Peter Höckert: ”Företagens interna kommunikation lika viktig som den externa”

Peter Höckert, Penica
Peter Höckert.

Spelar det någon roll för försäljningen hur vi pratar med varandra inom ett företag? Ja, säger ledarskapskonsulten Peter Höckert som menar att den interna jargongen och stämningen smittar av sig till kunderna.

För intern kommunikation ligger fokus ofta på hur man i ett företag sprider information till anställda om vad som är på gång och vad som händer.

– Det är viktigt men det som ofta glöms bort är hur kommunikationen mellan medarbetare löper, säger Peter Höckert, en av Sveriges bästa affärscoacher och ledarskapskonsulter.

Uppmärksamma varandra

Peter Höckert, Penica
Peter Höckert.

Peter Höckert säger att det för arbetskollegor gäller att uppmärksamma varandra i vardagen, att ge feedback och hjälpa varandra. Höckert menar att det kan vara små saker i sig, inte minst att hälsa på varandra, men att det kontinuerligt utfört skapas en vi-känsla och en större social trygghet för alla.

– Varje person är en viktig kugge i helheten, säger Peter Höckert.

”Vad jobbar du med?”

Peter Höckert säger att vi-känslan kanske kommer lite naturligare i mindre företag men att det är lika viktigt oberoende företagens storlek. I större företag rekommenderar han till och med medarbetare att gå in på en annan avdelning och modigt fråga någon vad hen jobbar med.

– När man bryr sig om andra skapas både kraft och synergier, säger Höckert.

När man bryr sig om andra skapas både kraft och synergier.

Välja samtalsämnen med omsorg

Många konversationer handlar om vad som är fel eller till och med vem som har gjort fel. Peter Höckert säger att det kanske finns bättre saker att diskutera och att det kan löna sig att tänka en extra gång på vilka samtalsämnen vi lyfter.

Peter Höckert menar att den interna kommunikationen inte heller hålls inom företaget, att stämningen vi skapar smittar av sig på kunder och samarbetspartners och så småningom till och med syns i försäljningen.

Lyssna på varandra

Peter Höckert, Penica
Peter Höckert.

Peter Höckert slår också ett slag för det aktiva lyssnandet. Han säger att vi alla har ett behov av att bli både hörda och sedda.

– Prova lägga undan mobiltelefonen i kafferummen en stund och se vad som händer, säger han.

För medarbetare och team som jobbar på distans rekommenderar han det motsatta, att i stället plocka upp telefonen och ringa och fråga hur kollegerna mår.

– Korta, 3-4 minuters, onlinemöten utan agenda men med en kaffekopp i handen kan också göra underverk, säger han.

Systematiserar och följer upp

Peter Höckert är bosatt i Sverige men jobbar mycket med och nära österbottniska företag. När det gäller den interna kommunikationen är han med till exempel för att kicka igång, systematisera och följa upp arbetet.

– God intern kommunikation bidrar till sociala hållbarhet som även gagnar det ekonomiska och det ekologiska hållbarhetsarbetet, säger han.

Peter Höckert har själv rötter i Karleby men jobbar på svenska och engelska. Med företag med finska medarbetare jobbar han i nära samarbete med finska konsulter, som lär ut motsvarande metoder.

Penica är namnet på företaget som Peter Höckert leder. Mera information och kontaktuppgifter till honom hittas på penica.se.

Peter höckert listar varför
intern kommunikation behövs

  • För att upptäcka förmågor och idéer, för att skapa kreativa samtal mellan kollegor, för att lära känna varandra även mellan olika avdelningar.
  • För att bygga vidare på en starkare vi-känsla, för att ge varandra tydlig och god feedback, för att visa varandra tillit, för att vara uppmärksamma på hur kollegor mår.
  • För att skapa synergier, för att aktualisera vad vi står för, för att definiera vad och hur ska vi vara mot leverantörer, kunder och prospects.
  • För att varje person är en viktig länk i allt som företaget presterar.

LÄS OCKSÅ:

Peter Höckert förespråkar kundbaserad försäljning – ”Det brukar bli bra om vi kan sätta undan jaget och fokusera på kunden”

 

Lämna ett svar