”Ett mycket bra exempel på samarbetsinnovation”, säger Pasi Tuominen, vd för Wapice.
Schaeffler Group är ett av världens största familjeföretag. Med sina dryga 90 000 anställda är bolagsgruppen en spelare att räkna med i den globala industrin, inte minst bilindustrin.
Schaeffler Group har nu gått in för Wapices lösning för sin globala IoT-plattform. IoT står för Internet of Things, alltså ungefär sakernas internet. Med det menas att allt från brödrostar till flygplan kan kommunicera med varandra, bara det finns något vettigt att kommunicera, det vill säga.
Wapices IoT-Ticket, som Vasaföretagets lösning heter, ger Schaeffler Group bättre möjligheter att kunna dra nytta av detta sakernas internet.
Konkret exempel
Ett konkret exempel som nu tagits fram inom ramen för det nya samarbetet är en ny lösning som automatiskt kan hålla reda på och kommunicera tillståndet och skicket på maskiner och anläggningar.
Till OPTIME, som den nya lösningen kallas, kan integreras hundratals anläggningar per dag, till exempel genom massvis med trådlösa sensorer. Systemet kan spara enorma summor jämfört med manuella mätningar.
– Vi valde IoT-Ticket för att det är en bevisat effektiv plattform som lätt kan anpassas till våra behov, säger Richard Haagensen, Schaefflers Ecosystem and Partners Program Manager.
Vi valde IoT-Ticket för att det är en bevisat effektiv plattform.
Pasi Tuominen, Wapices vd, är också nöjd med samarbetet. Han beskriver det som ett mycket bra exempel på samarbetsinnovation.
– Med vår tjänst har Scaeffler kunnat skapa konkreta produkter som har en global inverkan, säger Tuominen.
LÄS OCKSÅ:
Wapice panostaa vahvasti uusimpaan tekniikkaan – tärkeimmät sovellukset on tuotteistettu