Peter Stolpe: ”Fyra månaders coaching har redan gett grymma, mätbara resultat”

Peter Stolpe. Foto/kuva: Linus Lindholm

Peter Stolpe är vd och chefredaktör för Vaasa och Botnia Insider.

VI TESTAR PÅ COACHING.

208 procent uppåt. Så mycket har försäljningen ökat på de utvalda fokusområden som vi jobbat med under min coaching.

Sedan april har jag provat på coaching. Försäljningen på utvalda områden, det vi specifik jobbat med,  har ökat rejält jämfört med motsvarande period i fjol.

Ökningen har alltså skett under den värsta coronatiden, där förutsättningarna i branschen, för att vara helt ärlig, är mycket kärva. En tresiffrig ökning under samma tidsperiod låter nästan löjligt mycket men det är också helt sant.

Hur kan det då komma sig, att vi fått vissa utvalda områden att öka så kraftigt?

Två saker tror jag det handlar om. Ingen kärnfysik heller, utan ganska enkla saker.

1. Fokus

Det första är fokus.

På nästan alla områden i livet vet du redan vad du borde göra för att förbättra något. Rör du på dig förbättras konditionen, sköter du om dina pengar så växer förmögenheten, dricker du mindre alkohol mår du bättre och äter du rätt så minskar midjemåttet.

Vi vet det redan. Vi vet vad vi borde göra.

Samma sak gäller försäljningen. Försöker du sälja något – så gör du nog också det. Har du bara bra produkter som hjälper folk, vilket vi har, så är chanserna goda att få till stånd affärer.

Det största problemet är bara att vi saknar fokus för att göra det vi borde göra i livet. Vi tror vi inte hinner – vi startar i morgon är mantrat. Vi har sällan heller någon som direkt kräver ansvar av oss – som tvingar oss att göra rätt saker.

Det sistnämnda gör inte heller en bra coach – ingen jagar dig med blåslampan.

Grejen är bara att en bra coach kan få igång din egen blåslampa.

En bra coach frågar rätt frågor, så du själv drar rätt slutsatser.

En bra coach frågar vänligt när det är tänkt att det du pratar om – det du själv vill göra – verkligen ska hända.

Och när din egen blåslampa är i gång – då händer det grejer. Inga ursäkter godtas.

När din egen blåslampa är i gång – då händer det grejer.

2. Påhejning

Det andra är påhejningen.

Med en bra coach har du någon i din ringhörna. Någon som hejar på dig och sporrar dig vidare.

Det här är otroligt viktigt. Har du bra familj, släkt, kolleger och vänner kommer det också hemifrån. Det behövs ändå från alla håll, speciellt om det är något svårt och stort du vill åstadkomma.

Din familj vill knappast heller höra alla detaljer om sakerna du jobbar med, medan en bra coach borrar djupare in i ämnen. Med rätt frågor kommer insikter, tankar som du inte trodde du satt på.

Alla som har försökt förändra något vet ändå hur svårt det kan vara. Du får en idrottsskada som hindrar dig från att motionera, du äter rätt men vågen vägrar ge med sig, du sparar pengar men måste bränna dem på tvättmaskinen som gick sönder.

När det gäller specifikt försäljningen är det många nej som ska kunna tas emot med rak rygg, utan att tappa styrfarten.

Coachen hejar på dig och gör att du orkar mera. Du garanteras någon i din ringhörna som ser till att matchen inte avslutas i förtid.

Företagandet är ett maraton, eller egentligen, som jag läste någonstans, en lång rad av sprinter. Coachingen är något som ger ett långsiktigt mervärde, som gör att du förhoppningvis orkar fram.

Coachingen ger kraft och energi att utveckla både sig själv och sitt företag.

Personligen har jag provat på coaching sedan mitten av april i år. Peter Höckert, en av Sveriges bästa affärs- och ledarskapscoacher, hjälper mig.

LÄS OCKSÅ:

Peter Stolpe: ”Bästa investeringen jag gjort”

Peter Stolpe: ”Därför startar jag med coaching”

1 thought on “Peter Stolpe: ”Fyra månaders coaching har redan gett grymma, mätbara resultat”

  1. Håller med till 100% Försäljningen är utgångsläget i alla företag inte bara att ta emot beställningar som många tror. Ibland sägs det ofta en bra produkt säljer sig själv men min erfareneht är att en produkt ALDRIG säljer sig själv utan det är hårt och segt arbete bakom.

Vastaa