Peter Källberg: “Use it or lose it”

Peter Källberg

Skribenten Peter Källberg är turismbranschens projektchef på Vasaregionens Utveckling Ab VASEK med erfarenhet från flygbranschen.

Rubriken jag har valt kan verka ganska befallande, rent av auktoritär, som om man inte hade något alternativ. Men tyvärr så är det ganska beskrivande för det som denna kolumn kommer att handla om, nämligen flyget och dess betydelse för vår region.

Vi har alla en sorts hatkärlek till flyget. Det är en förutsättning för vårt näringsliv, och vi älskar att kunna flyga då vi reser på semester eller förlängda weekender. Vi tycker om när det finns alternativ, men vi hittar också mycket att klaga på. Priset, servicen, tidtabellen…

Lentoasema Flygstation airport sign and airplane
Bild: Finavia

Om vi pratar om flygets roll när det gäller näringslivet så är det ingen tvekan om att en exportinriktad industri behöver goda och snabba förbindelser, och ser man på vårt geografiska läge så är flyget det mest effektiva alternativet.

För närvarande har vi i Vasaregionen en situation som kan betraktas som helt okej. Förhoppningsvis har vi snart igen två flygbolag som ger oss goda förbindelser via två huvudstäder. Att dessa bolag dessutom konkurrerar sinsemellan ger oss också bonusen att priset för närvarande hålls på en rimlig nivå.

Vi vet att vi har ett kundunderlag och en efterfrågan som gör vår region rätt så attraktiv för flygbolag. Men flygbolag är inga aktörer som idkar något slag av allmännyttig service, även om många har stora andelar statligt ägande. Nej, de är bolag som är börsnoterade, med ägare som väntar sig avkastning, och som vill att varje genomförd flygning helst skall visa ett överskott.

Speciellt i sviterna efter corona, då hela flygindustrin går igenom ett stålbad som aldrig tidigare skådats, synar flygbolagen idag varje enskild rutt och avgång mycket noggrant. Visas inte lönsamhet på de linjer där trafik bedrivs utan stöd så plockar man bort flyget och sätter in det någon annanstans. Precis som vilket producerande företag som helst, säljer det inte i tillräcklig mängd så plockas produkten bort ur sortimentet. Use it or lose it.

Visas inte lönsamhet så plockar man bort flyget och sätter in det någon annanstans.

Det är här som jag menar att det är mycket upp till oss själva om vi vill bevara våra goda förbindelser. Jag säger inte att vi skall flyga för skojs skull, det är inte bra för varken plånboken eller miljön, men jag vill uppmana både företag och privatpersoner att göra en konsekvensanalys då man gör upp företagets reseregler eller planerar sin semesterresa.

Skall man alltid sträva till det förmånligaste alternativet? Innebär det att arbetstagaren uppmanas använda en del av sin egen fritid, använda sig av egen bil eller annat färdmedel för att kunna påbörja sin resa från en annan flygplats, bara för att helhetspriset blir lite billigare?

Samma sak inför semestern, är några tior billigare biljettpris verkligen värt besväret att förlänga resan med några timmar? Konsekvensen av en sådan resepolitik och ”billigaste möjliga”-tänkande är att man bidrar till att montera ned tillgängligheten till och från vår region.

Och försvinner våra goda förbindelser så försvinner så småningom också förutsättningarna för företag att verka i regionen, för att inte tala om attraktionskraften för nyetableringar och inflyttare. Use it or lose so much more.

Så nästa gång ni jämför flygpriser: fast priset är lite högre från din egen flygplats, boka in dig. Se det som en investering i regionens fortsatta utveckling. Det är inte bara frågan om att bevara flygförbindelser, det är frågan om så mycket mer.

Use it and keep it going.

 

LÄS OCKSÅ:

Matias Båsk: ”Smidiga transporter på ett hållbart sätt”

Lämna ett svar