Pankki ja vakuutusyhtiö – Pohjalaisen yhteiskunnan kulmakiviä

Tapio Mäkelä, Fredrik Björk.

Vaasan Kauppapuistikon yhdellä puolella sijaitsee LähiTapiola Pohjanmaa. Kadun toisella puolella on Koivulahden Säästöpankin toimisto. Paikallisesti vahvat toimijat tekevät tiivistä yhteistyötä myös keskenään.

Kun pankin asiakas tulee kysymään autolainaa, hän todennäköisesti tarvitsee myös autovakuutuksen. Koivulahden Säästöpankin ja LähiTapiola Pohjanmaan yhteistyö näkyy tekoina asiakkaan parhaaksi.

– Yhteistyömme on laajaa ja palvelee asiakasta aina tarpeiden mukaan. Autolaina voi yhtä hyvin olla esimerkiksi asuntolaina tai yrityslaina, sanoo Fredrik Björk, joka on Koivulahden Säästöpankin uusi toimitusjohtaja toukokuusta alkaen.

Tapio Mäkelä, Fredrik Björk.

Käytännössä yhteistyö tarkoittaa esimerkiksi sitä, että jos Säästöpankin henkilökunta näkee asiakkaan hyötyvän yhteistyöstä, asiakkaalta kysytään saako LähiTapiola ottaa yhteyttä. Sama pätee myös toiseen suuntaan, eli jos vakuutusyhtiön edustajat näkevät oman asiakkaan selkeän tarpeen, he voivat kysyä, saako pankki ottaa yhteyttä.

Kokonaisuus ratkaisee

Pankeilla ja vakuutusyhtiöillä on monia toisiaan täydentäviä tuotteita ja palveluja. On tärkeä katsoa kokonaisuutta eli kaikkea sitä, mitä asiakas tarvitsee ja mistä hän voi hyötyä, sanoo Fredrik Björk.

LähiTapiola Pohjanmaan liiketoimintajohtaja Tapio Mäkelä on samaa mieltä. Hän korostaa joustavuutta, ja sitä, että asiakkaalle löydetään yhteistyöllä parhaat mahdolliset ratkaisut.

– Asiakkaalle toiminnan pitää olla mahdollisimman helppoa, sanoo Mäkelä.

Sekä paikallista että valtakunnallista yhteistyötä

Säästöpankkiryhmä ja LähiTapiola tekevät yhteistyötä sekä paikallisella että valtakunnallisella tasolla. Tapio Mäkelä sanoo, että he luonnollisesti haluavat olla luokan parhaita paikallisesti ja alueellisesti.

– Meillä on siihen kaikki edellytykset. Täällä Vaasassa toimistomme jopa sijaitsevat vastakkain, sanoo Mäkelä.

Aina luottamuksellisesti

Sekä pankeilla että vakuutusyhtiöillä on tiukat salassapitosäännöt. Yhteistyössä se tarkoittaa esimerkiksi konkreettisesti sitä, että virkailijat kadun molemmin puolin pyytävät aina ensin asiakkaalta yhteydenottolupaa, ennen kuin yhteistyötä aloitetaan.

– Harvoin kukaan vastaa kieltävästi, kun asiakkaalle yhteistyötä ehdotetaan, sanoo Fredrik Björk.

– Yhteistyöllä voimme täydentää omia tuttuja tuotteita ja palveluita hyväksi kokonaisuudeksi, hän sanoo.

Kokonaisvaltaisuus tarkoittaa myös sitä, että asiakkaita autetaan yhdenvertaisesti, olipa kyseessä yksityishenkilö, yritys tai vaikka urheiluseura.

Entä jos kyse on samankaltaisista tuotteista?

Monien sijoitustuotteiden suhteen sekä vakuutusyhtiöt että pankit ovat vahvoilla. Sellaisissa tapauksessa asiakkaan tarpeisiin löydetään ratkaisut talon sisällä.

– Mutta jos asiakkaat suoraan kysyvät jotain tuotetta, jota naapurilla on, niin autamme heitä kyllä eteenpäin, sanoo Björk.

Esimerkiksi yritysrahoituksen osalta sekä pankki että vakuutusyhtiö, rahoitusyhtiö Fundun kautta, voivat tarjota ratkaisuja.

– Sekä pankille että vakuutusyhtiölle on tärkeää, että raha liikkuu, sanoo Fredrik Björk.

Sekä pankille että vakuutusyhtiölle on tärkeää, että raha liikkuu.

Joissakin tapauksissa yritykset voivat myös tehdä yhteistyötä riskien jakamiseksi.

Tapio Mäkelän mukaan ketterä toiminta on tärkeää. Viimeistään vuorokauden sisällä pankin tai vakuutusyhtiön edustaja ottaa ottaa yhteyttä, jos asiakkaalla on selkeä tarve.

– Nopeus luo luottamusta, sanoo Tapio Mäkelä.

Paikallisesti vahvoja toimijoita

Koivulahden Säästöpankki ja LähiTapiola Pohjanmaa ovat molemmat pärjänneet hyvin koronakriisin läpi. Tapio Mäkelän mukaan kriisin aikana on käynyt selväksi, kuinka tärkeää on olla turvallisuutta tarjoavia paikallisia toimijoita.

– On myös selvää, että palvelut pitää olla kunnossa ja tuotteet kilpailukykyisiä, hän sanoo.

Mäkelä ja Björk yhtyvät näkemykseen, että saatavuus on kaikki kaikessa. Digitaalisten palveluiden toimivuus on ehdoton edellytys. Asiakkaat arvostavat sitä, että he tietävät ainakin heitä palvelevan ihmisen nimen ja puhelinnumeron. Etenkin merkittävien päätösten, kuten lainojen, kohdalla monet haluavat keskustella kasvotusten, joten kivijalkakonttoria tarvitaan edelleen.

– Tapaamme mielellämme asiakkaita, konttorissa myös näin korona-aikana, jos se on asiakkaalle mieluisampi vaihtoehto, sanoo Mäkelä.

Kääntäjä: Minna Joki

LUE MYÖS:

LokalTapiola vände fjolåret till ett rekordår – Stor renovering också genomförd

Vastaa