Nyhetsbrev: ”6,5 orsaker till varför du ska läsa detta”

Peter Stolpe

DIREKT I DIN INKORG

Denna kolumn ingick först i Vaasa Insiders nyhetsbrev, där vi varje vecka samlar våra intressantaste nyheter tillsammans med en insiktsfull ledare.

Dessa texter kommer ofta ut enbart med nyhetsbrevet, som dessutom är helt gratis!

Peter Stolpe är vd och chefredaktör för Vaasa & Botnia Insider.

Allas vår vardag är fullspäckad av frivilliga val, men hur frivilliga är valen egentligen?

”The Illusion of Choice” heter en bra bok som hävdar att smarta marknadsförare och andra bestämmer mycket mera än vi tror när det gäller de ”frivilliga” val vi dagligen gör.

Boken börjar med frågan om läsaren någonsin funderat på varför margarin är gult. Frågan är befogad. När margarin skapades var det gråaktigt, men då ville ingen köpa det.

En forskare, inhyrd av ett margarinföretag, började experimentera med färgen. När han färgade margarinet gult sålde det som smör i solen och andra margarinföretag började göra likadant.

Med start från det enkla exemplet bygger författaren Richard Shotton upp argument efter argument som tyder på att det finns både små och större tricks och metoder som dikterar vad vi köper och hur vi beter oss.

Vi faller till exempel för rabatter och passar på att köpa saker vi inte behöver. Fast när vi tänker efter så vad betyder det egentligen att någonting är 50 procent billigare när det gamla priset är påhittat från början, som ju alla priser på ett eller annat sätt är.

En annan sak är precision. Vi tror på saker som är preciserade, för då verkar det som om den som skrivit eller sagt saken har koll och är trovärdig. Dessutom väcker det nyfikenhet.

Om det påstås att en deodorant räcker 47 eller 53 procent längre än andra deodoranter har vi kanske lite större chans att tro på det än om reklammakaren slår till med 50 procent.

Samma sak i privatlivet; Om en vän säger att han/hon är tillbaka om 27 minuter tror vi det stämmer bättre än om han/hon säger om en halvtimme.

Det lustiga är att de bästa tricksen fungerar fastän vi alla är medvetna om dem.

Vi vet till exempel varför godiset är placerat nära kassorna i butiken. Ändå slinker chokladstången med på kassabandet då resten av butikens utbud redan nött ner viljestyrkan att säga nej.

Peter Stolpe.
Peter Stolpe.

Och rubriken på den här texten då? Att det var en rubrik skriven bara för att väcka intresse genomskådade du direkt, men ändå läste du vidare.

Var det ett frivilligt val? Fick du verkligen 6,5 orsaker till varför du skulle läsa detta? Kanske inte, men det beror förstås på hur man räknar.

Poängen var bara att man med relativt enkla metoder, såsom en rubrik, kan få människor att göra saker, såsom att läsa en text, som känns helt frivilliga fastän de egentligen kanske inte är det till fullo.

LÄS OCKSÅ:

Nyhetsbrev: ”Volatilitet skapar enorma möjligheter för Österbotten”

Lämna ett svar