Hartman avaa verkkokaupan – rautakaupan ovi on käynyt tänä vuonna tiheään

Lisääntynyt ajanvietto kodin seinien sisäpuolella aktivoi remontoijat, ja kevään ja kesän aikana rakennettiinkin ahkerasti erityisesti terasseja. Hartmanilla pyyhkii hyvin, ja syksyllä se avaa verkkokaupan kuluttaja-asiakkaille.

– Kuluttajapuolella on ollut kasvua. Moni on huomannut kotona ollessaan, että jokin nurkka repsottaa ja aktivoitunut toteuttamaan roikkumaan jääneitä projekteja, Hartmanin myymälöistä ja markkinoinnista vastaava johtaja Jari Pienkuukka kuvailee.

Jari Pienkuukka.

Hartmanin liiketoiminta koostuu ammatti- ja kuluttajakaupasta. Myynnin kasvu on näkynyt selkeimmin kuluttajapuolella. Yksittäisenä tuoteryhmänä korostuvat erityisesti terassituotteet, joiden myynnissä kasvu on Pienkuukan mukaan ollut valtavaa.

– Nyt on kyllä rakennettu enemmän terasseja kuin vuosikausiin!

Ammattipuolellakin myynti on ollut selvästi normaalia vilkkaampaa, mutta muutos ei ole yhtä suuri. Pienkuukka arvelee, että kuluttajien remontointi-into on vaikuttanut positiivisesti myös pienurakoitsijoihin, sillä kaikki remontit eivät onnistu omilla taidoilla.

Verkkokauppa kasvattaa markkina-aluetta

Syksyllä Hartman avaa verkkokaupan myös kuluttajille. Sinänsä itse verkkokauppa ei ole yritykselle uusi juttu, sillä Hartmanilla on ollut suljettu verkkokauppa ammattirakentajille 19 vuotta. Julkista verkkokauppaa on suunniteltu jo ennen koronakriisiä.

– Aika on otollinen verkkokaupalle, vaikka tietysti se oli meille menetys, ettei se ollut valmis jo keväällä, Pienkuukka sanoo.

Hartman on perustettu vuonna 1862, ja sillä on myymälät kuudessa eri kaupungissa.

Vaikka verkkokauppa ei ehtinytkään akuuteimpaan koronakriisiin, asiakkaita on kuitenkin pyritty muistuttamaan kotiinkuljetusmahdollisuudesta. Pienkuukan mukaan palvelua onkin hyödynnetty paljon.

Pitkä historia antaa perspektiiviä kriiseihin

Hartman on perustettu vuonna 1862, ja matkan varrelle on mahtunut monenlaista. Pienkuukka uskoo, että läpi historian Hartmania on auttanut pärjäämään halu ja mahdollisuus sopeutua. Yritys voi tehdä nopeita päätöksiä paikallisesti, eikä toimintaa ohjata konseptista käsin.

Välillä on kokeiltu paloviinankin myymistä

– Meillä ei ole mitään jääräpäistä yhden mallin suorittamista, vaan voimme tehdä nopeita peliliikkeitä. Historiikkia lukiessa selviää, että samanlaista se on ollut aina: välillä on kokeiltu paloviinankin myymistä, Pienkuukka nauraa.

Kevät opetti Hartmanille jälleen kerran, ettei kaikki ole omasta halusta kiinni, ja muutoksiin on vain sopeuduttava. Pienkuukka ei usko, että ihmisten käytöstä voi jatkossa ennustaa tämänkään kokemuksen perusteella.

– Ihmiset ovat sellaisia, sopeutuvat hetkeen ja vallitseviin olosuhteisiin. Niin meidänkin on tehtävä.

Lue lisää:

Tokmanni kuuluu korona-ajan voittajiin – ”Olemme ylpeästi halpakauppa”

Vastaa