WebAula växer kraftigt på egna ben – ”Framtiden ligger i våra egna händer”

En del av Webaulas team på bild: Elmo Matkala, Janna Tarkkinen, Admir Bošnjaković, Marko Mäkelä, Henna Franke, Ossi Nyqvist, Èmile Pukander, Janne Harju.
En del av Webaulas team på bild: Elmo Matkala, Janna Tarkkinen, Admir Bošnjaković, Marko Mäkelä, Henna Franke, Ossi Nyqvist, Èmile Pukander, Janne Harju.

”Vi tror på WebAula och på våra egna förmågor”, säger vd och delägare Ossi Nyqvist. WebAula som företag har köpt tillbaka en betydande aktiepost av sina egna aktier.

It-företaget WebAula växer kraftigt och har nyligen genomgått ett nytt ägararrangemang. Bolaget har köpt tillbaka en aktiepost på 20 procent av företagets egna aktier.

– Beslutet gjordes för att vi vill växa på egen hand, fortsätta på det spår vi är inne på, säger Ossi Nyqvist, vd för WebAula.

It-företaget, med basen i Vasa, ägs nu i sin helhet av grundarna Ossi Nyqvist och Marko Mäkelä samt Émile Pukander. Pukander kom med som delägare 2018, då hans företag Wita Digital fusionerades med WebAula.

Rätt läge

Den 20-procentiga aktieposten som WebAula nu köpt tillbaka handlar om aktierna som såldes 2019, då it-företaget Gambit kom in som delägare.

– Vi har lärt oss mycket av Gambit, det är på många sätt exemplariska företagare bakom det bolaget, säger Ossi Nyqvist.

Ossi Nyqvist.
Ossi Nyqvist.

Ossi Nyqvist säger att det ändå kändes som att just det här aktiearrangemanget redan bidragit med sitt, att WebAula fått ut det som eftersträvades.

När det nyligen blev klart att it-serviceleverantören Atea Finland köper Gambit blev det därmed aktuellt att samtidigt se över Gambits aktiepott i WebAula.

– För oss är det en bra lösning att återgå till rötterna, det är bra att alla ägare är aktivt med i den dagliga verksamheten, säger Ossi Nyqvist.

Fin tillväxthistoria

WebAula, som grundades 2013, har växt med tvåsiffriga tillväxttal, ofta kring 30 procent, under de senaste åren. Även i år, med en räkenskapsperiod som slutar i maj, räknar man med något motsvarande.

Målet är att inom en ganska nära framtid nå en miljon euro i omsättning.

– Fast egentligen tänker vi inte så mycket på det, vi optimerar våra produkter och bara vi får lite förstärkning så når vi nog dit, säger Ossi Nyqvist.

För tillfället söker bolaget förstärkning när det gäller grafiksidan, projektledningen samt en senior developer. Företaget sysselsätter som bäst tio personer.

Vi optimerar våra produkter och bara vi får lite förstärkning så når vi nog dit.

Innovativa lösningar

WordPress-lösningar har sedan starten varit kärnan i WebAulas utbud till kunderna. Detsamma gäller ännu men fokus har blivit tydligare kring försäljning och köp som görs på nätet.

– Vad löns det att göra, hur ska man göra det, var hittar vi kunderna och hur driver vi trafiken, är några av de vanligaste frågorna vi jobbar med, säger Ossi Nyqvist.

WebAula har även mycket att ge när det gäller näthandel i branscher som är helt nya på området. Ett exempel på det är lösningar som Webaula som bäst tar fram tillsammans med Vasaföretaget Kiffel.

– Vi tar en bransch som varit väldigt traditionell, alltså att tvätta mattor, och skapar digitala lösningar som ger affärer och mervärde, säger Ossi Nyqvist.

– För att lyckas med det måste man tänka om hela förloppet och till och med logistiken hur mattorna kommer till och från kunderna, säger Nyqvist.

Lokal och nationell aktör

WebAula har kunder från hela finland, speciellt bland små och medelstora företag. WebAula har en stark position i Österbotten men störst har tillväxten på sistone varit i huvudstadsregionen.

– Med distansarbetet som corona medförde har det blivit tydligare att det inte spelar så stor roll var kunden finns, säger Ossi Nyqvist.

I Vasa finns WebAulas huvudkontor i Hovikruunu i Teräsgränd. Företagets webbplats hittas på webaula.fi. 

LÄS OCKSÅ:

Lauri Laaksonen: ”Kokonaisvaltaisen asiakaspolun ymmärtäminen – avain uusiin mahdollisuuksiin liiketoiminnan kehittämisessä?”

Vastaa