Peter Höckert drar fullt hus i Vasa – ”Förändring ska leda till en god utveckling, annars är det ingen poäng med det”

Peter Höckert.

Förändring tar ofta ont och är alltid en utmaning. Ledarskapskonsulten Peter Höckert säger att det därför gäller att alla vet varför något måste förändras.

Peter Höckert var i dag huvudtalaren på ett slutsålt frukosttillfälle på Bertills & Jung i Vasa. Företags- och ledarskapscoachen Höckert pratade om vikten av förändring – men ur en annan synvinkel än många andra.

Peter Höckert, som bor i Sverige men har rötterna i Karleby, har jobbat mycket med österbottniska företag. Han hänvisar också till något som en person ur en ledningsgrupp här, som han jobbat med, sade i samband med en företagssammanslagning.

– ”Nu är jag trött på att prata förändring, nu ska vi prata om utveckling i stället”, sade mannen rakt på sak, säger Höckert.

– Det tankesättet gillar jag!

Rätt utveckling

Peter Höckert framhåller att en förändring måste leda till en god utveckling, annars är det ju ingen poäng med att ändra något. Oavsett förändringens karaktär innebär det i alla fall en utmaning, så något bättre måste hägra i slutändan.

– Gör du likadant som tidigare får du bara samma resultat som förut, och det bara om du har tur, säger Höckert.

För ledare, och vi alla leder oss själva, löns det därför att söka de underliggande skälen till förändringen och också försöka kommunicera dem utåt och till oss själva. Vi måste med andra ord lära oss förklara varför något måste ändras.

– Det kan till exempel vara så att marknaden rör sig så snabbt att det finns risk för att företaget inte finns om två eller fem år om vi inte ändrar på något.

Skillnad hur vi pratar

Peter Höckert säger att det gör en enorm skillnad hur vi pratar med oss själva. Han menar att det finns en nästan otäck förmåga att bli så som vi sagt.

– Tror vi att det går åt skogen, så gör det ofta det.

– Men lyckas vi ha attityden att det här kan bli hur bra som helst, så blir det ofta det.

Har vi attityden att det här kan bli hur bra som helst, så blir det ofta det.

Tre frågor

Anna Bertills, som i dag också höll ett föredrag om ledarskap, tipsar om tre enkla frågor som ledare kan använda för att få till stånd effektivare budskap.

Anna Bertills, Linn Jung.

Bertills säger att det gäller att fundera på;

  • Vad säger jag?
  • När säger jag det?
  • Hur säger jag det?

Bertills förespråkar att, också i knepiga situationer som till exempel sparprogram, öppna upp så mycket som bara möjligt. Samma råd ger hon också om det egna privatlivet.

– Inte behöver man berätta allt men har du det till exempel knepigt hemma så låt dina kolleger veta det så de inte behöver vara oroliga för att det är något som drabbar dem och arbetsplatsen, säger hon.

Bertills pratar om att vi i dag behöver ett ångestdämpande ledarskap. Med det menas att alla förändringar gör ont och att det delvis faller på ledaren att skapa trygghet i förändringarna.

– Vi måste bli bättre på att se medarbetarnas behov, ta reda på vad det de egentligen är oroliga för, säger Bertills.

Anna Bertills är, liksom Höckert, inne på linjen att ledarskap är något som behöver tränas för att bli bra.

– I slutändan handlar det ofta om att låta någon annan växa, säger Bertills.

LÄS OCKSÅ:

Peter Höckert: ”If you can dream it you can do it – 2019”

Lämna ett svar