Toppkvalitet att erbjuda? Då finns chans även för ett litet företag att ta sig in på superjaktmarknaden

Tanja Davidov och Titta Uoti-Väisänen (båda till vänster i bild) har egen erfarenhet av superjaktmarknaden.
Tanja Davidov och Titta Uoti-Väisänen (båda till vänster i bild) har egen erfarenhet av superjaktmarknaden.

För företag med kvalitet att erbjuda kommer nu en möjlighet. Sex kostnadsfria utbildningstillfällen online kombinerat med ett event på plats i Vasa skapar färdigheter, nätverk och inblick i superjaktmarknaden.

Superjakter brukar man kalla vissa typer av lyxbåtar som drivs med hjälp av en professionell besättning. De som äger och använder båtarna har pengar och ser ofta mer på kvalitet än på pris. Som kundgrupp gör det dem intressanta för finländska livsmedelsföretag, hantverkare, underleverantörer och andra aktörer som har kvalitet att erbjuda.

– Det som efterfrågas är unika produkter och tjänster, priset är inte viktigast, säger VAMK:s Tanja Davidov, projektchef för Myrsky.

För till exempel finländska livsmedel gör redan den rena naturen och kvaliteten på råvarorna att vi har ett bra utgångsläge.

Tanja Davidov, VAMK
Tanja Davidov.

Miljardmarknad

Titta Uoti-Väisänen, med över 20 års erfarenhet av superjaktmarknaden, säger att det handlar om en miljardmarknad med stora möjligheter även för småföretag. Speciellt bra med marknaden är att nästan alla aktörer samlas på några få bransch-event och att det till sist och slut är ganska få människor som behöver påverkas för att något ska slå igenom.

En stor bonus är sedan att kundgruppen som rör sig på jakterna är mycket inflytelserik.

– Blir rätt person förtjust i din choklad, din havreprodukt eller varför inte din honung så kan det hända att det kommer en stor beställning från till exempel en hotellkedja, säger Titta Uoti-Väisänen som även grundat TUVYC Consulting, som hjälper företag in på superjaktmarknaden.

Titta Uoti-Vaisänen framhåller att samma möjligheter inte heller bara gäller mat och dryck utan även annat specialkunnande som båtbyggande, inredning och lyxprodukter.

Unik chans

Novia Kenneth Nordell
Kenneth Nordell.

Projektet Myrsky erbjuder nu ett kostnadsfritt utbildningspaket för företag och företagare som vill hitta nya marknader för sina service-erbjudanden eller livsmedelsprodukter. Det är frågan om sex online-tillfällen via Teams samt ett event på plats i Vasa, eller motsvarande event i Åbo.

– Hälften av tillfällena ordnas på svenska, hälften på finska, så för den som behärskar båda språken blir det ett riktigt stort smörgåsbord, säger Novias Kenneth Nordell, projektchef för Myrsky.

Går att plocka russinen

Det går att plocka russinen och bara delta i de utbildningstillfällen som intresserar. Arrangörerna önskar ändå att de som kommer på eventet har varit med om minst ett utbildningstillfälle innan dess.

Till saken hör att innehållet i utbildningarna även passar de som på ett mera generellt plan vill vässa sina marknadsföringskunskaper. Bland föreläsarna hittas förutom Titta Uoti-Väisänen även andra experter från företag som redan är inne på marknaden, sakkunniga från expertorganisationer och från skolorna bakom projektet Myrsky.

Sex onlinetillfällen, ett på plats

21.11.2023 klockan 15–16.30 (online)
Uudet markkinat palveluille ja elintarvikkeille
[Anmäl dig här]

22.11.2023 klockan 15–16.30 (online)
Känn din kund
[Anmäl dig här]

23.11.2023 klockan 15.00–16.30 (online)
Brändäys luksusmarkkinoita varten
[Anmäl dig här]

28.11.2023 klockan 15.00–16.30 (online)
Värdeerbjudande – en central byggsten i affärsmodellen
[Anmäl dig här]

29.11.2023 klockan 15.00–16.30 (online)
Markkinointi sosiaalisessa mediassa
[Anmäl dig här]

30.11.2023 klockan 17.30–19.00 (online)
Loopa, pivot och pitch
[Anmäl dig här]

5.12.2023 klockan 8.30–15.00 (event på plats på Bocks i Vasa)
Under förmiddagen föreläsningar om superjaktmarknaden och om möjligheter till stöd med mera och inblick i konkreta exempel, under eftermiddagen en minimässa där produkter och tjänster visas upp
[Anmäl dig här]

MYRSKY – Yritysten muutoskyvykkyys, vihreä siirtymä ja digitalisaatio Länsi-Suomessa

Period: 1.11.2022 – 31.12.2023

Projektägare: TAMK

Samarbetspartners: Centria, SeAMK, Turku AMK, VAMK, JAMK, SAMK, Novia

Finansiärer: ESR / REACT-EU-instrumentet som en del av EU:s åtgärder som vidtagits med anledning av covid-19-pandemin.
Myrsky projektilogot - VAMK Novia Centria ESR Vipuvoimaa EU:lta 2014-2020 Yritysten muutoskumppanina

Lämna ett svar