutet av veckan av alla sedlar som kommit in, låt oss säga 150 stycken. 102 av dem visar sig vara från samma stadsdel där restaurangen/bion/teatern/butiken finns. 48 av dem var från grannbyn, en bit bort.

Restaurang-/bio-/teater-/butiksägaren kan dra slutsatsen att hen nästa gång bara borde marknadsföra sig till just de områden därifrån kunderna kommit. Hen kan spara massvis med pengar och miljö, när hen vet precis vem som är den enda målgruppen värd att fokusera på.

Ovanstående var förstås ett förenklat fall. I verkligheten är det inte alltid lika lätt att dra slutsatser. För att klara av att dra korrekta slutsatser kommer vi också att utveckla ett system som använder sig av artificiell intelligens.

Vilken förening eller organisation vill du att vi ska stöda

  • Project Liv
  • Vaasan Meripelastusyhdistys – Vasa Sjöräddningsförening r.y
  • Stödföreningen för närstående till missbrukare r.f.
  • Pohjanmaan Syöpäyhdistys – Österbottens cancerförening
  • Vaasan Kissatalo – Katthuset i Vasa

Här kan du rösta!

Lämna ett svar