Göran Östberg: ”Kestävyys on tullut jäädäkseen – mitä sinä teet?”

Göran Östberg

Kirjoittaja Göran Östberg toimii Circular Insight & Transition -hankkeen projektipäällikkönä Vaasanseudun Kehitys Oy VASEKilla.

Kestävä kehitys, kiertotalous ja ilmaston lämpeneminen ovat tapetilla joka päivä. Maapallon lämpeneminen ylittää 1,5 astetta, kulutamme neljän maapallon verran resursseja vuodessa, sään ääri-ilmiöitä tapahtuu yhä useammin. Lisäksi kohtaamme sotaa ja kurjuutta joka päivä, puhumattakaan pandemioista.

No mitä minun pitäisi – yrittäjänä tai yksityishenkilönä – tehdä kantaakseni pienen korteni kekoon?Voimme tuskin palata ajamaan hevoskärryillä tai viljelemään pieniä maaplänttejä jokaisessa kotitaloudessa ollaksemme omavaraisia. Tai lopettaa matkustamista ja työmatkoja.

Tarvitsemme uusia älykkäitä ratkaisuja, jotka säästävät energiaa ja vähentävät käyttämiämme resursseja ja materiaaleja. Meidän on päästävä irti tämän päivän kertakäyttökulttuurista. Ja tarvitsemme yrityksiä ja niiden ratkaisuja, jotta tämä olisi mahdollista.

Kannattavuus ensin

Hållbar tillväxtYrityksille kestävyys tarkoittaa tehokkuutta, materiaalien ja energian säästämistä, halua tulla paremmaksi siinä mitä yrityksessä tehdään. Erityisesti sähkö ja fossiiliset polttoaineet ovat kallistuneet, ja siksi on erityisen tärkeää säästää energiaa sekä kestävyyden että kannattavuuden vuoksi.

Jokainen ratkaisu, joka säästää resursseja, säästää myös ympäristöä. Aivan kuten eräs yrittäjä kommentoi: ”mikä on hyväksi lompakolle, on myös hyväksi ympäristölle”.

Monet yrittäjät uskovat, että vihreä siirtymä ja kestävyys maksavat liikaa. Itse asiassa, aivan kuten kaikessa liiketoiminnassa, on mentävä kannattavuus edellä. Vihreään siirtymään ei voi panostaa, jos sillä ei tienaa.

Vihreään siirtymään ei voi panostaa, jos sillä ei tienaa.

Eurooppalaiset tutkimukset osoittavat, että kahdeksan kymmenestä kuluttajasta haluaa kestäviä tuotteita, jotka ovat myös kierrätettäviä, mutta vain viidesosa on valmis maksamaan niistä enemmän. Tämä on kestämätön yhtälö.

Joko toimintaa on tehostettava tai luotava parempi imago tuotteelle tai palvelulle. Imago, joka houkuttelee enemmän maksavia asiakkaita, ehkä jopa niitä, jotka ovat valmiita maksamaan hieman enemmän palvelusta tai tuotteesta. Imago, joka on kestävä.

Ihmiset haluavat tehdä kestäviä ja ympäristöystävällisiä valintoja, siksi sinun on yrittäjänä viestittävä siitä, kuinka autat asiakkaitasi tekemään tällaisia valintoja.

Uudelleen käytettyjä tuotteita arvostetaan nyt enemmän

Kiertotalous tuo myös monia haasteita. Kierrätetyt materiaalit tulevat yleensä kalliimmiksi kuin niin sanotut neitseelliset materiaalit eli luonnonvarat tai uudet raaka-aineet.

Asiakkaat ovat hieman epäileväisiä kierrätettyjen materiaalien tai tuotteiden suhteen, mutta tilanne on kuitenkin muuttunut nopeasti ja vähitellen arvostamme uudelleenkäytettyjä tuotteita enemmän. Myös EU edellyttää yhä enemmän, että uusissa tuotteissa käytetään kierrätettyjä materiaaleja.

Viimeistään nyt yritysten pitäisi alkaa selvittää, miten erilaiset EU:n vaatimukset vaikuttavat niiden toimintaan ja tuotantoon ja miten ne voisivat yhä enemmän hyödyntää kierrätysmateriaaleja. Yritysten, jotka haluavat olla markkinoilla vielä kymmenen vuoden jälkeenkin, on keskityttävä kestävyyteen nyt.

Yritysten, jotka haluavat olla markkinoilla vielä kymmenen vuoden jälkeenkin, on keskityttävä kestävyyteen nyt.

Kaksikymmentä vuotta sitten oli noloa tehdä ostoksia kirpputoreilta. Nykyään on olemassa useita verkkosivuja ja verkkopalveluja, joissa käytettyjä muotituotteita ja merkkituotteita jälleenmyydään, ja kysyntää on! Jopa Linnanjuhlissa ja Nobel-juhlallisuuksissa pukeudutaan kierrätysmuotiin. Kaikki tämä olisi ollut käsittämätöntä muutama vuosi sitten.

Kestävyys on tullut pysyäkseen ja kestävyysajattelu vain kehittyy koko ajan. Meidän kaikkien on panostettava tähän ja hyödynnettävä sen mahdollisuuksia sekä kuluttajina että yrittäjinä.

 

LUE MYÖS:

Göran Östberg: ”Kestävyystyö on päättymätön matka”

Vastaa