Vaasa Insider skrotar hela sin bannerförsäljning – Peter Stolpe ”Det är förlegat – finns det ens en människa som gillar banners?”

Peter Stolpe.

Vaasa Insider kommer från och med nu inte att sälja banners på sin webbplats.

Vaasa Insider slutar nu sälja reklambannerplatser på sin tvåspråkiga nyhetssajt.

När ekonomisajten startade för två år sedan var en av de uttryckta målsättningarna att allt på sajten ska ge läsarna ett mervärde, att det ska vara någonting som för läsarna, regionen och samhället framåt.

– Det är helt klart att vanliga banners inte alltid uppfyller den målsättningen, säger Peter Stolpe, vd och chefredaktör.

– Egentligen borde vi ha skrotat dem tidigare, men ibland tar det en stund att bygga upp modet för att göra beslut med ekonomiska konsekvenser.

En av orsakerna till beslutet är också att Peter Stolpe tycker banners är förlegad teknik.

– Det känns inte riktigt år 2020, tycker jag personligen, säger han.

Det känns inte riktigt år 2020.

Svårt mäta effekt

En annan viktig orsak till beslutet att sluta sälja banners är att de inte längre alltid uppfyller annonsörernas målsättningar. Internetanvändare har blivit bannerblinda och ser inte vad som erbjuds.

–  Det är egentligen synd eftersom vi alltid noggrant försäkrat oss om vem som fått köpa våra banners, aldrig har vi sålt bannerplats till skräpsajter, säger Stolpe.

Den verkliga effekten av banners är svår att mäta. Hur många gånger de visas säger längre inget om deras slagkraft, just på grund av bannerblindheten.

– Lite samma sak gäller antalet klick eftersom det lätt kan påverkas genom bannerns placering och inte behöver spegla ett genuint intresse, säger Stolpe.

Hur ska då inkomstbortfallet täckas upp?

Peter Stolpe hoppas att läsarna uppskattar bannerbortfallet, att det leder till att flera stöder sajten med att prenumerera.

– Jag litar på Österbottningarna, det löser sig säkert, säger Peter Stolpe.

LÄS OCKSÅ:

Peter Stolpe: ”Fyra månaders coaching har redan gett grymma, mätbara resultat”

Lämna ett svar