Vasaföretaget Rensa vill hjälpa privatpersoner med ekonomiska problem att få ekonomin under kontroll

Simon Sandvik Rensa
Simon Sandvik.

Rensa är ett nytt Vasaföretag som jobbar för att hjälpa människor som kommit i ekonomiskt trubbel. Företaget arbetar för att få ner skulder och räntor samt skapa en hållbar privatekonomi.

Vasabolaget Rensas affärsidé och koncept handlar om att hjälpa människor som kommit i ekonomiskt trubbel. Simon Sandvik, en av grundarna till Rensa, säger att det tyvärr är många i Finland som befinner sig i den situationen.

– Det räcker ofta med att någonting oväntat händer i en redan ansträngd privatekonomi, säger Simon Sandvik.

Tar reda på fakta

Rensa börjar med att göra en bred analys av kundens ekonomi för att få en bild över hur situationen verkligen ser ut. Analysen bygger heller inte på någon blankett där det går att skarva lite utan görs genom verktygen som ett nytt regelverk möjliggör.

Regelverket innebär att kunderna kan ge tillgång till data från det egna bankkontot, alltså i princip kontoutdragen.

– Från data kan man se vilka lån som gått in och ut samt vilka inkomster och utgifter det finns, säger Sandvik.

Så fungerar det

Efter analysen är gjord tar Rensa beslut om de kan hjälpa eller inte. Huvudfrågan är om företaget anser att de kan vända en situation som visar minus varje månad till plus eller inte.

Kan företaget det så börjar förhandlingarna med inkassobolag, borgenärer och eventuellt banker.

– Det går att förhandla helt på egen hand också, men vår erfarenhet är att personer i den här situationen är väldigt utsatta och kanske inte har orken, säger Sandvik.

Simon Sandvik
Simon Sandvik.

Poängen med förhandlingarna är att få ner skulderna. Det är ofta möjligt eftersom de flesta aktörer hellre ser en snabb garanterad lösning nu med lite mindre pengar än en osäker framtida lösning där problemen sannolikt eskalerar.

Efter förhandlingarna är gjorda så samlar Rensa ihop skulderna och ser till att ett nytt lån beviljas, ofta med lite lägre ränta.

– Kunden får en ny chans och en helhet som är lättare att behålla överblick över, säger Sandvik.

Rensa tar inte betalt om de inte kan hjälpa och tjänar bara pengar när kunden gör det, till exempel just genom att få ner skulderna.

I det här skedet är det närmast problematiska konsumtionslån och obetalda räkningar, i medeltal runt 10 – 15 000 euro, som Rensa kan lösa. Bostadslån och billån lämnas utanför.

Kunden får en ny chans och en helhet som är lättare att behålla överblick över.

Vill skapa hållbar lösning

En viktig aspekt för Rensas koncept är att hjälpa kunden se till att inte samma situation uppstår igen.

En nyckel för det är att kunden med Rensas koncept frivilligt tar på sig en tillfällig kreditspärr, på finska kallat ”oma luottokielto”. Det innebär i praktiken att det är mycket svårt att få nya lån så länge spärren syns i systemen.

Den frivilliga kreditspärren finns i systemen tills den nya krediten till Rensa är återbetald.

Innan det gått för långt

Rensa kommer in i ett skede där problemen uppstått men det finns förutsättningar att lösa dem utan skuldsanering.

En viktig grej för att konceptet ska fungera är just att situationen inte gått för långt. Rensa kan hjälpa personer som fått lån som förfaller till inkasso men inte när det gått så långt som till utmätning.

Det krävs därtill att kunderna fortfarande har sin kredituppgifter i skick.

En röd flagga för Rensa är om problemen uppstått genom spelberoende, att det är dit pengarna gått.

– För det är tyvärr ett problem vi inte kan lösa, då blir det bara ett symptom som vi löser, säger Sandvik.

Rensas verksamhet är som bäst i ett uppstartsskede. Den tekniska plattformen är redan byggd och lyckade pilotförsök har genomförts.

Mera om företaget och dess verksamhet hittas på webbplatsen rensa.fi.

 

LÄS OCKSÅ:

Nina Ingves: ”Money, money, money…”

Lämna ett svar