Taiga Chocolate suuntasi katseensa Aasiaan

Mirja Palola ja Tanja Davidov.

Haastattelimme jokin aika sitten Mirja Palolaa ja Tanja-Maria Davidovia Uskalla Kasvaa -hankkeen podcast-sarjaan. Haastattelu löytyy kokonaisuudessaan SoundCloudista.

Vaasassa toimivan Taiga Chocolate yrityksen voimakaksikko, Mirja Palola sekä Tanja-Maria Davidov, perusti yhdessä kolmen muun naisen kanssa yrityksen noin kaksi vuotta sitten. Naiset suuntasivat miltei heti katseensa ulkomaan markkinoille ja päätyivät, jonkin ajan pohdinnan ja tehtyjen markkina-analyysien jälkeen, Kaakkois-Aasian markkinoille.

https://soundcloud.com/user-514349797/taiga-chocolate

Miksi Taiga Chocolate sitten suuntasi katseensa juuri Aasiaan? Mirjan ja Tanja-Marian mukaan suklaan kulutuksen ennustetaan kasvavan siellä joissakin maissa jopa 60 prosenttia tulevina vuosina. Syynä on ostovoimaisen keskiluokan kasvu. Koko Aasiassa myös lahjanantokulttuuri on erittäin vahva. Muun muassa näihin tekijöihin perustuen Aasia, ja etenkin Kaakkois-Aasia, valikoitui kohdealueeksi.

Palkittuja tuotteita

Myynti aloitettiin ensin Hong Kongista ja heti sen jälkeen Singaporesta. Nämä molemmat erittäin ostovoimaiset suurkaupunkialueet ovat erinomaisia astinlautoja muuhun Aasiaan. Myynti lähti hyvin käyntiin, ja Taiga Chocolate on myös huomattu ja palkittu. Jo ensimmäisenä vuonna 2018 heidän kalaa sisältävä suklaansa palkittiin Hong Kongissa järjestettävillä messuilla ”Best Natural and Organic Award” tunnustuksella. Seuraavana vuonna 2019 puolestaan Singaporessa järjestettävässä Food Innovation Award Ceremonissa yritys palkittiin ”Best Sweet in 2019” palkinnolla.

Suklaan kulutus kasvaa joissain Aasian maissa jopa 60 prosenttia tulevina vuosina

Vuosi 2020 toi kuitenkin uudenlaisia haasteita lähes kaikille yrityksille, kun Covid-19 vyöryi Aasiasta muuhun maailmaan. Alkuvuodesta Mirja ja Tanja-Maria reagoivat nopeasti ja kehittivät uusia luovia ratkaisuja yritystoiminnalleen. Yrityksen strategiaa muutettiin ja tällä hetkellä yritys keskittyy kotimaan myyntiin, yritysmyyntiin sekä yhteistyöhön muiden kotimaisten herkkutuottajien kanssa. Taiga Chocolate on myös tietoisesti satsannut ja panostanut yrityksen verkkokaupan ja sen palveluiden kehittämiseen.

Yritys ei suinkaan pandemiankaan aikana vientimarkkinoita unohtanut, vaan töitä tehdään määrätietoisesti tulevia avauksia silmällä pitäen. Taiga Chocolaten daamit osallistuvat ahkerasti webinaareihin ja keräävät jatkuvasti lisää tietoa. He seuraavat herkeämättä tilanteen kehittymistä ja odottavat aikaa, jolloin vientimarkkinat alkavat näyttää piristymisen merkkejä.

Nopea reagointikyky, luovuus ja toimivat verkostot ovat menestyvän liiketoiminnan edellytyksiä. Taiga Chocolatella on tarkkaan mietitty ja työstetty brändi. Brändiä pitää Mirjan ja Tanja-Marian mukaan jatkuvasti paketoida, konseptoida ja kehittää. Hyvin tehty brändäys ei ole pelkkää ulkokuorta, vaan se on myös tunteita herättävää. Mikäli olet kiinnostunut kuulemaan lisää Marian ja Tanja-Marian ajatuksista liiketoiminnan kehittämisestä, vientimarkkinoilla toimimisesta ja yrityksen kasvattamisesta, käy ehdottomasti kuuntelemassa Uskalla Kasvaa podcasthaastattelu, jonka löydät täältä.

Lue lisää:

Taiga Chocolaten toimitusjohtaja sai yöllä idean – Näin yhden yrityksen verkkokaupasta hyötyvät myös muut

Lämna ett svar