Skribenten Kåre Björkstrand arbetar som internationaliseringsexpert på Viexpo.
Under de senaste åren har marknadsförhållandena fluktuerat exceptionellt mycket på grund av pandemin och krig. Detta har särskilt återspeglats för företag som håller på och inleder sin export.
I år har marknadsläget varit utmanande inom många branscher, bland annat på grund av högre räntor, inflation och ett försvagat konsumentförtroende. Det osäkra marknadsläget har fått många exportföretag, oavsett storlek, att tänka noggrannare på hur mycket de satsar på export.
Svåra tider kan ändå vara en möjlighet att blicka framåt och skapa något nytt. I diskussioner med exportföretag brukar jag lyfta fram frågan om vad som är möjligt just nu med nuvarande resurser och budget. Vi måste ha mod att se på exporten genom möjligheter och inte hinder.
Svåra tider kan vara en möjlighet att blicka framåt och skapa något nytt.
På hösten deltog jag i ett evenemang där Finnveras chefsekonom Mauri Kotamäki talade om exporten och dess tillstånd. Ett av huvudbudskapen var att export och BNP starkt korrelerar med varandra. När exporten växer ökar också BNP och vice versa. Exportens inverkan på Finlands samhällsekonomi är fortfarande betydande, och därför måste vi våga satsa på den.
När vi på Viexpo funderat på vad som förenar framgångsrika exportföretag, kommer långsiktighet upp som det viktigaste. Många exportföretag har börjat med en utländsk kund, från vilken exporten med tiden har utvidgats till flera kunder, och antalet exportmarknader har också ökat gradvis.
Framgångssagor där exporten växer spikrakt från första början är mer sällsynta. Exportföretag som exporterar stadigt och satsar långsiktigt på sina kundrelationer är de som har klarat sig bra i turbulensen på marknaden under de senaste åren, och kommer att fortsätta att göra det i framtiden.
Exportambassadörer 2024
Viexpo belönar årligen två exportambassadörer, ett företag och en person, som utmärkt sig i sina exportinsatser och genom sitt exempel delar med sig av sitt kunnande till övriga exportföretag i regionen. Tuomas Saikkonen (Vilpe Oy) och Relicomp Oy valdes till årets exportambassadörer.
Tuomas Saikkonen har i sin roll i familjeföretaget Vilpe varit en inspirationskälla för många små och medelstora företag. Trots olika utmaningar under företagets historia har företaget under hans ledning kunnat anpassa sin verksamhet och samtidigt planera för framtiden. Företaget investerar både i nya utrymmen samt i nya produkter för att bättre kunna svara på marknadernas framtida behov. Dessutom satsar företaget på ett föredömligt sätt på nya exportmarknader.

Relicomp har visat att tillväxt och framgång är möjlig genom kontinuerliga investeringar och genom att utöka kundbasen. Efter varje investering har företaget behövt mer personal för att möta den växande produktionen och efterfrågan. Företagets satsningar på högklassigt utvecklingsarbete, kunnig och engagerad personal samt en stark strategisk vision skapar en bild av en stark och modig företagskultur.

Det är ett nöje att till Viexpos exportambassadörer för 2024 välja föredömliga aktörer som är redo att satsa på tillväxt och export och ser det som en investering i framtiden.
Viexpo tackar exportambassadörerna för deras värdefulla arbete för export och exportföretag i de tre österbottniska landskapen och hela Finland.
LÄS OCKSÅ:
Jansson & Pöntiö: ”Utnyttjar ditt företag digitala försäljningskanaler för export?”