Sponsormanagern kopplar ihop idrottare och föreningar med företag – Bock´s Run kan bli först med att inviga gångbron över Alskatvägen

Jannica Granbacka.

Företag och föreningar har mycket att vinna på samarbeten. Jannica Granbacka är aktiv i båda lägren och hjälper till att koppla ihop dem.

Jannica Granbacka har lyckats bra med löpning. Bland de egna bedrifterna finns till exempel ett FM-silver i maraton 2017.

Som idrottare vet hon hur knepigt det kan vara att springa och jaga sponsorer på samma gång. Jakten på sponsorer tar tid från idrottandet men krävs för att tävla på hög nivå.

Jannica Granbacka skiljer sig ändå från många andra idrottare. Hon brinner nämligen också för försäljning och marknadsföring. Hon är ekonom och har jobbat tio år inom Business-to-Business-världen.

Bock´s Run föddes

Jannica Granbacka har tänkt mycket på hur idrotten och företagsvärlden bättre kunde samarbeta.

För tre-fyra år sedan pratade hon ihop sig med entreprenören Sture Udd om att skapa ett evenemang. Målet var att skapa en löptävling men samtidigt ett familjeevenemang och en folkfest.

Idén tog skruv och Bock´s Run föddes. På en tio kilometers sträcka gäller tävlingsmomentet medan de som springer 5 kilometer kör utan tidtagning. De kortaste sträckorna är bara 300 meter, anpassade för 0-5 åringar.

– Det är ingen traditionell löptävling, det är ett glädjefyllt evenemang och en upplevelse där alla som är med känner sig som vinnare, säger Granbacka.

Det är ett glädjefyllt evenemang och en upplevelse.

Bock´s Run ordnas för tredje gången, nu den 19 september med start klockan 12. Ett vanligt år brukar loppet ha mellan 200 och 500 deltagare.

Folkfest blir det också eftersom det på samma gång ordnas en hälsomässa på torget bakom Bocks bryggeri i Dragnäsbäck. Där skapas en arena där olika aktörer inom välmående, hälsa och idrott får visa upp sig.

– Vi ser gärna att alla som jobbar med fysiskt eller mentalt välmående kommer dit och berättar om sin verksamhet, säger Granbacka.

Att evenemanget hålls utomhus och att ingen med coronaliknande symtom knappast vill delta i springandet är viktiga förutsättningar för att evenemanget kan ordnas.

Brett samarbete

Jannica Granbacka springer själv för VIS och är nu också styrelsemedlem i samma förening. Som styrelsemedlem har hon speciell fokus på marknadsföringsfrågor.

VIS har sedan starten spelat en viktig roll i Bock´s Run, en roll som nu ytterligare förstärkts genom Granbackas styrelsepost.

Wasa Unique är en annan samarbetspartner, som kommer att sköta om uppvärmningen.

Att Bocks Corner Village också spelar en viktig roll i sammanhanget märks förstås redan i namnet på eventet.

Inviger gångbron?

Några riktiga idrottsprofiler, från flera olika sporter, kommer att finnas på plats som dragplåster på Bock´s Run. Vilka det är klarnar inom kort. Mediaprofilen Jonathan ”Jontti” Granbacka, för övrigt man till Jannica, har också lovat ställa upp.

Nytt i år är att eventet samarbetar med Project Liv. En euro per deltagaravgift går rakt till Project Livs verksamhet.

Här kan man anmäla sig till evenemanget.

Om allt går som på Strömsö kommer löparna att springa över den nybyggda gångbron över Alskatvägen, bredvid Metviken, alltså. Som bäst pågår vägarbetet på plats.

– Bron borde vara klar till det, men det finns en B-plan om det inte är möjligt, säger Granbacka.

Sponsormanager för elitidrottare

Under Jannica Granbackas mammaledighet från sitt ordinarie jobb pratade hon ihop sig med Camilla Richardsson.

– Vi är träningskompisar i samma förening, säger Granbacka.

Camilla Richardsson är långdistanslöpare och kämpade också med att pussla ihop ekonomi med idrott, för att få mera tid för det hon brinner för.

För ungefär ett år sedan blev Jannica Granbacka sponsormanager för Richardsson. Det är ett lyckat samarbete som redan lett till två större sponsorkontrakt.

En orsak till det är att Granbacka, till skillnad från många andra sponsormanagers som hittas i Helsingforsregionen, känner företagen i just denna region.

Jannica Granbacka gillar att jobba med det och planerar hjälpa flera idrottare. Hon håller som bäst också på att skaffa en formell utbildning som sponsormanager vid sidan av mentaltränarstudier.

LÄS OCKSÅ:

Kjell Skoglund: “Konkreta argument är det bästa verktyget för att sälja sponsorkontrakt”

Lämna ett svar