André Österholm säger att det ibland kan vara en god idé att lyfta blicken och fundera på vad vi kunde göra bättre eller effektivare. André Österholm lever som han lär, det egna företaget är som bäst inne i en process där han produktifierar sig själv och sitt kunnande.
Strategifrågor, ekonomi, lönsamhet, marknadsföring och kommunikation. Det är några av kärnfrågorna som Vasaföretaget Business PT jobbar med.
– Vi jobbar till exempel mycket med kommersialisering av affärsidéer, både för startups och för mera mogna företag, säger André Österholm, vd och grundare.
Ett annat växande fokusområde är digital marknadsföring, där Business PT också har mycket att erbjuda.
Lyfta blicken
André Österholm säger att vi som företagare ofta är fast fokuserade på nuet men att det ibland kan löna sig att fokusera framåt, att stanna upp och fundera lite. Han tar sig själv som exempel och säger att han är 50+.
– En bra fråga är vad jag och mitt företag ska sälja om tio år, vad har ett värde när det kanske börjar vara dags att sälja själva bolaget, frågar han.
Vad har ett värde när det kanske börjar vara dags att sälja själva bolaget?
Startar i nuet
André Österholms konsultering börjar oftast med en nulägesanalys. Efter att den är gjort försöker han tillsammans med sina kunder hitta kritiska områden som kan utvecklas för att nå önskade resultat.
– Starten av processen ser lite liknande ut vare sig det gäller ekonomifrågor, marknadsföring eller försäljning, säger han.
André Österholm, tillsammans med sina juniorkonsulter och expertnätverk, jobbar ofta med ledning, ägare eller andra nyckelpersoner i ett företag.
– Vi blir en resurs som kommer in och hjälper, säger han.
Produktifierar sig själv och sitt nätverk
André Österholms företag är som bäst inne i en process där han produktifierar sig själv och sitt kunnande. Det är en utmaning när det är frågan om kunskap och konsultering.
När det lyckas så skapas det ändå tydliga ramar och kunderna vet precis vad de kan förvänta sig. Ett konkret exempel är ett paket som heter ”Finansstart”, som hjälper kunderna att få understöd för sin utvecklingsverksamhet.
Kunnandet ska stanna hos kunden
André Österholm beskriver sig själv som en businesscoach, varifrån företagsnamnet också härstammar. Han säger att processen ibland kan vara väldigt ”hands on”, alltså praktisk, där han hjälper till med saker som digital marknadsföring.
– Det är ändå viktigt att kunnandet verkligen stannar i bolaget så att utvecklingen inte slutar bara för att jag lämnar huset, säger han.
Brett nätverk till förfogande
André Österholm har, inte minst genom sin bakgrund som direktör vid Hanken & SSE Executive Education, ett brett nätverk som han kopplar upp kunderna till. Det här kan lösa utmaningar som att hitta rätt medlemmar till styrelser eller till advisory boards.
Vasabon André Österholm är själv till exempel med i Umeås BIC Factorys advisory board, som jobbar med startupscenen i regionen. Som bäst håller Österholm samtidigt på att stärka sitt nätverk av strategiska samarbetspartners, som kompletterar företagets eget kunnande, inom till exempel utbildning, programmering och HR.
Business PT är en del av AITA Group. Det är frågan om ett samlande familjeföretag, för flera i familjen Österholm är företagare i olika branscher. På businesspt.fi hittas mer information om Business PT:s tjänster.
LÄS OCKSÅ: