Jansson & Pöntiö: ”Utnyttjar ditt företag digitala försäljningskanaler för export?”

Linda Jansson, Carita Pöntiö

Skribenten Linda Jansson är expert i kommunikation och marknadsföring på Viexpo. Skribenten Carita Pöntiö är internationaliseringsexpert på Viexpo.

Digitaliseringen förändrar marknader och köpbeteende. Nätet öppnar dörrar till globala marknader, vilket gör det enklare än någonsin att nå kunder utomlands. Kundens köpresa börjar nästan alltid på nätet, oavsett om det gäller att hitta underleverantörer för maskinindustrin, köpa programvara, kläder eller boka en semesterresa.

Viexpo koordinerar Accelerationsprogrammet för digital handel i Mellersta Österbotten. Projektet finansieras av Mellersta Österbottens förbund (medfinansieras av EU), Karleby stad och Viexpo. Programmet sträcker sig från september 2023 till december 2024.

Programmets centrala teman är att utveckla företagens internationella digitala handelsstrategier och hjälpa dem att bygga internationella varumärken. Man visste att det fanns stora utvecklingsmöjligheter inom strategiarbetet.

Enligt de lärdomar som experten Leevi Parsama delade med sig av under coachningen, börjar ett framgångsrikt strategiarbete med att analysera företagets nuläge och att tydligt förstå var företaget befinner sig. Det handlar om att identifiera företagets styrkor och de mest potentiella målgrupperna.

Strategi kan kännas abstrakt, men i praktiken handlar det om att alla i företaget förstår vart man är på väg och hur de själva kan bidra till att nå målen.

Viexpo digihanke tapahtuma
Bild från ett av programmets event.

Varumärkesbyggandet är en annan viktig aspekt som tas upp i projektet. Ett varumärke handlar om allt det ett företag gör – från hur det kommunicerar och ser ut, till hur kunderna uppfattar det och talar om det.

Under varumärkescoachningen, ledd av Markus Silaste och Matti Vahtera från Different Oy, fick företagen konkreta verktyg för att bygga ett starkt varumärke online. Här är det också viktigt att börja med att förstå nuläget – om du inte vet vad dina kunder tycker om ditt företag, fråga dem.

Digital handel kräver en mångsidig kompetens. Under programmets gång har deltagande företag fått ta del av coachningar inom bland annat Google Analytics 4 (Mertanen Analytics) och artificiell intelligens (Mika Syrenius).

Trots alla avancerade tekniska lösningar är det viktigt att inte tappa bort den personliga närvaron i de digitala kanalerna. Företagen i nejden har alla möjligheter att sticka ut genom att lyfta fram sin egen personlighet och företagsberättelse. För att stärka företagens närvaro online arrangerades även coachingar i videoframträdande (Kuulumo Oy).

Det är viktigt att inte tappa bort den personliga närvaron i de digitala kanalerna.

Programmet har fått mycket positiv respons och visat sig vara uppskattat och relevant för företag i regionen. Vi tror att det finns efterfrågan på ett motsvarande program också i andra delar av Österbotten. Några av kommentarerna från företagen lyder:

”Fantastisk utbildning – jag är verkligen glad att jag deltog!”

”Från teori till praktik på ett effektivt sätt.”

”Vi har verkligen grävt djupt i datans kärna, precis det som varumärkesägare behöver.”

”Alla coachningar under året har varit jättebra – mera sådant! Coacherna har haft stor praktisk erfarenhet av digital handel och varit experter på sina områden. Genom utbildningarna har vi fått möjlighet att fördjupa oss i olika delområden, men det viktigaste är förstås att tillämpa lärdomarna i praktiken och lära sig genom det egna arbetet.”

 

LÄS OCKSÅ:

Martina Buss: ”Den finländska klustergemenskapen söker en gemensam röst”

Lämna ett svar