Våga Växa Podcast med Samuel Granholm: ”För ett litet företag är samarbeten en styrka”

Samuel Granholm
Samuel Granholm.

Granholms är ett familjeföretag som ständigt arbetar med produktutveckling och samarbetar gärna med andra företag. Företaget startade som en liten odling i skärgården till att i dag ha ett brett sortiment och ständig vilja att utvecklas.

I Maxmo skärgård hittar man familjeföretaget Granholms. Samuel Granholm startade företaget som ett enmansföretag och har i dag utvecklat konceptet till ett allmänt känt företag med tre anställda.

– Ja och förstås min fru och mig själv. Vi brukar glömma att räkna med oss själva, skrattar Granholm.

Granholms
Granholms fabriksbutik.

Alla produkter produceras på gården och kunderna kan besöka deras fabriksbutik för att införskaffa sig deras delikatesser.

När företaget grundades odlade Samuel Granholm tomat och gurka i en småskalig mängd. I dag säljs bland annat marmelader, sylt, fudge och marmeladkonfekt i alla möjliga smaker. Förädlingen fick sin start när Granholm fick en tomatmarmeladsburk i present av en anställd.

– Vi producerar smaker av nästan alla Finlands skogsbär, berättar Granholm.

Förutom i fabriksaffären går det att köpa Granholms produkter i olika bagerier, livsmedelsbutiker och specialbutiker runt om i landet.

Försäljningen av marmeladerna tog sin fart mellan år 1988 och 1989. Granholms började med att producera 400 kilogram marmelad som de sålde till butiker i Vasa och Vörå för att se hur produkten skulle tas emot av kunderna.

– Det visade sig att det gick att sälja. Så vi beslutade att bygga ett litet kök och där började det, berättar Granholm.

Granholms arbetar mycket med produktutveckling och har gjort det sedan start. Samuel konstaterade tidigt att det lönar sig att ha fler produkter på marknaden eftersom frakten kostar en hel del. Olika sorters marmelad räckte inte och Granholms tog fram fler recept och skapade mer produkter.

I dag kan Samuel räkna upp nästan ett 70-tal produkter som finns i sortimentet. Produkterna säljs alltid direkt till kunden.

– Vi har alltid sålt våra produkter direkt till kunden, utan mellanhänder.

En orsak varför Granholms arbetar mycket med produktutveckling är att deras kunder ofta frågar om de har någonting nytt på gång. Det har sporrat Granholms att fortsätta utveckla sitt sortiment.

Samarbeten är viktiga anser Granholms, de samarbetar ofta med andra företag. Genom samarbeten har de lyckats nå ut till nya kundgrupper. Det är ett effektivt sätt att utvecklas på och växa som företagare.

Då man är ett litet företag är samarbeten en styrka. Det har fungerat bra för oss.

Kontaktnätet som Granholms lyckats skapa under årens lopp har hjälpt till att öppna upp för nya möjligheter. Samuel berättar att de företag som de började sälja sina produkter via har gjort det möjligt för dem att få in fötterna hos andra företag. På det viset har företaget växt.

Men företagets utveckling har inte alltid gått stadigt uppåt.

– Det går oftast upp och ner allting går inte alltid som på räls. Utveckling kostar men de sista fem åren har vi lyckats vara ganska jämna.

För att få mer synlighet deltar Granholms ofta på stora mässor. Samuel tycker det är viktigt att få direkt feedback från konsumenterna.

Även sociala medier spelar en roll i marknadsföringsplanen och Granholms har valt att anlita personer för att sköta deras Instagram och Facebook.

Samuel Granholm anser att om man har en produkt som säkert ger avsättning är man på väldigt god väg att lyckas som företagare.

Vill du höra mera om Granholms tankar kring familjeföretaget, lyssna på intervjun i sin helhet på Dare To Grow Podcast på Soundcloud:

LÄS MER:

Våga Växa – Österbotten tar mikro- och småföretagare till nästa nivå

Vastaa