Viexpo auttaa yrityksiä maailmalle – Läheistä yhteistyötä asiakasyritysten kanssa

Linda Jansson, Kristian Schrey, Viexpo, Kokkola
Linda Jansson, Kristian Schrey.

Viexpo on rekrytoinut tiimiinsä viestinnän ja markkinoinnin asiantuntija Linda Janssonin. Ensitöikseen Jansson lähtee vetämään hanketta, joka auttaa yrityksiä vahvistamaan digitaalista kauppaansa.

Viexpo auttaa yrityksiä viennin kehittämisessä. Yrityksellä on toimipaikat Pietarsaaressa, Vaasassa, Kokkolassa, Seinäjoella ja Kurikassa.

– Pohjanmaa on kotikenttämme, mutta asiakkaamme toimivat eri puolilla Suomea, kertoo Viexpon toimitusjohtaja Kristian Schrey.

Viexpo tarjoaa maksutonta neuvontaa, tukea ja verkostoitumista. Toiminnan pääpaino on pienten ja keskisuurten yritysten auttamisessa.

– Toimimme ovien avaajana ja yhteyksien välittäjänä, Kristian Schrey kuvailee.

Tiimi vahvistuu

Linda Jansson, Viexpo, Karleby, Kokkola
Linda Jansson.

Viexpolla työskentelee parhaillaan kymmenen omaa asiantuntijaa. Uusin vahvistus tiimiin on viestinnän ja markkinoinnin asiantuntija Linda Jansson, joka aloitti työt yrityksen Kokkolan-toimistossa tammikuun alussa.

Jansson siirtyi uuteen työpaikkaansa Centrialta, jossa hän toimi projektipäällikkönä auttaen yrityksiä kehittämään kansainvälistä rekrytointia. Itse yrittäjäperheessä varttunut Jansson kertoo suhtautuvansa intohimoisesti yritysten auttamiseen.

– Meillä on yrityksiä kiittäminen maamme hyvinvoinnista, Linda Jansson sanoo.

Viexpolla Jansson työskentelee paitsi viestinnän ja markkinoinnin myös vientineuvonnan sekä projektijohtamisen parissa.

– Linda sopii täydellisesti Viexpon työkulttuuriin, jossa toimimme joustavasti ja kaikilla tavoin tiiviissä yhteistyössä asiakkaan kanssa, Kristian Schrey sanoo.

Digitaalinen kauppa koskee kaikkia

Ensimmäinen Linda Janssonin Viexpolla luotsaama hanke on  ”Digitaalisen kaupan kiihdytysohjelma”. Nimen perusteella voisi ehkä olettaa, että hanke on suunnattu pelkästään verkkokaupoille. Nekin toki hyötyvät ohjelmasta, mutta kohderyhmä on silti huomattavasti laajempi. Ohjelma sopii kaikille yrityksille, sillä digitalisaatio koskee aivan kaikkia.

– Asiakkaat ovat jo verkossa, joten on tärkeää, että myös yritykset ovat siellä, ja näkyvät myönteisellä tavalla, Jansson tiivistää.

Osallistuminen maksutonta

Uusi kiihdytysohjelma on tarkoitettu ensisijaisesti Keski-Pohjanmaan maakunnassa toimiville yrityksille. Kiinnostava ohjelma houkuttelee kuitenkin osallistujia myös maakuntarajojen ulkopuolelta.  Jo yli 40 yritystä on ilmoittautunut mukaan, mutta vielä on tilaa uusillekin.

– Kannustamme yrityksiä ottamaan yhteyttä ja kertomaan, mitä juuri he toivovat saavansa ohjelmalta. Näin voimme muokata teemoja ja sisältöä osallistujien tarpeiden mukaan, Linda Jansson sanoo.

Ohjelman kautta yritykset voivat muun muassa oppia hyödyntämään digitaalista teknologiaa (esim. Google Analytics 4), kehittää kansainvälistymisstrategiaansa sekä saada valmennusta kansainvälisen brändin rakentamiseen.

– Hanke tarjoaa maksutta laadukkaita valmennuksia, joista normaalisti saa maksaa paljonkin, Jansson kertoo.

Kiihdytysohjelmaa rahoittaa Keski-Pohjanmaan liitto, Kokkolan kaupunki ja Viexpo.

Kannustamme yrityksiä ottamaan yhteyttä.

Ennätysvuosi edessä?

Linda Jansson, Kristian Schrey, Viexpo
Linda Jansson, Kristian Schrey.

Viexpon perustehtävänä on auttaa pieniä ja keskisuuria yrityksiä viennin käynnistämisessä. Asiantuntijaorganisaation työ voi olla myös sellaisten yritysten sparrausta, jotka jo harjoittavat pienimuotoista vientiä, mutta tarvitsevat apua seuraavan askeleen ottamiseen.

Kaikki merkit viittaavat siihen, että tänä vuonna Viexpon mukana erilaisille messuille osallistuu ennätysmäärä asiakasyrityksiä. Syy tähän on totta kai yritysten kasvaneessa kysynnässä, mutta myös siinä, että kansainväliset messunjärjestäjät, vientihankkeet ja muut toimijat haluavat yhä useammin vahvan brändin itselleen rakentaneen Viexpon koordinoimaan ja toteuttamaan messuesiintymisiä.

– Viexpon vuosittain tukemien yritysten määrä on koko ajan kasvanut ja sama kehitys näyttää jatkuvan edelleen, Kristian Schrey iloitsee.

Joka vuosi noin 2000 yksittäistä yritystä hyötyy Viexpon palveluista. Lisäksi Viexpo vie 100-150 yritystä vuodessa erilaisille messuille ja matkoille.

Työkenttänä koko maailma

Viexpon työkenttänä toimii koko maailma. Vahvin painopiste on kuitenkin Pohjoismaissa, jonne suomalaisyritysten ensimmäiset vientiponnistukset usein suuntautuvat.

– Tosin joillakin toimialoilla helpoin polku Pohjolan markkinoille voikin kulkea Saksassa järjestettävien alan messujen kautta, Kristian Schrey sanoo.

Lisää tietoa Viexposta sekä yrityksen yhteystiedot löytyvät osoitteesta https://viexpo.fi/ota-yhteytta/.

LUE MYÖS:

Viexpo: ”Kun maailmalla tapahtuu, on meidän oltava mukana”

Vastaa