Laatua tarjoaville yrityksille avautuu nyt suurenmoinen mahdollisuus. Kuusi maksutonta verkkokoulutustilaisuutta yhdessä Vaasassa järjestettävän tapahtuman kanssa kehittävät osaamista, auttavat verkostoitumaan sekä lisäävät ymmärrystä superjahtimarkkinoilla menestymisestä.
Superjahdeiksi kutsutaan tietyntyyppisiä luksusaluksia, joiden toiminnoista ja palveluista vastaa ammattimainen miehistö. Alusten omistajilla ja vierailla rahaa riittää, ja heille laatu on usein hintaa tärkeämpi tekijä. Juuri se tekee heistä kiinnostavan asiakasryhmän suomalaisille elintarvikeyrityksille, käsityöläisille, alihankkijoille ja muille huippulaatua tarjoaville toimijoille.
– Asiakkaat etsivät ennen kaikkea ainutlaatuisia tuotteita ja palveluita, hinnalla ei niinkään ole merkitystä, kertoo Myrsky-hankkeen projektipäällikkö Tanja Davidov VAMKista.
Puhdas luonto ja korkealaatuiset raaka-aineet antavat jo itsessään suomalaisille elintarvikkeille erinomaiset edellytykset menestyä.
Miljardimarkkinat
Titta Uoti-Väisäsellä on yli 20 vuoden kokemus superjahtialasta. Hän kertoo, että kyse on miljardimarkkinoista, jotka tarjoavat myös pienille yrityksille loistavia mahdollisuuksia. Alalla on tapana, että lähes kaikki toimijat kokoontuvat muutamaan, harvakseltaan järjestettävään esittelytilaisuuteen. Kovin moneen ihmiseen ei siis tarvitse tehdä vaikutusta, jotta oma tuote löisi läpi.
Lisäetuna on se, että luksusjahdeilla viihtyvä väki muodostaa erittäin vaikutusvaltaisen asiakasryhmän.
– Jos oikea henkilö ihastuu juuri sinun yrityksesi suklaaseen, kauravalmisteeseen tai vaikkapa hunajaan, saattaa se hyvinkin johtaa merkittävään tilaukseen esimerkiksi hotelliketjulta, sanoo Titta Uoti-Väisänen, joka on myös yrityksiä superjahtimarkkinoille auttavan TUVYC Consultingin perustaja.
Uoti-Väisänen korostaa, että samat mahdollisuudet koskevat ruoka- ja juomatuotteiden lisäksi myös muuta erikoisosaamista, esimerkkeinä veneenrakennus, sisustus ja ylellisyystuotteet.
Ainutlaatuinen tilaisuus
Myrsky-hanke tarjoaa nyt maksutonta koulutuspakettia yrityksille ja yrittäjille, jotka etsivät uusia markkinoita tarjoamilleen palveluille tai elintarviketuotteille. Paketti koostuu kuudesta Teams-verkkotilaisuudesta sekä yhdestä paikan päällä järjestettävästä tapahtumasta joko Vaasassa tai Turussa.
– Puolet tilaisuuksista järjestetään suomeksi, puolet ruotsiksi, joten molemmat kielet hallitsevalle tarjolla on varsin monipuolinen kattaus, kehuu Myrsky-hankkeen projektipäällikkö Kenneth Nordell Noviasta.
Rusinat pullasta
Hankkeessa on myös täysin sallittua poimia pelkät rusinat pullasta ja osallistua vain niihin koulutustilaisuuksiin, jotka tuntuvat kiinnostavimmilta. Järjestäjät toivovat kuitenkin, että fyysiseen tapahtumaan tulijat olisivat osallistuneet ainakin yhteen verkkokoulutustilaisuuteen.
Koulutukset soveltuvat sisällöltään myös niille, jotka haluavat terävöittää markkinointiosaamistaan yleisemmällä tasolla. Titta Uoti-Väisäsen lisäksi kouluttajina on markkinoilla jo jalansijaa saaneiden yritysten, asiantuntijaorganisaatioiden sekä Myrsky-hankkeen taustalla olevien oppilaitosten edustajia.
Kuusi tilaisuutta verkossa, yksi paikan päällä
21.11.2023 klo 15–16.30 (online)
Uudet markkinat palveluille ja elintarvikkeille
[Ilmoittaudu täällä]
22.11.2023 klo 15–16.30 (online)
Känn din kund
[Ilmoittaudu täällä]
23.11.2023 klo 15–16.30 (online)
Brändäys luksusmarkkinoita varten
[Ilmoittaudu täällä]
28.11.2023 klo 15–16.30 (online)
Värdeerbjudande- en central byggsten i affärsmodellen
[Ilmoittaudu täällä]
29.11.2023 klo 15–16.30 (online)
Markkinointi sosiaalisessa mediassa
Ilmoittaudu täällä]
30.11.2023 klo 17.30–19 (online)
Loopa, pivot och pitch
[Ilmoittaudu täällä]
5.12.2023 klo 8.30–15.00 (tapahtumapaikkana Bock’s Vaasassa)
Aamupäivällä puheenvuoroja superjahtimarkkinoista, tietoa tarjotusta tuesta sekä konkreettisia esimerkkejä alalta, iltapäivän minimessuilla tuote- ja palveluesittelyjä
[Ilmoittaudu täällä]
MYRSKY – Yritysten muutoskyvykkyys, vihreä siirtymä ja digitalisaatio Länsi-Suomessa
Hankkeen kesto: 1.11.2022 – 31.12.2023
Päätoteuttaja: TAMK
Hankepartnerit: Centria, SeAMK, Turku AMK, VAMK, JAMK, SAMK, Novia
Rahoitus: ESR / REACT-EU-hankkeet rahoitetaan osana Euroopan unionin COVID-19-pandemian johdosta toteuttamia toimia.