Göran Östberg: ”Hållbarhet har kommit för att stanna – vad gör du?”

Göran Östberg

Skribenten Göran Östberg arbetar som projektchef för projektet Circular Insight & Transition på Vasaregionens Utveckling Ab VASEK.

Hållbarhet, cirkulär ekonomi och klimatuppvärmningen är på tapeten varje dag. Jordens uppvärmning överstiger 1,5 grader, vi förbrukar resurserna för fyra jordklot per år, extrema väder uppstår allt mera. Dessutom krig och elände möts vi av varje dag, för att inte tala om pandemier.

Nå vad ska jag – som företagare eller som privatperson – göra för att dra mitt lilla strå till stacken? Vi kan knappast återgå till att köra med häst och kärra och odla på små jordplättar i varje hushåll för att vara självförsörjande. Eller sluta resa eller förflytta till arbetet.

Nej, vi behöver nya smarta lösningar som sparar energi och minskar på de resurser och material vi använder. Vi måste bort från dagens slit-och-släng-samhälle. Och vi behöver företag och deras lösningar för att göra detta möjligt.

Lönsamheten först

Hållbar tillväxtFör företagen betyder hållbarhet att fortsätta med att effektivera jobbet, spara på material och energi och bli allt bättre på det som görs i företaget. Speciellt el och fossila bränslen har blivit väldigt dyra, och därför är det speciellt viktigt att spara på energin för att vara både hållbar och lönsam.

Varje lösning som sparar på resurserna sparar också på miljön. Det är som en företagare uttryckte sig: ”det som är bra för plånboken är bra för miljön”.

Många företagare tror att grön omställning och hållbarhet kostar för mycket. Faktum är i allt företagande måste lönsamheten gå först. Man kan inte satsa på grön omställning om man inte förtjänar på det.

Man kan inte satsa på grön omställning om man inte förtjänar på det.

Europeiska undersökningar visar att åtta av tio konsumenter frågar efter hållbara produkter som också är återvinningsbara, men ändå är bara en femtedel beredd att betala mera för dem. Detta är en ohållbar ekvation.

Antingen måste man bli effektivare på det man gör eller skapa en bättre image på produkten eller servicen. Image som lockar fler betalande kunder, kanske till och med sådana kunder som är villiga att betala lite mera för en hållbar tjänst eller produkt. Image som är hållbar.

Människor vill göra hållbara och miljövänliga val, därför måste du som företagare kommunicera hur du hjälper dina kunder att göra sådana val.

Återanvändna produkter värdesätts allt mera

Med cirkulär ekonomi finns det ännu många utmaningar. Återanvändna material blir oftast dyrare än så kallade jungfruliga material, det vill säga naturresurser eller nya råmaterial.

Kunderna är lite misstänksamma mot återanvända material eller produkter, men läget har ändrats snabbt, och småningom kommer vi allt mer att värdesätta återanvända produkter. Även EU förutsätter allt mera att återanvända material används i nya produkter.

Företagen borde senast nu börja ta reda på hur olika EU-krav kommer att påverka deras verksamhet och produktion och hur de kunde allt mera utnyttja återanvända material. Företagen som vill vara på marknaden ännu om tio år måste börja fokusera på hållbarhetsfrågorna nu.

Företag som vill vara på marknaden om tio år måste börja fokusera på hållbarhet nu.

För tjugo år sedan var det skämmande att handla på en loppis. Idag finns det flera webbsidor och webbtjänster där begagnade modeartiklar och märkesplagg säljs om, och efterfrågan finns! Till och med på presidentbaler och nobelfester klär man sig på återvunna designkläder. Allt sådant hade varit otänkbart för några år sedan.

Hållbarhet har kommit för att stanna och går vidare, vi alla måste satsa på detta och utnyttja dess möjligheter både som konsumenter och som företagare.

 

LÄS OCKSÅ:

Motivation och kommunikation är nycklar till långsiktigt hållbarhetsarbete

Lämna ett svar